Gå til innhold

Hvordan fungerer realfag/fordypningsfag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg prøver desperat å sanke 4-5 (har 41,7, må opp til minst 45) poeng for å komme inn på skole, men er å ta opp gamle fag på vgs eneste måte? Hva er realfag? Hva er fordypningsfag? Jeg har kun 1 år på meg til å ta opp poeng, og skal i tillegg gå 1 år heltid på bed.øk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har høyere utdanning fra før, vil du stort sett få tre konkurransepoeng for å ta 60 studiepoeng innen et eller annet.

Realfag er matte (utover den obligatoriske), kjemi, fysikk og biologi.

Fordypningsfag er slike femtimersfag, men jeg er temmelig sikker på at de fra neste års opptak ikke lenger gir ekstra fordypningspoeng. Sjekk det før du begynner å ta ekstra fag - står på sidene til SO et sted.

Forbedre karakterer fra vgs, gå på folkehøgskole eller i militæret (antar dette er litt uaktuelt) eller ta 60 studiepoeng er antagelig de enkleste måtene.

Skrevet

Fra neste år av så får man visst max 2 poeng for å ta 60 studiepoeng eller annet, ikke 3 slik som nå:/ Typisk akkurat nå da..

Uff, jeg må jo nesten ta hele vgs på nytt for å klare å få 4-5 poeng jo! Tok 1 år på treider college, reiselivslinje, men den teller visst ingenting!:(

Skrevet

Du har regnet med alderspoeng? De får du i hvert fall to til av til neste år.

Men jo, det tar nok litt jobbing og karakterforbedring.

Skrevet

Det er jo forresten sannsynlig at opptakskravene også vil gå ned, siden muligheten for å få tilleggspoeng reduseres for hele søkermassen.

Skrevet

vi får vel ikke alderspoeng neste år?

Skrevet

joo? vi fortsetter med alderspoeng etter hva jeg har hørt. jeg har max alderspoeng, altså 8.

Skrevet

Hehe..kikker på vitnemålet mitt over hva jeg kan forbedre her, må jo ta minst 6 fag hvis jeg skal klare det! (da regner jeg med å gå opp kun 1 karakter for hvert fag). Men s lurer jeg på..åssen forbedrer man gymkarakteren sin??

Skrevet

hm.. jeg var egentlig velidig sikker på at vi ikke hadde alderspoeng neste år, men har vi det så kommer jeg jo inn i oslo. for da har jeg jo plutselig et myyye høyere snitt :-)

Skrevet

jo, altså jeg pratet med høgskolen i forrige uke, og det var hun som sa at jeg fikk alderspoeng (dette gjaldt studie til neste år), og jeg har surfet litt på nettet nå og de fleste sier at alderspoengene forblir...

Skrevet

Alderspoengene forblir.

Men i og med at tilleggspoeng for høyere utdanning vil gå ned og realfagspoengene også minker, er det sannsynlig at summen man må ha for opptak i ordinærkvota også vil senkes. Siden en stor del av søkermassen da vil få redusert sine konkurransepoeng.

Skrevet

jiippyy!

Men over til noe annet, jeg sitter og kikke på gamle eksamensoppgaver fra vgs på nettet, og det virker som om privatisteksamenene er lettere kontra eleveksamenene??

Skrevet

Nja ... nå er det vel snart ti år siden jeg tok de fleste privatisteksamnene mine, men jeg fikk ikke det inntrykket. Du kan forresten ta gym som privatist også - det er en teoriprøve, tre timer tror jeg. I hvert fall var det slik for evig lenge siden.

Skrevet

hippi! da må jeg komme inn på sosionom i oslo :-) da greier jeg det... hippi :-) selv om snittet ikke går ned :-)

Skrevet

Men det er enklere å ta opp eksamener i fag som man kun hadde på GK eller VK1 f.eks, framfor VK2? De gir deg eksamen etter nivået man var på det året man tok eksamen?

Hvor mange fag er det realistisk å klare pr halvår? Jeg skal som sagt ta et fulltidsstudie ved siden av + har en gutt på 11 mnd som tar sin tid:) Men jeg skal jobbe hardt, men ikke dø av lesing lissom..

Skrevet

jeg vet ikke, for jeg tar voksenopplæringen. men velg fag som er enkle for deg. om du ikke har fordyning så er engelsk et griseenkelt fag og ta som privatist. bare pass på og få bruke skolens leseliste.

samfunsfag er også enkelt om du følger litt med på verden.

Skrevet

Ja, du velger selv hvilket nivå du vil ha så lenge du ikke har noe på høyere nivå. Du kan også bytte ut en del fag, f.eks forkaste kjemi til fordel for samfunnskunnskap om du vil det.

Umulig å svare på, egentlig. Kommer an på dine forutsetninger, hvor krevende det andre studiet er etc. Noen av privatisteksamnene - vel, de fleste kanskje - gikk fint uten særlig lesing, andre krevde en del. Min greie var språk og samfunnsfag, så de kunne jeg lese minimalt til, mens andre fag betinget en del pugg.

Skrevet

Jeg skal ta årsstudium i bed. øk..noe jeg vil tro er temmelig krevende.

De fagene jeg tenker å ta opp er:

- Religion og etikk karakter 2 - forbedre til karakter 3 (elendig i religion, men bør da slå en 2'er?!)

- Samfunnsøkonomi karakter 2 - forbedre til karakter 4 (til nød 3)

- Samfunnskunnskap SK-B karakter 3 - forbedre til karakter 4

Disse er også aktuelle:

- Samfunnslære karakter 3

- Kroppsøvning VK2 karakter 4 - forbedre til karakter 5

- Kroppsøvning VK1 karakter 4 - forbedre til karakter 5

- Engelsk 1 - karakter 3 - forbedre til karakter 4

Tenkte på å prøve på 3 fag i halvåret...skal jo ha bed.øk på skolen, og noe av dette er jo litt relevant med fagene jeg skal ta opp også da..

Skrevet

Fordypningspoeng forsvinner jo naa til neste aar. Realfagspoeng skal visst fortsatt vaere der, men ikke paa samme maate eller noe.

Skrevet

Gikk du allmenn eller økonomisk? Mulig du kan ta bort samfunnsøkonomien alltogether ... om den ikke er obligatorisk for linjen din, og forutsatt at du får nok timer.

Har du 2SK-B burde det ikke være en umulighet å gjøre det greit på 2SK-A (men B er mer svadapreget).

2-ere bør du klare å få opp to karakterer, det er tross alt stort sett bare en bok eller to per fag på vgs.

Du får vel ikke to separate gymkarakterer tellende? Rimelig sikker på at bare den siste teller. Ikke at det har no' å si når de er like, men ville ikke gått for å forbedre dem begge.

Skrevet

jeg gikk allmenn... at jeg kan ta vekk hele samf.øk? åssen finner jeg ut av det da? jeg har to kroppsøvningskarakterer på vitnemålet ihvertfall..

ps. setter stor pris på at du tar deg tid til å svare meg:)

Skrevet

Litt usikker. Altså, om du har nok timer så kan du det. Det er bare et tilvalgsfag, ikke obligatorisk. Men du må ha et visst totalt timeantall, og jeg husker ikke om dette ble oppnådd ved ett eller to fordypningsfag (SK-B er det andre). Du kan eventuelt bytte ut faget med et annet som du tar som privatist, om du får bedre karakter i det.

At du har to gymkarakterer er rart. Det var ikke mulig da jeg drev med dette - gym var, så vidt jeg husker, obligatorisk t.o.m. VKII og man fikk da én avgangskarakter. Men det kan jo ha forandret seg.

Foreslår at du stikker innom en vgs. og tar en gjennomgang med en kompetent rådgiver. De skal kunne tilby dette. Alternativt kan eksamenskontoret i fylket være behjelpelige.

Skrevet

ok, det skal jeg gjøre, takk for all hjelp!:) :)

Skrevet

Du har neppe to gymkarakterer paa vitnemaalet ditt. Det er jo ikke mulig, med mindre du gikk en linje som idrett eller dans - og hadde slike fag.

Jeg tok opp eksamen i 4 fag da jeg gikk paa vgs - det vil si at jeg gikk opp som privatst i fire fag og hadde eksamen i alle disse, samtidig som jeg hadde obligatoriske eksamner + fag paa skolen. Det var ikke noe problem overhodet. Kunne klart mer.

Skrevet

jeg lyver jo ikke da, jeg HAR to kroppsøvningskarakterer på vitnemålet mitt! sitter med det rett foran nesa...ikke vet jeg hvorfor, jeg har ikke peil på dette her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...