dimeglio Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har hittil gitt potetmos og gulrotmos hver for seg for at lillegutt skal bli kjent med smakene. Vi skal snart introdusere kylling og gluten. Naar kan jeg begynne aa blande ting? Har dere noen forslag til hjemmelaget middag til 8 mnd baby? Eventuelt hvor kan man finne oppskrifter?
Propellmamma til 2 Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Jeg gir gutten min følgende hver middag: 1.potet, pasta eller ris 2.grønnsaker (varierer litt typer) 3.tar av det vi skal ha til middag og koker det istedenfor å steke det; kyllingfilet, ørret, laks, fiskeboller, kjøttdeig, div. kjøtt. Og hvis vi skal ha noe han absolutt ikke kan få, så har jeg fiskepudding liggende i kjøleskapet. Men nå har han blitt 9 mnd og jeg steker bl.a. kjøttkakene til han også, bare uten løk og masse krydder :-) I begynnelsen finmoste jeg alt sammen og ga han med skje. Nå er han ikke så glad i å bli matet med skje lenger, så han får alt sammen i små biter. Evt moser jeg det lett med gaffel sammen med litt av kokevannet.
Histepist Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Denne siden har endel fine oppskrifter www.barnemat.no
line_n & sara Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 du kan trygt begynne med "vanlig" mat! dvs alt det du spiser, minus salt! lager blandinger til sara med mye brokkoli (grønne grønnsaker inneholder jern) og det jeg har i grsaksskuffen! også løk. så har jeg oppi litt urter, frisk rosmarin og eller basilikum. nå har vi begynt med fisk også, lar fisken trekke i egen kjele, og moser den sammen med grsakene og en liten skvett olivenolje. så lager jeg grsaksblandinger med hirseflak, kjøper flak i helsekosten, skyller og bløtlegger de litt før jeg koker de sammen med grsakene (lar grsakene koke litt lenge først, de siste 5-10 min tilsetter jeg hirsen) du trenger egentlig ikke oppskrifter, eksprementer litt selv, så finner du raskt ut hva gutten din liker! men ikke gi for mye nytt på en gang, itilfelle han reagerer litt på noe, så er det vanskelig å finne ut av hva han ikke tåler! en og en ny ingrediens om gangen!
line_n & sara Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 ps, du kan lese på innholdsfortegnelsen på barnematglassene, og herme litt etter de! og hvis gutten din ikke er begeistra for middagsmat, er et triks å tilsette mye mais! det pleier de å like! jeg fikk aldri sara til å spise potetmos, eller bare gulrot! hun nekta å spise det! men blandinger, med mais, var en kjempehit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå