Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Gutten min har nettopp hatt 4 barnesykdom:

Feber i 3 dager og deretter utslett på rompe og bryst.

Jeg var ikke i kontakt med legen ifm. dette, men nå lurer jeg litt på om dette er smittsomt nå som han i utgangspuntket er frisk, men har utslett. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd å goggle på det, med det står ingenting om smitte som jeg kan se. Lukas har selv hatt denne sykdommen, kan ikke huske at legen sa så mye om smitten.

Dette sto det på lommelegen:

Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden) er vanligvis mellom 9 og 15 døgn

Sykdomstegn

Barnet får først høy feber i 3 dager. Allmenntilstanden er vanligvis nokså god. Feberen forsvinner, og det kommer til syne et blekrødt, finprikket utslett på overkroppen og ryggen, sjeldnere også på armene og beina. Utslettet går tilbake i løpet av 1-2 døgn.

Behandling

Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil.

Febernedsettende medisin? Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus. Dersom den syke er plaget av feberen og føler seg dårlig, bør han ta av seg klærne og ligge uten dyne. Reduser temperaturen i rommet. Hvis den syke har feber over 39-40º C og har det vondt, kan du gi paracetamol tabletter, stikkpiller eller mikstur.

Skrevet

Takk for info - selv om du ikke fant noe om smittefaren ;0)

Jeg har ikke hørt noe om at det smitter selv heller, så da regner jeg med at det går fint.

Han er i fin form igjen nå - selv om han har litt utslett - så jeg tror jeg tar sjansen på å sende han i barnehagen i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...