<Pernille> Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har fått ei lita jente for 3 mnd siden og har en utviklingsfeil på hornhinnen og er derfor blind på det ene øyet. Det andre ser helt friskt ut og noe mer er det ikke å gjøre før hun blir større og vi merker bedre hva hun ser. Det har dukket opp mange spørsmål etterhvert og ikke så mange som kan svare, så derfor lurer jeg på om det er noen med erfaringer?? Hun er enda dårlig på øyekontakt og ikke så interessert i leker vi holder foran. Lurer på om det er normalt at dette går saktere eller om hun bare ikke ser det som er forran henne? Hun er veldig lyssjør, og liker ikke sol eller ting som skinner på henne (sterk lampe feks). Men går det ann å bare skille på lys og mørke, og være blind.. Hmmm. Også hadde det vært spennende å høre om hvordan det blir når henne blir eldre. Så er det noen med erfaring med dette der ute så bare skriv!!!
Merete:) Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Er selv født med synshemming, så det er bare å spørre i vei. 1. Svaksynt 2. Sterkt svaksynt 3. Sosialt blind 4. Praktisk blind 5. Totalt blind Som du ser av denne listen, er det flere grader av synshemming. Mange blinde er det man kaller praktisk blinde, da kan man skille mellom lys og mørke. Jeg selv er vel mer innenfor kategori 3, å jeg ser dårlig på begge øyne. Jeg er født blind og var da i kategori 4. Ble opperert for grå og grønn stær og ble da innenfor kategori 3. Har også en veldig skjelden øyen sykdom som heter Aniridi (manglende regnbuehinne), noe som fører til sterk lysømfintlighet. Aniridi skyldes en type genfeil. At barnet deres, ikke tar etter leker dere holder fremfor henne, er nokk fordi hun ikke ser det. Det kan ta tid for blikket fester seg, men dette har jeg ikke så mye kjenskap til når skal skje. Selv gjorde ikke jeg heller det, slik ditt barn, men jeg så jo dårlig på begge øyne. Nå er det jo en stund siden du skrev innlegget og kansje du selv vet mer allerede. Om du ikke alt har snakket med helsestasjon om at barnet ikke tar etter leker dere holder over det, ville jeg ha gjort det nå. Det var slik mine foreldre ble henvist videre til spesialist. Dem viste ikke om at jeg så dårlig før det og jeg var hele 7 uker før legene begynte å spekulere i det. Jo eldre barnet blir, jo lettere blir det, å finne ut hvor dårlig det ser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå