Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i september og har ikke jobbet meg opp rett til foreldrepenger da jeg var fulltidsstudent i fjor. Jeg ble da ferdig med et bachelorstudium.

På lånekassens hjemmesider leste jeg at jeg burde søke på et studium fra høstten 2008, for så å søke permisjon fra dette studiet slik at jeg kan få fødselsstipend. Jeg har søkt opptak og kommmet inn på et studie ved det humanistiske fakultet på Blindern.

Så var det noen som sa at jeg ikke har krav på permisjon fra årsstudiet med mindre jeg tok forrige semester ved samme fakultet som det falkultetet jeg nå skal studere ved. Det vil si at for å få permisjon måtte jeg ha studert ved det humanistiske fakultet i fjor. Problemet er at jeg studerte ved det utdanningsvitenskapelige fakultet på Blindern. Stemmer det at fakultetene har noe å si for om jeg får permisjon fra høsten av? Det vil jo i så fall gjøre at jeg står på bar bakke uten rett til fødselsstipend.

Fortsetter under...

Nei det stemmer ikke. Så lenge du hadde rett på lån fra lånekassen i fjor og har rett på lån ved dette nye studiet har du rett på fødselstipend fra lånekassen + at du har rett på engangsstønaden på ca. 34 000 kr.

Fødselstipend vil du ha rett på uansett om du tar permisjon eller ikke. Som hun over skriver. Men det med om du får permisjon fra studiene er opp til den enkelte skole og hvilke regler de har på det. Hør med en studieveileder om du kan få permisjon.

Når du mottar fødselstipend stiller ikke lånekassen noen krav til progresjon i studiene. Dvs at du kan stå som aktiv student, stryke på alle eksamner uten at det går ut over retten til fødselstipen (og det kan heller ikke bli omgjort til lån)

Så hvis du ikke får permisjon. Så betal semesteravgift og stå som aktiv student. Og hvis du føler for det kan du jo lese og ta eksamnen. Om ikke så lar du bare vær å gå på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...