Supertea Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Hva er det egentlig som gjør mei tai og andre bæresjal så mye bedre enn sele? Ta f.eks mei tai, er det ikke vondt for bena til barnet når den knytes fast over lårene? Får barnet egentlig nok støtte? Hva er det som gjør disse alternativene så mye mer ergonomisk korrekte enn bæreselen?
line_n & sara Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 meitaien belaster ikke bekken/hofter til barnet, tyngdepunktet blir litt anderledes. og jeg knyter slik at stroppene går under låret og ikke over, tenkte også at det ble litt stramt å ha de over! du kan jo lese litt på tettinntil.no!
Bergene Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Forskjellen er at babyen i feks. baby bjørn selen henger etter underlivet med bena rett ned. I mei tai sjal osv. sitter babyen med bena rundt den som bærer og vekten blir fordelt på begge lårene. Man kan nesten sammenligde det med å sitte på et sykkelsete (uten at man har bakken eller pedaler under bena) og en stol. Å sitte med bena ut til hver side er utrolig bra for babyens hofteledd. Det er den samme stillingen som babyer i freika pute har, og forhindrer og hjelper mot hoftedyplasi. I land hvor alle bærer slik finnes det ikke hoftedyplasi. Flere forskere mener at menneskebarn er "designet" for å ha bena i denne stillingen og at det er uheldig å tvinge babyens ben rett på et tidlig stadium. I magen ligger babyen i en såkalt froskestilling, det er akkuratt denne stillingen nyfødte har i sjal osv. På helsestasjonen sjekker de jo flere ganger babyens hofter, at de er blitt utviklet som de skal. Det som de da ser etter er at hoftene er myke, at babyen klarer å ha bena til hver side. Sjal osv. fører sdom sagt til gode hofter. En annen forskjell er at det er mye lettere og bedre for den som bærer å bære med sjal osv. fordi babyen kommer tettere inntil og vekten blir mye bedre fordelt.
Bergene Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Når jeg knyter kommer foresten ikke stroppene ani lillemors lår i det hele tatt. Jeg tvister eller krysser på hennes rygg for så å ta stroppene under hennes rompe og bak igjen og knyter på min rygg. Dette kan man gjøre om stoppene er lange nok. Det er uansettt ikke vondt for barnet at stroppene kommer ani lårene, det strammer ikke!
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Men man kan ha ergonomiske bæreseler også, feks Ergo. Da slipper du knytingen - bare å feste på:-) Det er vel bare Baby Bjørn som ikke er ergonomisk riktig av bæreselene? Og hvordan kan en av så mange selge best?????? Det forundrer meg at ikke butikkene tar inn det som er best for barnet og bærer!!
Yo&La+spire Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Fru Lykkelig forklarte veldig godt forskjellen mellom ergonomisk og ikke ergonomisk riktig bæresele, så det lar eg ligge slik;) Men, nei, det er ikke bare babybjørn som ikke er ergonomisk riktig. I Norge har eg også sett en til salgs som heter Elite (mener eg det var...?) som heller ikke er det. I andre land (på nettet) har eg sett flere andre også....Grunnen til at bb selger så bra er nok fordi den lenge har vert det eneste alternativet som er å få kjøpt i butikk. Og enda finnes det få butikker som selger sjal, meitai osv, selv om det blir flere og flere. Bæring ( i Norge) har ikke vert så vanlig tidligere, og derfor har det ikke vert behov for å selge masse ulikt bæretøy i butikkene. Eg har lagt merke til at mange som vil ha en bæresele ikke leser noe særlig om bæring og setter seg inn hva som er best for barnet, men bare kjøper det som "alle andre har". Derfor selger bb mye enda, siden de har vert på markedet så lenge. Men nå som det blir mer og mer populært og flere og flere etterlyser ergonomisk riktig bæretøy som er behagelig for både barnet og den som bærer, så vil det nok komme mer og mer:) Butikkene tar inn det som selger, og det er opp til oss forbrukere å "styre" det, ved å bruke og etterlyse det som er best:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå