Charlie Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Hei, Jeg er gravid i min 35. uke og bor i Spania. Jeg var nylig hos jordmor og ble jeg spurt om jeg hadde blitt vaksinert for stivkrampe under graviditeten. Det har jeg ikke og jordmor mente at det maatte jeg vaksineres mot. (Sist jeg har blitt vaksinert mot dette var vel da jeg var 10-11 aar gammel.) Foruten at jeg stiller meg noe spoerrende til vaksinasjon generelt, trodde jeg ikke man pleide aa gi vaksiner til gravide. Likeledes undrer jeg meg litt over hvorfor det gis bl.a. stivkrampevaksine til babyer allerede fra 2-3 mnd.alder (gaar utfra dette er rutine i Norge som i Spania). Hva er faren for at en baby i denne alderen kan faa stivkrampe? Er det noen som kan ytre litt egne erfaringer eller meninger? (P.S. Mange tenker paa Spania som "syden" og uhygienisk, men dette er ikke tilfellet og heller ikke et tema eller utganspunkt for spoersmaalet mitt.)
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Har ingen personlige erfaringer med stivkrampe, som forøvrig ikke er spesielt utbredt i den vestlige verden i 2008. Tetanusbakterien er ikke smittsom, og overlever ikke ved tilførsel av oksygen. Den kan feks forekomme i liggesår med mye dødt vev, dype stikksår, skuddskader og gamle, velbrukte sprøytestikk...altså ikke blandt folk som kommer seg til behandling innen rimelig tid om uhellet skulle være ute. I enkelte uland kan nyfødte fortsatt få stivkrampe pga kutting av navlestreng med ureint redskap, men "syden" er ikke akkurat å regne for uland... Mulig jordmoren din holder gamle "skikker" i hevd, har utpreget hundebittnoia, eller hun er smittet av den sedvanlige vaksinekåtskapen som ofte florerer blandt helsepersonell.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 ....nei, gravide skal ikke ha vaksine...høres rimlig tullete ut ja....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå