Gå til innhold

Penger både fra lånekassa og trygdekassa?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal etter planen levere masteroppgaven min mai, men har termin i mars. Jeg utsetter derfor oppgaven ett år og søker om fødselsstipend fra lånekassa. Jeg starter i en 40 % stilling nå i august og skal jobbe helt fram til fødselen. Kan jeg møtte både fødselsstipend fra lånekasse OG fødselspenger fra nav? Får jeg i såfall 80% av lønnen min i 1 år?

Håper noen kan svare meg på dette :)

Fortsetter under...

For å få fødselsstipend må du ha hvert student frem til 6mnd. før termin. Selv om sommerferien blir regnet med i skoleåret rekker du ikke det... Fra august til mars er det åtte mnd. Da får du kun penger fra NAV som er 80% eller 100% av det du har fått utbetalt i lønn. Å det blir jo ikke sååå mye når du kun jobber 40%. Om du tar ut 80% eller 100% av lønnen din bestemmer du selv ut ifra hvor lang permisjon du ønsker. 54 eller 44 uker.

Men her igjen må du passe på at du har fått lønn i 6 av de 10 siste mnd før termin!

Det jeg ville gjort er å søke meg inn på skolen igjen fra høsten av og så ta permisjon fra skolen 3 uker før termin. Det er nemelig ikke noe krav på å fullføre det studiet du har påbegynt når du får fødselsstipend. Det blir IKKE gjort om til lån om du ikke går opp til eksamen.

Skulle du ikke finne et studie på restetorget nå er det alltids nettstudier med rulerende opptak. Pass på å finne et som er godkjent av lånekassen!

Du kan da også søke om foreldrepenger fra NAV. Jeg ville da valgt 80% og 54 uker permisjon. Her må du nemelig passe litt på. For hvis du overskrider det lånekassen tillater av intekter ved siden lån og stipend må du betale tilbake noe av fødselsstipendet. Men det klarer du vel ikke når du skal jobbe 40% i 8 mnd....

På denne måten får du BÅDE penger fra lånekassen og NAV, og kommer mye bedre ut av det enn hvis du bare skulle fått foreldrepenger fra NAV.

Jeg er i nogenlunde samme situasjon. Å har brukt MYE tid på å sette meg inn i dette. For ringer du lånekassen eller NAV får du gjerne tusen tvetydige svar om du får noen i det hele tatt!

Lykke til;0)

Takk for svar anonym, men jeg tror du misforstår meg litt. Kanskje jeg som er klønete :) Altså: Jeg er fulltidsstudent i tillegg til å ha 40% stilling. Har studert i mange år uten pause (med unntakk av forrige permisjon), så de 6 mnd skal ikke være noe problem. Som sagt skal jeg levere masteroppgaven i mai 2009, altså er jeg fulltidsstudent med deltidsjobb. Noen som da kan svare meg på om jeg har krav på begge deler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...