Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er normalt at de spiser mer om kvelden, og at det kan virke som man ikke har nok melk... men det får da være grenser! De siste tre dagene har hun vært helt hinsides sinna utover kvelden (sånn fra åtte-ni og utover, i går ga hun seg ikke før i fem-sekstida på morran), hun tømmer begge puppene, og så er helvete løs mens jeg samler litt melk i en halvtimes tid, legger henne til og hun tømmer dem på nytt... og sånn går det, hele kvelden. Jeg kan la henne ligge med puppen konstant, men når det er tomt blir hun bare sint og hyler og fekter med armene og nekter å ta den skikkelig. Må minimum en halvtime til før det er nok til at hun sutter en stund. (til sammenligning - på dagtid og til nattmåltidene greier hun seg veldig godt med en pupp - hun tømmer som regel ikke den første skikkelig engang)

Er dette normal oppførsel? Hun var tre uker på lørdag... Og jeg har ikke inntrykk av at jeg har for lite melk, hun ser ut til å legge på seg godt (første uka etter at vi kom hjem gikk hun opp 325 g, skal veie henne igjen på onsdag, men hun ser ut som hun vokser). Kolikk tror jeg ikke det er, for hun "virker" i begge ender (mye bæsj og promp og gulp og rap, med andre ord), og når hun først sovner utpå natta så sover hun som en engel i bortimot tolv timer - med tre-fire mat- og bleiepauser. Har tenkt tanken overtrøtt, men... Hun sovner innimellom, men sover kanskje en halvtime max før hun våkner og skal ha mat igjen.

Heldigvis har vi begge overskudd nok til å leve med hyling hele kvelden ettersom hun sover så godt når hun først sovner, men man lurer jo på hva det er som plager henne allikevel. Noen tips? -og er det egentlig lurt av meg å distrahere henne i mellom puppingene sånn at jeg får tid til å produsere nok til mer enn en munnfull før jeg legger henne til igjen, eller bør jeg la henne ligge og hyle med puppen i munn' for å øke produksjonen på kveldene også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi har en liten snuppe her på 3 uker, som har hatt litt av det samme. Det var faktisk nesten som å lese om oss selv, pappaen lo litt her, og spurte om det var tulla vår du hadde skrevet om.. ;)

Jeg har lite melk på kveldene, og før vi startet med flaske om kvelden var det ikke hyggelig her de timene det tok å legge henne..

Det kunne ta flere timer å få henne til å finne roen og nattesøvnen, hun puppet flere ganger, kranglet med puppen da den var tom, var skikkelig urolig, og ville ingenting.. Jeg var sliten, og orket ikke dette så lenge. Vel nok ville kanskje en helsesøster anbefale meg å sitte med puppen ute hele kvelden, og krangle med henne til hun ble fornøyd, for å stimulere til økt melkeproduksjon, men det gidder jeg ikke. Snuppa vår er så snill som en engel når hun bare får mat nok, og jeg har ikke samvittighet til å "svelte" henne om kvelden. I tillegg tror jeg hun har god bruk for en mamma som ikke bare er sliten og fortvilet.

Etter at vi startet med flaske på kvelden, har hun blitt en helt annen jente. Det er ordentlig koselig å legge henne, vi pupper først, så bading, så flaske. Hun spiser seg mett, sovner som en stein, og sover ca 5 timer før hun vil ha pupp igjen. Det er godt for oss også å bruke kvelden til hyggeligere ting, først koselig kveldstell, så kjærestekveld. For å holde på melka, pleier jeg å pumpe meg ca 2 timer etter at hun er lagt. Mye greiere enn å sitte med puppen ute i timevis, med sulten og trøtt baby hengende i...

Som sagt, vi kjente oss igjen i alt du skrev her, og jeg ville dele vår erfaring med deg. Føler at kvelden har blitt helt utrolig mye bedre etter at vi startet med kveldsflaske :)

Du kan jo gi det et forsøk...?

Skrevet

Nå skal mamma passe henne med flaskeforing fra åtte i morrakveld og antagelig tre-fire timer, så da får vi jo testa det i praksis... Her har jeg advart henne om at hun får de verste timene på døgnet, men kanskje flaskefôringa lager et lite englebarn for henne?

Ellers er jeg ikke heeelt for å gi meg enda - fikk henne til å sove i en times tid nå, og la henne til den puppen jeg har "spart på" lengst, virker faktisk som hun greier å bli mett på den... så kanskje produksjonen er på vei opp og at det bare er forbigående :) Hvis ikke er kveldsflaske absolutt et alternativ, for det er ikke noe problem å tappe av ei flaske om morran, da har jeg mer enn nok melk og hun tømmer aldri...

...verste er at hun i sinne laget sugemerke på arma si før i kveld. Når puppen er tom suger hun seg fast i det som er nærmest :P dakar lille, tålmodigheten har hun nok fra faren...

Skrevet

Tenkte også at "jeg vil ikke gi meg", og det har jeg jo heller ikke gjort :) Jeg liker å amme, synes det er lettvint, og viktig for lillesnuppa å få morsmelk. At vi gir flaske på kvelden er bare et lite tiltak for at vi alle her skal ha det litt bedre. Har en gutt fra før som også vil ha en bit av mamman sin på kvelden.. I tillegg pumper jeg hver kveld for å holde på melka som sagt.

Blir spennende å se hvordan hun takler morgedagen da, om hun slokner som en dupp etter flaskemat. ;)

Ønsker deg i allefall lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...