Gå til innhold

Kløe på mage? svangerskapskløe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er i uke 31.. har vært plaget med litt kløe på magen egentlig hele tiden.. men nå har d blitt veldig plagsomt.. men har begynt med en krem som skal hjelpe :) men spørsmålet mitt er hva det kommer av å om det er farlig på noen måter ?? noen andre som har det slik :)?

venter spent på svar fra dere ... takktakk :)

Skrevet

Senere forskning sier at ekstrem svangerskapskløe kan være farlig, så du bør ta det opp med legen/jordmor. Ifølge samme forskning kommer det av avfallstoffer i kroppen som blir skilt ut gjennom huden, eller noe sånt.. Husker ikke helt.

Husker bare jeg leste om det etter at jeg gikk gravid forrige gang i 2004. Jeg var da plaget med det, men har heldigvis sluppet unna såpass langt. Klør litt når jeg blir veldig tørr, men da hjelper det at jeg smører meg et par ganger den dagen.

Skrevet

men på hvordan måte kan d være farlig ? Hilsen meg igjen :)

Skrevet

Svangerskapskløen kan være tegn på at du har mye giftstoffer i kroppen.

Det er vel bare en uke, eller to til du skal til kontroll, så da kan du nevne det. Skal google litt på nettet og se hva jeg finner..

Skrevet

okei.. skal lese det nå :)

Skrevet

Hei !

Da min svangerskapskløe økte i forrige uke, tok jeg kontakt med legen, og forklarte at jeg klødde mer og mer. Den dagen jeg ringte var det to dager til neste kontroll, så det var greit å vente til kontrollen med å foreta seg noe.

Jeg tok blodprøver som skulle teste lever- og galle verdier: Har ikke fått svar på prøvene ennå (er bare et par dager siden de tok dem)...

Ta kontakt med legen og forklar, så tar de helt sikkert en blodprøve og to på deg også. Alltid greit å teste for å være på den sikre siden :-)

Skrevet

okei:) informer meg om hvordan det gikk da:)så får jeg høre... hvor langt er du kommet i svangerskapet?

Skrevet

Jeg har iallefall fått tips om at oljebad skal være veldig dempende på kløen. Selv har jeg brukt vanlig babyolje i badevannet og det har hjulpet godt :) Men nå skal det sies at jeg ikke ekstremt plaget av kløe ennå)

Har 7 uker igjen.

Skrevet

Hei igjen!

Legen ringte i går og sa at jeg hadde for høye verdier på lever- og galleprøvene, så han ville henvise meg til fødepoliklinisk for en vurdering. Jeg venter i spenning på å få timen. Er litt spennende når en ikke har hørt så mye om svangerskapskløe før...

Skal i utgangspunktet ha planlagt keisersnitt om tre uker, er i uke 35 nå...

Skrevet

hmm,okei. det er egentlig ganske rart hvor lite de vet om svangerskapskløe,mens de finner ut så mye annet rundt andre ting :) men ordner seg helt sikkert :) kløen min har gått ned veldig mye.. har ikke klødd på ett par dager , men uansett . la meg høre fra deg igjen da:) hva de sa :) er sikkert ikke noe galt.. kan jeg få spørre om det er en spessiell grunn til hvorfor du ville eller må ta keisersnitt?? jeg tenker også mye på det.. har ikke lyst til å føde vanlig,pga at jeg er så redd som jeg er. heh,kan jeg få det om jeg melder fra om at jeg er redd . ? å da mener jeg alvorlig redd... får jo ikke til å sove eller noe.. kunne sagt så mye mer :) hilsen meg igjen..

Skrevet

Jeg skal til legen på torsdag for å ta blodprøver i forbindelse med kløe...

Jeg klør mest i hendene, under beina og nede på ryggen, men også litt rundt magen. Er spent, og håper alt er bra!

Skrevet

okei.. hehe :) alt er sikkert bra!! :) men melde fra du også da , om hvordan det gikk med deg ..

Skrevet

Hei igjen !

Jeg var på kontroll og fikk en grundig UL der vi så at barnet hadde det veldig godt. De tok nye prøver og så skal jeg på ny UL og kontroll neste uke. De følger meg altså godt opp, for å holde kontroll på lever verdiene og babyen.

Grunnen til at jeg skal ha Keisersnitt er at mine to tidligere fødsler endte opp med hastekeisersnitt. Jeg vil anbefale deg å prøve å føde normalt, men snakk med legen din og fortell hvor redd du er :-)

Og til dere andre som klør etter uke 30: Gå til legen og få testet leververdiene! Svangerskapskløe kan resultere i mistrivsel hos fosteret!

Skrevet

men du .. vesle bie :) hvor mye klødde du på magen ?? å får du behandling eller noe ?? jeg klør ikke så mye lengere .. bare noen ganger .. :)

Skrevet

Hei Anonym!

Kløen varierer veldig mye, men jeg tror jeg har funnet ut at jeg klør mer etter at jeg har spist (!!!???!!). Jeg våkner en del ganger om natten av at jeg klør, men sovner heldigvis raskt igjen etter kløe-byen har gitt seg. Jeg har gått ut i permisjon nå, men da jeg var på jobb, var hendene mer på huden enn på tastaturet :-D

Kløen har ikke øket, men heller ikke avtatt, så jeg gleder meg til jenta er ute og huden får fri fra neglene ;-D

Skrevet

vesle bie .

okay ... men ga de deg noen tips om hva du måtte gjøre , eller er det liksom ingenting du kan gjøre me det ??

hilsen anonym igjen :)

Skrevet

Hei igjen :-)

Fikk ingen tips, bare resept på noen tabletter som er kløedempende. Legen sa at de var helt ufarlige, men de har rød trekant, er sløvende og det står i pakningsvedlegget at det ikke anbefales gravide å ta tablettene, spesielt ikke i tredje trimester... Så jeg har ikke turt å ta de ennå... Da klør jeg heller i to uker til...

Skrevet

Jeg har lest at eller annet sted at om det bare er snakk om litt kløe på magen er det fordi huden strekker seg,at det nødvendigvis ikke er svangerskapskløe...

Skrevet

Det er riktig at kløe kan være helt harmløst. Men det kan også være farlig dersom leververdiene til mor er høye. Derfor er det viktig å få tatt en sjekk dersom en klør mye :-)

Jeg har vert til ny kontoroll i dag, og leverprøvene mine har økt, så på mandag skal jeg tilbake og vurdere om de skal ta barnet ut før planlagt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...