Anonym bruker Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Noen som har jenter med ADHD som kan fortelle meg litt om de typiske kjennetegnene? Jeg har en jente på 6 år som er kjempehærlig, men superslitsom. Hun er hypersosial, kan ikke være alene. Snakker i ett kjør, hvis hun ikke snakker så synger hun. Klomsete, snubler mye, ting går i gulvet ol. Vil ha all oppmerksomhet hele tiden. Hun snakker med alle, selv om hun ikke kjenner de, har alltid en historie på lur. Jeg er blitt vant til aktivitetsnivået og munndiareen hennes, men merker at andre blir fort "lei" henne:-( Jeg har hatt mistanke om at det kan være ADHD eller lignene fra hun har baby. På 1 års kontrollen spurte jeg helsesøsteren og hun bare lo av meg og så det var personligheten. Jeg har flere ganger tatt det opp med de i bhg, men de sier det ikke er noe å bekymre seg for. Men nå skal hun begynne på skolen, og jeg lurer på hvordan det skal gå. Noen som kan si meg litt om jenter med ADHD? Hun har venner og er godt likt av barn.
Bratsj Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Vi har en jente på 4 som passer til hovedinnlegers beskrivelse - veldig intens, kveler lett andre barn både fysisk med klenging og basing, særlig de som er litt forsiktige av seg, og voksne kan hun plage med overdreven masing og leking. Hun er fullstendig ukritisk til fremmede, snakker med alle på trikken og bussen - litt mer reservert overfor barn, men ikke mye. Skravler og synger konstant hele dagen og har problemer med å sitte lenge konsentrert om en ting alene - bortset fra TV og film, da kan hun være i sin egen verden i over en time. Dette i seg selv bekymrer oss ikke - hun snakket rent da hun var 2 og forstår veldig mye - liker seg aller best i selskap med en annen voksen. Men i tillegg har hun hatt adferdsproblemer i barnehagen - dytting, biting (heldigvis over nå) og oppnevner seg selv til vaktmester og skal passe på alle og at alt går rett for seg, og da kan det gå litt villt for seg. Hun vil bestemme leken og er populær blandt barna fordi hun finner på mye gøy - men adferdsproblemene har gjort barnehagen og oss bekymret og hun er derfor nå under utredning hos BUP. Det er mulig hun er hyperaktiv/ADHD - men BUP mener hun like godt bare kan være over gjennomsnitts intelligent og ha en foretaksom og nyskjerrig natur, og at hun pga det må ha litt hjelp med sosial tilpasning. Datteren vår har ingen problemer med søvn, sovner på maks 5 minutter, og sover 12-13 timer pr natt, men kan ofte våkne på natten og bli liggende lenge våken. Spising byr heller ikke på noen problemer, hun er glad i mat - smake å forskjellig og spiser pent ved bordet uten å løpe til og fra. Så mye tyder på hyperaktivitet/ADHD og noe gjør det ikke - vi vet ikke hva vi skal tro. Tror vi lett kan sette barn i bås og lete feilaktig etter diagnoser - sannheten er jo at barn er like ulike som oss voksne. Men vi føler oss trygge på at uansett er det god hjelp i BUP, både for henne og oss og barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Nå har ikke jeg barn med ADHD (enn så lenge...) eller har det selv, men kjæresten min har ADD. Det er denne varianten som oftest oppstår hos jenter, men han har altså dette selv om han er mann. Han har aldri vært slik som du beskriver datteren din. "Problemet" sitter i hodet, og synes ikke utad. Han er ikke hyperaktiv, men har mer problemer med å konsentrere seg om en ting av gangen. Til gjengjeld har han et uvanlig høyt intellekt, noe som er veldig vanlig med ADD. Han beskriver det som å ha 20 tv-kanaler på samtidig, uten å finne fjernkontrollen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå