Gå til innhold

Andremann kommer allerede!! (mange spm)

Let's hear it for the boys!

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 6 mnd og fant nettopp ut at jeg er gravid igjen. Etter mine beregninger er jeg ca. 4 uker på vei, så det er jo fortsatt veldig tidlig. Jeg har da noen spm som jeg håper dere som har vært i samme situasjon kan svare på:

Er det sannsynlig at magen vil bli "stor" raskere enn første gangen?

Er det trygt for meg å bære sønnen min når jeg er høygravid, og han da vil være ca. 1 år?

Hvordan var den andre fødselen for dere? Min første varte i to døgn, og jeg var ekstremt sliten i flere dager etterpå. Måtte ha hjelp til å gå fem meter til badet de første to dagene. I tillegg ble jeg klippet noe voldsomt. Jordmoren ville ikke engang si hvor mange sting hun sydde, bare "latet som" hun ikke telte. Allikevel syntes jeg at det var en fin opplevelse, og smertene var ikke så ille at jeg trengte epidural.

Følte dere at eldstemann ble tilsidesatt etter fødselen? Dette var ikke planlagt, og jeg hadde egentlig tenkt å vente minst tre år før nestemann slik at sønnen min kunne få ha oss for seg selv en stund. Har dårlig samvittighet overfor han siden jeg ikke kommer til å være i stand til å gi han den oppmerksomheten han trenger og fortjener.

Vil dere si at det andre svangerskapet ble mer slitsomt enn det første siden dere måtte ta vare på en liten en når dere helst bare ville legge dere ned og sove? I mitt første svangerskap var jeg ekstremt trøtt de første fem månedene.

Dette ble et voldsomt langt innlegg, men jeg håper noen tar seg tid til å lese hele og svare :) Takk på forhånd!

Fortsetter under...

Gratulerer! Er nesten to år mellom mine to eldste......og blir litt over to år mellom nummer tre og fire:-)

Fikk fortere mage med nummer to. Og var like trøtt de første ukene.

Fødselen fikk mye fortere med nummer to da. Med nummer en brukte jeg nesten 10 timer, mens andre gangen brukte jeg unde 2 timer.

Venter nummer 4 om 66 dager, og bærer to åringen min helt greit forresten.

Lykke til med spiren!

Gratulerer! Det er veldig morsomt og praktisk med to tette. Mine to første gutter ble født med bare 12 mnd imellom. Det var vel heller ikke helt planlagt, og et sjokk i begynnelsen. Men formen var mye bedre i det andre svangerskapet, selv om det selvfølgelig var mer slitsomt også, siden jeg ikke kunne sove og hvile når jeg trengte det.

Jeg tror jeg fikk mage litt fortere, men den var likevel ganske mye mindre enn første gang på slutten!

Jeg bar min ettåring da jeg var høygravid, man har liksom ikke så mye valg, da...tror det går helt fint, jeg, så lenge man ikke er veldig plaget med bekkenet, da. Også er det viktig å knipe når man skal løfte noe tungt!

Den andre fødselen varte 3 timer kortere enn den første, men den var mer intens. Tror det er ganske vanlig at fødslene blir lettere og lettere! Det er ihvertfall en trøst :)

Lykke til, håper alt går bra, det blir garantert morsomt for de to søsknene å vokse opp sammen og være så nært i alder :)

Gratulerer!!!! D kommer til å gå helt flott:-)

Jeg oppdaget at jeg var gravid med nr to da førstemann var 7mnd, så omtrent d samme... Sjokkert, men egentlig veldig lykkelig også!!!

Var trøtt & sliten, men heldigvis sover jo en så liten unge en del ennå, jeg la meg på dagen samtidig som jenta mi sov duppen sin.. Bare en time, men nok til at jeg fikk kvilt meg litt.

Tror d er veldig viktig at du lar d barnet du har fra før ta del i stell av den nye babyen når den kommer. Ikke vær redd for å la storesøsken holde i, ta på, kose & stelle med babyen.. Husk de tåler å bli tatt på;-)

Alt gikk som smurt til oss i allefall, storesøster var utrolig flink, bare husk å bruk mye av tida der babyen sover med nr. 1...

Jeg løfta 1 åringen min helt fram til fødselen, gikk helt fint!

Magen kom omtrent samtidig, men ble ikke like stor med nr. 2..

Fødselen gikk på 5 timer, altså 4 timer raskere enn med nr. 1..

Nå er jentene mine 2 & 3 år og jeg er gravid i uke 18 med nr. 3!!!

Nøye planlagt, kunne ikke vært lykkeligere:-)

Tette barn er toppers, de får masse utbytte av hverandre og lærer raskt.

Masse masse lykke til, d går nok bra skal du se:-)

Gratulerer!! DU må bare glede deg over at du får to så tette barn. JEg ble også gravid igjen da minste datteren var 6mnd, men det var planlagt og det har jeg aldri angret ett sekund på. I dag er jentene 2 og 3 år og de er bestevenninner og veldig avhengig av hverandre. De leker og har selskap i hverandre både hjemme og på turer, veldig koselig å se!!

Jeg var mye sprekere i andre svangerskap enn i første. Ikke fikk jeg vondt i puppene, ikke var jeg trøtt på samme måte og ikke fikk jeg bekkenløsning. Synes imidlertid det var verre å presse ut andremann, men det har kanskje sammenheng med at hun var 500 gram større??

Jeg gikk hjemme med begge ungene mine 0g hadde ikke eldste datteren i barnehage, og det gikk helt greit, men jeg lyver selvsagt om jeg sier det ikke var hektisk for det var det! Men jeg var forberedt på det, tror det er viktig å være psykisk forberedt på et tøft år, hvor ungene gjerne våkner hverandre osv, men så fort minstemann blir ca halvannet år går egentlig alt av seg selv (det er min erfaring hvertfall).

Sjalusi var det heller aldri fordi de var så tette...

Nå venter jeg nr 3, så det sier vel sitt om at jeg overhodet ikke er skremt av å ha ¨fått to så tette barn.

Lykke lykke til med svangerskapet:) gled deg til fine år med mye glede framover....

• 2 uker senere...

Hei!

De sier at magen blir større andre gang. Det har nok med at man andre gangen har færre magemuskler enn det man hadde når man ble gravid første gang. I allefall dersom det er tett mellom graviditetene. SÅ da er alt mer tøyelig, og magen blir større.

Jeg er nå gravid med nr. 2, og ble gravid da førstemann var 10 mnd. Ikke akkurat planlagt det heller...hehe, men men. Formen er faktisk litt verre, men det er jo så individuelt, og dessuten får jeg jente denne gangen. Jeg spurte legen om det var noe hold i at man følte seg verre når man bar på en jente, og ja, det stemte sa hun. Det var det visst tom forsket på. Men jeg er likevel halvparten så dårlig som søsteren min som venter en gutt, så det er nå veldig relativt tenker jeg..

Lykke til!

Annonse

Hei- og gratulerer

Min andre kommer i november, og da blir det 17 mnd mellom de. Om magen blir større til slutt (ev. underveis) vet jeg ikke, men jeg synes jeg fikk mye raskere babymage denne gangen- og den har vært større til å begynne med. I tillegg til at man har født før, så er det og en faktor at vi føder rimelig tette (tror jeg), og dermed ''detter'' magen kjappere frem.

Så det var en del spm her jeg ikke besvarte: Jeg bærer tulla mi på 14 mnd, og har tenkt til å fortsette med å bære henne hele veien. Hun veier vel ca 10,5 kg nå.

Jeg synes graviditetene foreløpig har vært relativt like, bort sett fra at jeg har vært litt mindre kvalm nå, og jeg ikke har kommet i gang med trening (skyldes vel og at jeg har ei fra før å ta vare på). En får mindre tid til å slappe av andre gangen, i og med at en har en fra før som krever/trenger oppmerksomhet.

Jeg glemte å si at sønnen min allerede veier 9,5 kg (7 mnd). Han er like lang som en baby på 10 mnd, altså han kommer til å blir stor gutt innen denne graviditeten nærmer seg slutten. Merker allerede at det kan være tungt å løfte han opp fra lekegrinda og slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...