Anonym bruker Skrevet 21. juli 2008 #1 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei:) Ønsker noen svar.. har ennå ikke fått klart for meg hva som "gjikk galt", og om det er meg det er feil på. Jeg vil absolutt ikke at noen skal lese dette om de har ekstrem angst.. Hadde selv ingen angst før fødselen min i fjor, gledet meg som bare det! Så frem til en utrolig stor opplevelse! Og fødselen var helt uproblematisk frem til pressriene satte inn, jeg hadde det helt topp (tenkte at dette var langt i fra så galt som jeg hadde forventet i fht smerter), vondt var det jo, men det var samtidig motiverende smerter! Nesten på slaget 23.00 satte pressriene inn, det var helt klart! Jeg klarte ikke å motarbeide disse enorme kreftene som tok helt over! Vi så alle på det med mot, jordmoren tilkalte barnepleieren, og jeg og mannen min fikk beskjed om at innen 1/2 time- kanskje 1 time, så ville vi sitte med vårt kjære barn! Men, en halvtime gjikk.. så en time....jeg sa gang på gang at jeg trodde noe var galt.. hodet til barnet stanget inne i meg, og det kjentes ut som jeg skulle rivne "hele vegen".. vi spurte hva som skjedde.. Etter hvert så ble de vanskelige å forstå, litt forvirrert selv. Barnelegen ble tilkalt. Barnet ble så overvåket, så det ikke skulle skje noe. Det gjikk, 2 timer... 2,5 time.. Pressriene fortsatte, ingen pause nei.. Barnet ville ut!! Smertene ble verre etter hvert som det fortsatte, og det faktum at jeg var sliten gjorde det ikke bedre. Jeg husker omtrent ingenting etter andre timen. Etter ca 3 timer fikk jeg epidural, uten virkning (anestesilege var forressten opptatt under operasjon, derfor så sent) Tilslutt etter 4 timer og 43 minutter kom det endelig en sønn til verden:) Stor glede selvfølgelig, og alt var glemt¨!! Men i ettertid.. og spesielt nå.. så klarer jeg ikke forstå dette kan være standard prosedyre.. Har sånn angst for forestående fødsler. Har lest Obsterikk bøker, for å fordype meg i emnet.. Der står at det aldri skal gå over 2 timer før akutt KS. Hva skal jeg gjøre?? Må jeg ta innvendige mål?? Er liten, vever, har så og si ingen hofter.. målet er 84,5 cm utvendig hoftemål. Andre i familien har hatt tunge fødsler, min mor har smale innermål, men fødte 4 barn normalt. Spurte jordmor etter røntgen før fødsel, men hun sa at det ikke ble utført, men om det skulle være problemer ville det settes igang akutthjelp. Håper at noen vil hjelpe med råd, eller lignende historie. Føler meg helt rådløs.. Kan ikke føde slik en gang til.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138284687-frykter-at-mitt-indre-bekkenm%C3%A5l-er-for-smalt-f%C3%B8dt-et-normalvektig-barn-med-store-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clemencia Skrevet 21. juli 2008 #2 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg glemte å understreke at det var pressriene mine som varte i 4 timer og 43 minutter. I ettertid fikk jeg dessuten store problemer med ryggen. Måtte sykmelde mannen min, siden jeg ikke klarte å løfte vårt lille barn fra sengen på natten, han var knappe 3 kg og 50 cm. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138284687-frykter-at-mitt-indre-bekkenm%C3%A5l-er-for-smalt-f%C3%B8dt-et-normalvektig-barn-med-store-problemer/#findComment-138284745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2008 #3 Del Skrevet 24. juli 2008 Hei! Fødsler som tar litt tid på slutten er typisk første gang. For tidlig trykketrang, som du høres ut til å ha hatt, kan bety at du har en veldig sterk livmor, men at bekkenmusklene dine også er veldig sterke, og derfor har holdt igjen barnet, på en måte. Har du trent mye i oppveksten? Det kan også bety at barnet i en periode lå litt skjevt. Uansett, det faktum at du faktisk klarte å få ham ut selv gjør at veien ut er "banet", veldig usannsynlig at det skal skje igjen! Når det gjelder aktiv trykking, dvs trykking styrt av jordmor, skal ikke dette vare så mye lenger enn en time, med mindre man er trygge på at barnet har det bra. Trykketrang i seg selv, med vansker for å stå i mot trykkinga, er derimot ikke uvanlig på slutten av en fødsel, selv om det er for tidlig å egentlig skulle trykke. Be om en samtale med sykehuset, gå igjennom DIN fødsel, hva var det egentlig som skjedde, med noen som var med. Be om å få laget en plan for fødselen din, tenk igjennom hva det er du bekymrer deg mest for, skriv det ned og lag en plan i samarbeid med lege/jordmor på sykehuset. Jeg tror neste fødsel vil bli veldig annerledes, ikke minst er det gunstig for ryggen din å ikke behøve å ligge så mye som du må ved et keisersnitt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138284687-frykter-at-mitt-indre-bekkenm%C3%A5l-er-for-smalt-f%C3%B8dt-et-normalvektig-barn-med-store-problemer/#findComment-138303741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå