Gå til innhold

Hvor ofte mater dere og har dere gode tips mot gråting?

Fanny08

Anbefalte innlegg

Fikk masse tips om dobbeltamming i forrige tråd. Lurer nå litt på hvor ofte babyene deres spiser? Våre våkner på slaget 3 timer etter siste måltid. Kunne godt tenke meg å sove litt lenger om natten.... men hvordan?? Mine starter ofte gråterunder på kvelden og holder det gående hele natten. Råd???

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mine gutter sover som regel 5-6 timer etter kveldsmåltiden som serveres noen gang mellom kl 19-23. Vet aldri helt når de tar natta så etter kl 19 må jeg stelle dem for natten og ta på pysj da det ikke er sikkert at de våkner igjen innen jeg er i seng. :) At de sover så lenge er sikkert for at de først får pupp å så flaske til de er fulle av mat ;) På natten sen gir jeg kun pupp og da våkner de etter 2-3 timer igjen. Og etter den matingen etter 1,5-2 timer. Blir litt mange matinger tidlig på morningen så nå skal jeg snart begynne å gi flaske på natten (kanskje både pumpemelk og tillegg). Håper da på å at vi skal klare oss med en mating på natten. Tror også det er litt smart for da kan jeg la pappaen ta en nattmating innimellom slik at jeg kan få sove en "hel" natt. Det var veldig lenge siden...

Råd mot gråting... nja... kunne trenge noen selv. Har en som gråter og gråter for at han vil kose og det er ju relativt enkelt å gjøre noe med (men da blir lett storesøster litt sur...). Noen ganger er nok grunnen til skrikingen magesmerter og da har vi noen triks på lur. Det som virker best er å bære barnet slik at det ligger på magen på/langs din ene arm, slik at du har hodet/haken støttet mot armen nærmes albuen og magen på/i din hånd. Din andre hånd holde du også under babymagen, og slik at babyens bein ligger et på hver side om denne armen. (vanskelig å forklare...) Da kan du gynge babyen veldig bra men det er ikke sikkert den slutter å gråte, så her kommer mitt beste tips som har fått tyst på alle babyer jeg har testet det på... DANS EN VALS! :) Høres kanskje litt sykt ut men hvis du gynger i valstakt (1-2-3 åt høyre og 1-2-3 åt venstre) og fordeler din kropstyngde på dine føtter som når du danser en vals så skal du se at gråtingen opphører. Hvis du ikke får det til skal jeg vise deg så fort vi møtes på lunsjtreff :)

Andre ting som kan fungere mot gråting kan være:

- legg babyen i vognen inne og kjør den frem og tilbake over en terskel (det gjorde min mor med min skrikende bror da han var liten)

- sett babyen i bilstolen (min ene gutt sovner snart bare han ser stolen ;) )

- sett babyen i vippestolen, smokk i munnen og vipp stolen relativt kraftig og bestemt (virker på min ene)

- kjør en tur med bilen eller trille en tur

- svep inn babyen i en av dine brukte t-shirts, slik at han lukter deg til tross for at han ikke er i din favn (dette har ikke jeg testet men skal fungere sies det)

- hold en hånd rundt hodet og bruk tummen til å stryke over øyebrynet. Andre hånden legger du fast og bestemt på babyens bryst og "gynger" babyen med små bevegelser i lengderetningen. (Min minste blir gjerne tyst og sovner av dette.)

Hei hei. Guttene mine spiser helt forskjellig fra dag til dag. Har ikke noen gode råd å komme med der. Når det gjelder gråting så har jeg prøvd akupunkur på min minstemann,han var også veldig urolig på ettermiddagen og kvelden. Dette fikk fart på magen men han var fortsatt urolig i perioder. Redningen min ble å gi litt sukkervann,et par teskjeer og han roet seg ned og sovnet. Vet ikke om det fungerer dersom det ikke er luftsmerter som plager dem men det hjalp for min gullgutt som nå sover godt...

Lykke til !!!

Jeg har vel ikke noen gode råd, gjelder vel å ifnne ut hva som fungerer best for en selv.

Her tok det 1,5 måned før tvillingene ville sove litt lengre.

De får mat kl 21, vekker dem rundt 23.30 - gir mat, og da kan de sove til 5/6 :)

Så gir vi mat igjen, og de sover til 9.

Etter dette går det nøyaktig tre timer mellom hvert måltid.

Nå gir vi flaske da. Og først etter vi gav flaske på kvelden - så sov de veldig godt og lengre...

Kanskje det hjelper å gi de litt ekstra på kvelden?

Hei hei,

Jeg er ganske enig med trude. Vi gir flaske i 21.30 tiden å har pleid å vekke de rundt 23.30 for å gi de "påfyll" å da sover de til ca 5.30. I natt ga vi de bare mat 21.30 og de sovnet rundt 22.30 og sov til 5. Så her sover de visst like lenge uansett. Jeg tror det har noe med mørket å gjøre. De våkner når det begynner å lysne.. (så Turde det kan være verdt ett forsøk så slipper dere kanskje å vekke de en ekstra gang..)

Jeg har ikke nok melk til begge så her får de MME 2 - 3 ganger i døgnet. Mine å gråt endel på kvelden før jeg begynnte med MME så de var nok bare sultne Kanskje det kan være et råd hvis du ikke allerede gir erstattning.. MME på natten og ett måltid på dagen. Ganske greit på natten for da tar det max 30 min og pappa kan hjelpe til. :)

Svar til tosmåimagen :)

Vi har prøvd å ikke vekke dem ved midnatt- men da våkner de rundt ett/to på natta, så da er vi like langt. Kanskje etterhvert at vi kan droppe å vekke dem halv tolv- men akkurat nå fungerer ikke det for oss:)

Jeg gir flaske, fikset ikke amming - jeg prøvde, men etter tre uker klarte jeg ikke mer, ungene var ikke fornøyde og skulle ha mat hele tiden, jeg hadde vel ikke nok til dem begge - så etter vi begynte på flaske har de blitt mye mer fornøyde. Sover lengre og vi opplevde bare en nattmating, rundt halv seks som sagt :) Er veldig fornøyd med det - også gleder jeg meg til den tid kommer (selvom det nok er lenge til ) at de kan sove over den også :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...