Gå til innhold

Nattavvenning - noen med gode råd? Please!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå må noe gjøres med den stadig hyppigere nattammingen. Koselig å ha den lille kroppen inntil meg om natta - men pappaen får ikke sove... Og jeg synes det begynner å bli på tide å gjøre noe.

Gutten er 8 måneder gammel, og spiser 4 faste måltider på dagen + amming. Han har spist 2-3 ganger på natta siden han var liten, noe jeg håpte ville avta etter at han begynte med fast føde og ble lagt på eget rom. Men det ble heller hyppigere.

Så, de neste to ukene er viet til nattavvenning, pappaen trør til. Men hvordan i all verden skal vi gjøre det?! Noen med gode råd/erfaringer?Jeg klarer ikke å gjennomføre Ferber...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HS sa i allefall til meg at når han våknet på natta, skulle vi først tilby smokk (fortrinnsvis at pappan gjør det), og hvis han ikke roet seg med det, så skulle vi gi vann på flaske (også helst pappan). Og være konsekvent på at han ikke får komme til puppen før i 5-6 tida på morgenen.

Dette begynte vi med for 5 dager siden (da han fylte 6 mnd), og for oss har det gått bra så langt. Han roer seg når han får drikke litt vann fra flaske, men han har hittil våknet 1-2 ganger på natta og drukket vann, og det er jo heller ikke ideelt på sikt... Så vi håper jo at han snart skal klare seg uten det og..

Men vi har ikke kunnet flytte han på eget rom enda, fordi der vi bor nå er det kun et soverom...

Skrevet

Hvis du bor sammen med pappa`n, så anbefaler jeg at han tar ansvaret for å stå opp på natten en stund. Sett av minst 1 uke til det. Vi har akkurat gjennomført dette med mini (11 mndr) og etter 1,5 uke sover han nå fra kl 19.00-19.30 til kl 07.00-07.30 hver morgen. Tidligere har han vært våken alt fra 1 til 7 ganger, og forlangt pupp eller å komme opp i senga vår, og det har vært morgen kl 06.

Ikke ta han opp fra senga, tilby smokk, vann og evt. kosebamse/-klut, og legg han ned. Det blir litt skriking de første nettene, men HOLD UT! Det går raskt mye bedre hvis dere klarer å være konsekvente. Han skriker fordi han er sint for at han ikke lenger får den servicen han er vant med, ikke for at han er sulten. Han kommer nok til å sovne av utmattelse den første natta, men HOLD UT!

Lykke til! :)

Skrevet

Jenta vår er mnd. Sluttet brått og og uplanlagt med nattpupp forrige uke...Hun våknet også et par ganger om natta, og jeg gav henne pupp vet du. Så en natt bestemte vi oss for å prøve. Jeg (ikke pappan) gikk inn og tok henne opp, koste med henne uten å gi pupp. HUn ble nokså fortvilet, og vred seg i armene mine. Men etter en halv time sov hun igjen. Natta etter våknet hun et par ganger. Da var jeg bare inne og strøk og "hysjet" på henne, og hun sovnet etter max 5 minutter. Etter det har hun sovet natta gjennom! Jeg vet at dette ikke går like lett for alle, og jeg grudde meg veldig! Men dette funket altså veldig fint for oss.

LYKKE TIL, kanskje det går bedre enn du frykter :-)

(Ferber er ikke noe for meg heller!)

Skrevet

Takk for svar! Det er så godt å høre hvordan andre har gjort det! Flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...