Glad tobarnsmamma Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Jeg vurderer å handle bl.a. bilstol fra Tyskland (kidsroom.de), men lurer på hvor mye jeg da må betale i toll? Jeg har regnet på et Maxi Cosi Cabriofix barnesete, som koster 122 EURO inkl. frakt til Norge ( ifølge banken min blir det kun 969 NOK). Det er jo svært billig - MEN jeg vet at jeg antagelig må betale toll for dette...
gutteklubben grei Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Hei! Dette er tollfritt, men du må betale moms. Du må betale 25 % moms av vareverdi inkl. frakt, her blir det altså ca 250,- NOK. Dessuten tror jeg posten tar 100,- i fortollingsgebyr.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 se om du finner ut noe på www.toll.no
simsim Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 bestilte leander vugge frå danmark, måtte betale 600 kr i toll, sure penga
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Det er moms det,ikke toll. Som sagt over,det er ikke toll på babyutstyr - kun moms,og et lite fortollingsgebyr.
Glad tobarnsmamma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. juli 2008 Hva er forskjellen på moms og toll egentlig? Uansett; med 25 % moms er det ikke vits i å bestille billig fra Tyskland... :-(
Herkules Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 moms eller m.v.a (mer verdi avgift) er det du betaler på alt du handler i norge som hovedregel er den på 25% og er rett og slett en skatt. Handler du varen i utlandet så har også det landet ofte sin mva. Så om man handler dyre ting så bør man sørge for å få igjen den mva som landet man kjøper i tar for så å betale mva til norge i stedet. Det betyr at man kan risikere å betale mva til to land. Toll er en ekstraskatt som beregnes på ulike varer. Noen varer har 0 toll mens andre har høyere som feks alkohol. Tollvesenet har en laaang liste over de ulike varenes tollsats. Det er mye som blir billigere å handle i tyskland selv med mva så det må man regne på Det kommer på 25% mva og et fortollingsgebyr på 100-200 kr
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 På DinSide ligger det en finfin kalkulator for å regne ut totalkostnader ved netthandel fra utlandet http://www.dinside.no/php/art.php?id=512042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå