Mamman til Loffen ♥ Skrevet 21. juli 2008 #1 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei! Er det noen av dere snille og greie jenter der ute som kan fortelle meg om sin(e) AIH-erfaringer? Det er nemlig neste steg for oss og jeg er så spent på hva vi har i vente. Er det mye bivirkninger av hormonbehandlingen i forkant av inseminering? Og selve insemineringen, foregår den med kateter inn i livmoren, og gjør det vondt..? Har dessuten inntrykk av at det ikke er så mange som lykkes med denne typen behandling, er det kanskje noen som kan fortelle meg det motsatte..? (Vi har hittil ikke fått noen forklaring på vår barnløshet) Er sååå takknemlig for alle svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/
Endaenbabyønskes Skrevet 21. juli 2008 #2 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei på deg! Her er en hilsen fra ei som har lykkes!!!! Det er håp! Har hatt laparoskopi. Der fant de muskelknuter i livmor, men vi blir regnet som uforklarlig barnløse vi også. Alt bra med mannen også. Vi har prøvd i 2,5 år. Mistet 2 ganger iløpet av denne tiden. Vi begynte behandling på Riksen i mars/april med første insem.forsøk. Tok da pergotime (piller) i 5 dager. Disse har gitt meg mange bivirkninger som hodepine, fryser, hetetokter, vondt i kroppen, blitt deprimert osv osv, men det er viktig å huske at det er MANGE som ikke kjenner noe i det hele tatt. Den siste dagen med pillene, altså dag 5, begynte jeg med menopur-sprøyter i 3 dager (ingen bivirkn). Dette høres skummelt ut, men det går så greit som bare det:))) Man drar inn til sykehuset og får ultralyd i denne tiden for å se på hvordan det står til med eggene (hvor store de er). Til slutt tar man Ovitrelle eggløsningssprøyte. Denne tar man i 23-tiden dagen før man skal insemineres. Det er nok litt individuelt hvor mange dager man tar de forskjellige medikamentene, men det får man jo greie på av legene. Vi hadde bestemt sammen med legene at vi skulle prøve inseminering 4 ganger før evt. prøverørforsøk. 1.insem.forsøk med medisiner, 2. insem.forsøk umedisinert osv. Ved første inseminering, med medikamenter, var det vondt! Var øm i alt der nede! Men det gikk da på en måte. Det gikk derimot ikke første gangen. Så da mensen kom ringte jeg riksen og avtalte nytt, umedisinert forsøk. Det ville da si at jeg var inne til ultralyd ca på dag 13-14 for å se på eggene. Utifra dette bestemte vi når jeg skulle ta eggløsningssprøyten. Så var det bare vente!!!!! Nå sitter jeg her med en liten spire. Om 2 dager er jeg 3 mnd på vei! Så håper at alt går bra........ Du må ikke miste håpet! Vil bare gi et lite tips til deg ang akupunktur. Det hjalp meg veldig! Kan anbefale Klinikk Fjeld på majorstua, hvis du bor i oslo da;))) Masse lykke til! Dette ordner seg! klem klem klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/#findComment-138283677
Endaenbabyønskes Skrevet 21. juli 2008 #3 Del Skrevet 21. juli 2008 Glemte si at på andre insem.forsøket kjente jeg ikke noe i det hele tatt! Legen sa at det varierer veldig fra gang til gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/#findComment-138283696
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 23. juli 2008 Tusen takk for at du tok deg tid til å fortelle om dine erfaringer, det er akkurat dette jeg trenger;o) Pergotime har jeg vært borti, har hatt noen kurer med det. Jeg hadde også en del bivirkninger, som hetetokter og veeeldig svingende humør;o) Stakkars mannen min;o) De andre medikamentene har jeg imidlertid ikke prøvd... Synes det virker veldig skummelt med sprøyter, men skal da klare å komme meg gjennom det og tenker jeg. Babydrømmen kan motivere meg til å gjøre det meste tror jeg;o) Grunnen til at jeg lurte på om det var vondt med insem. er at jeg hadde en røntgenundersøkelse av livmor og eggledere tidligere i år. Da førte de et kateter opp i livmoren og sprøytet inn kontrastvæske. Fikk på forhånd beskjed om at undersøkelsen kunne gi litt ubehag, men ingenting ble sagt om at det kunne være vondt... Men jeg skal si deg at det var så smertefullt at jeg faktisk holdt på å svime av, det er det verste jeg har vært med på. Da sa de etterpå at enkelte pasienter følte en intens smerte ved denne typen undersøkelser, men at det er veldig individuelt og umulig å vite på forhånd. Men jeg skal love deg at jeg skal gi beskjed om det hver gang noen skal "oppi der" med noe i fremtiden;o) Kanskje jeg kan få noe som døyver smerten litt. Vi bor på Vestlandet og skal prøve oss på klinikk Hausken. Haukeland tilbyr ikke AIH, og vi vil gjerne prøve det i hvert fall før vi går videre. Derfor blir det privat for oss:o) Akupunktur har jeg prøvd, men det hjalp tydeligvis ikke så mye for meg;o) Har faktisk aldri sett en positiv graviditetstest jeg... Det er likevel ikke umulig at jeg prøver aku igjen, er som sagt villig til å prøve det meste:o) Nå har jeg planer om å slutte å bekymre meg for alt mulig og begynne å konsentrere meg om å produsere positive tanker. Det har aldri skadet noen har jeg hørt! Igjen takk til deg, ersol, og all mulig lykke til med spiren. Det er så godt å høre at det lykkes for noen, det er ingenting som gir meg mer håp enn akkurat det! Kos deg med den voksende magen:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/#findComment-138298464
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #5 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei Vi prøvde AIH i mai i fjor, og det var mislykket (nå skal det sies at jeg la gulver, noe som var kjempetung, på den tiden - så jeg tror det aldri festet seg av den grunn). Men vi lykkes på første IVF i år og venter ei tulle i oktober. Mange som lykkes med AIH, men mitt tips og råd er å ta det med ro Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/#findComment-138300308
susse Skrevet 3. august 2008 #6 Del Skrevet 3. august 2008 Hei på deg! Det er ikke så ofte jeg innom her lenger.... Men når jeg så innlegget ditt måtte jeg bare svare. Vi sleit i tre år med å bli gravide. Full utredning viste at de fant ingenting. Så vi var uforklarlige barnløse. Ble anbefalt å prøve AIH før vi evt. måtte gå videre til IVF. Jeg var veldig bestemt på at jeg skulle prøve å se på det første forsøket som bare en "testrunde" (selvom det er lettere sagt enn gjort...) Det gikk veldig fint å ta sprøytene. Litt ubehag hadde jeg vel med litt div bivirkninger. Jeg ble inseminert to dager på rad. Syntes det gjorde ganske så vondt. Dag nr 2 lå jeg på sofaen og hadde litt smerter da jeg kom hjem. La på en ikke så alt for varm varmepute. For å gjøre en lang historie kort.... Det ble ikke noe testrunde Om to uker er datteren vår 1 år Du må ha masse lykke til med framover!!!!!!! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138282017-noen-som-har-erfaring-med-aih-samme-som-p%C3%A5-assister-befrukting/#findComment-138367160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå