Gå til innhold

Røntgenstråler og svangerskap

Anbefalte innlegg

Har lest at man bør unngå røntgenstråling under svangerskap. Jeg har dessverre vært hos tannlegen og tatt hele 5 røntgenbilder før jeg visste jeg var gravid (var ca. 1 uke etter befruktning da antar jeg). Noen som vet hvilke skader som evt oppstår (f.eks. større sjanse for abort eller misdannelser)??

Fortsetter under...

HI igjen... Undersøkte ikke grundig før jeg la inn spørsmålet jeg, så jeg svarer meg selv i tilfelle flere lurer :)

Lommelegen sier bl.a.: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=387040, og Statens strålevern sier at "Ved fotografering av tennene brukes små strålefelt. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar".

Så da er jeg beroliget, og lover meg selv å ikke uroe meg for dette!!

Ha en fin dag jenter :o)

Jeg er veterinær i privat smådyrklinikk og må dessverre ta en el røntgenbilder. De som går med disse dosimeterene (som måler røntgenstrålene) er alltid innenfor anbefalt dose, og vi bruker blyfrakker som beskytter det meste av kroppen, inkludert magen. Personlig så tror jeg ikke det har noe å si for babyen at jeg tar bilder daglig. Det er heller ingen som er sikre på hvor skadelig det er for fosteret. Nå som ferien snart er over, så er det lettere å få tilpasset dette slik at jeg slipper å utsette meg selv for så mye stråling. Er jo greit å være på den sikre siden. Når det kommer til tannrøntgen så er aparatene nå så gode, og dosen så lav, og magen så langt unna, at det ikke har noen betydning for en pasient. Røntgen er jo ikke som radioaktiv stråling ;-)

... men nå skal jeg innrømme at jeg kanskje heller mer over på den skjødesløse siden når det kommer til å beskytte forteret mot alt mulig ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...