Gå til innhold

Bedre med naturlig vond fødsel..

Anbefalte innlegg

Min første fødsel var et riktig smertehelvete.

På grunn av svangerskapsforgiftning ble satt i gang med hormonpiller, deretter satt på drypp som SPEEDET opp forløpet slik at jeg hadde vedvarende rier uten pauser, til de trakk ut barnet med tang. KORT FORTALT!!

Denne gangen skal jeg føde så naturlig som jeg klarer (akupunktur, varmt bad osv). Jeg hadde ikke noe jeg skulle sagt ved min forrige fødsel. Det var jordmorden og legen sin fødsel, ikke min.

Det jeg tenker denne gangen, er at selv om jeg fikk epidural (noe jeg ikke er sikker på at funket som det skulle på meg) så kan ikke smertene bli værre ved naturlig fødsel enn ved en lignende fødsel som jeg opplevde forrige gang. Det gikk hardt utover psyken min å føde på den måten jeg gjorde da. Denne gangen skal jeg slippe urkvinnen til, og vise damene på føden hva jeg er laget av. Ikke søren om noen skal få ta kontroll over meg denne gangen.

Noen andre som opplever å ha det på samme måte?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138288645-bedre-med-naturlig-vond-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte bare svare uansett om jeg ikke hadde det på samme måte:-)

Jeg hadde helt motsatt nemlig, epidural ble redningen for oss. Riene startet om natten og ble sterke med engang, så da hadde jeg allerde gått over 12 timer uten søvn. Riene vedvarte, sterke og vonde, ikke noe åpning. etter 10 timer var jeg oppe i 3cm åpning. og da begynte mor å bli klar. (hjalp ikke å ta vannet heller) Men holdte ut, hadde på forhånd bestemt meg for at dette SKULLE være en naturlig fødsel. Det gikk enda 10 timer, 6 cm åpning. Men da klarte jeg ikke mer. Da trengte jeg søvn og hvile og det får man ikke av lystgass, kasta opp og skalv av utmattelse. Epidural ble knall, så godt å sove ahh husker det så godt enda himmelen. Da fikk det bare være at epiduralen ble satt skeivt så jeg mista følelsen i ene foten også hehe. Men ungen kom etter 30 timer tilsammen, stakkar blå å sliten han også. Men takket være at jeg fikk søvn å slappet av så kom han uten tang eller vakum :-D

Jeg har aldri hatt noen form for smertelindring utover lystgass og akupressur, og har født 4 barn på denne måten. Det går kjempefint, husk bare på at de eventuelle smertene som måtte komme er smerter med en mening, det hjalp meg.

Jeg synes innstillingen :"Denne gangen skal jeg slippe urkvinnen til, og vise damene på føden hva jeg er laget av" er veldig uheldig.

Jeg skjønner hva du mener, men med slik innstilling kan en fødende oppleve å bli veldig skuffet og føle nederlagsfølelse dersom fødselen ikke går som planlagt/ønskelig. (for eksempel hasteKS, langdryg fødsel med epidural osv).

Men oddsen er jo på din side, med at du sannsynligvis får en lettere fødsel denne gang siden du da er andregangsfødende, så håper at du får en slik fødsel at du ikke trenger epidural og at barnet kommer ut av "seg selv" :-)

Synes det er feil av en kvinne som har hatt lette fødsler å si at det går kjempefint uten epidural, til en annen kvinne. (hvordan jeg kan påstå at kvinnen har hatt lette fødsler? Jo det har man hatt når man uttaler seg slik.....)

Ja det er på sin plass hvis den andre kvinnen får en like grei fødsel som henne selv, DA kan jeg være med på tanken.

Men hvis ikke, så blir det som å si at det å gå gravid er ingen problem, jobbe fullt til man går ut i permisjon går bra så lenge man tenker at man er gravid for en grunn. Jaaaa, hvis man er frisk i svangerskapet....!Men å si det til kvinner generelt basert på sitt eget problemfire svangerskap, blir helt på jordet.......

Litt utenom sakens kjerne men....

Jeg er litt enig med anonym over her jeg,

Jeg fødte uten smertestillende, hadde en fødsel som varte i 6 timer fra første rie og til han var ute.

Jeg vet ingen ting om å ha rier som ikke gjør noe nytte i 30 timer, jeg kan ikke uttale meg om at disse kvinnene gjør feil ved å velge epidural.

Jeg vet ingen ting om epidural heller. Ikke kan jeg forstå at man kan sove når man har rier, eller vaske huset for den saks skyld.

Jeg har rett og slett ikke hatt en slik fødsel, når det er sagt så hadde jeg en flott fødsel og gleder meg til å føde igjen, håper jeg får en like bra fødsel

Jeg måtte på tross av grei fødsel ha hjelp av fødselslegen med vakum så det kan skje likevel.

Jeg forstår akkurat hva du mener! Det er forståelig at du ønsker en naturlig fødsel. Denne gangen er du nok mer bevisst på hva som skjer og føler deg tryggere under fødselen, det kan være nok i seg selv!

Det som jeg vil virkelig fra råde deg er å få saltvanns palpler!!! Det er bare å få tilført mere smerter på ett tidspunkt der du har mer enn nok av det! Jeg fikk tre stikk i ryggen. Det svei noe helt forferdelig. Vet ikke hvorfor de gir dette. Det hadde ingen effekt og det tok motet fra meg. Det virker som at jormødrene gir det bare for å ha noe å gi! Det samme har jeg hørt om akupuktur...

Neste gang skal jeg også føde helt naturlig! Ingen jordmor skal få komme nær meg! Drømmer om natten at jeg låser jordmoren ute på gangen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...