Gå til innhold

Herregud! Dere vil aldri gjette hva typen fant på gårdsplassen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten skilpadde. Hva skal vi gjøre med den? Har vi lov til å beholde den? Er de lovlige i Norge?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er lovlig og ha skilpadder som "husdyr" i Norge mener jeg ja... =)

Ellers så kan dere jo bare sette den ut ved et vann eller noe i nærheten.. =)

Skrevet

fanken har den kommet fra? må jo være noen som har "mistet" den?

hmm. lov.. finner`n er vinneren er det ikke det det heter? ellers må du utlyse den som man gjør med katter og kaniner da? hehe

nå vet ikke jeg hvordan skilpadde dette er da, men noen liker jo vann, andre liker land.. så da må du evt kjøpe et akvarium, og lage begge deler og putte den oppi der da!

jeg har ikke så peil på skilpadder jeg, men ei venninne av meg har en, (som liker vann) den er kul, hehe!

Skrevet

eller så kan dere henger opp lapper, så kanskje dere får finne lønn.

Hvis ikke så kan dere ringe til dyrebeskyttelsen, mer mindre dere ikke har lyst til å beholde den selv.

Skrevet

Jeg hadde fulgt med på tapt og funnet-annonsene i avisen/finn, evt lagt ut annonse selv (og be om et kjennetegn så ikke noen som bare har lyst på ei gratis skilpadde melder seg) - skilpadder finnes da ikke i naturen i Norge, så noen må vel ha mistet den. Ved null respons hadde jeg beholdt den, såfremt dere ønsker det selv - ellers ta kontakt med dyrebeskyttelsen :)

Skrevet

mannen mener at de er ulovlige fordi det er en reptil, og er redd noen knærter`n om vi ringer noen som feks dyrlegen eller dyrebutikken. Vet ikke helt hva vi gjør jeg. Den er ganske liten, litt større enn en fyrstikkeske. Aner ikke om det er en baby, eller om det er en mini skilpadde

Annonse

Skrevet

Den har nok et hjem en eller annen plassen ja.

Skilpadder har man lov til å ha i Norge hvis man er allergisk, man må søke om dette for å få kjøpt en.

Skrevet

skilpadder trenger mye og spesiell stell - så ville uansett hørt med dyrebeskyttelsen for å få råd og vink.

Er mer 'stress' med en skilpadde en hund/katt har jeg hørt

Ville ikke tatt noen sjangser jeg, er jo skummelt viss man gir dem feil ernæring etc.

Skrevet

Denne loven har eller skal de slakke ut på nå. Det som er med Skilpadder er at de kan være bærere av et virus som kan være farlige for mennesker, men siden denne lille tassen ble funnet i hagen deres er det nok noen som har den som kjæledyr og som har mistet den ja.....

Skrevet

Det er nok en baby og det er nok ikke lenge siden den ble kjøpt

Skrevet

Nei, det er lov, men man må søke om å ha det mener jeg.

Sikkert noen som har mistet den, rømt fra lufting ute eller noe..

Ring dyrebeskyttelsen eller en lokal dyrlege som kanskje har oversikt over hvem som eter den eller helg opp lapper.

Skrevet

Veiledning om hold av landskilpadde

Denne brosjyren er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med Norsk herpetologisk forening.

Last ned brosjyren i PDF-format (704 KB)

Teksten må betraktes som en sterkt forenklet innføring til dyreholdet. Vi

anbefaler alle som vurderer å kjøpe dyr å skaffe seg ytterligere kunnskap

gjennom spesiallitteratur. For de fleste dyregrupper finnes det et stort utvalg

av gode fagbøker å få kjøpt, evt. lånt på ditt lokale bibliotek. Din lokale

zooforhandler hjelper deg gjerne videre med råd og veiledning.

OBS! Skilpadder forekommer ikke i vanlig salg i Norge. De kan kun

importeres etter forutgående dispensasjon fra forbudet mot import,

omsetning og hold av eksotiske dyr. Se nærmere detaljer nedenfor.

Skilpaddens biologi og atferd

Skilpadder kjennetegnes ved at de er omgitt av et skall som beskytter kroppen. Skallet er unikt for den enkelte skilpadde, noe som gjør det mulig å identifisere hvert enkelt individ ved hjelp av skallet. Skilpadder har korte bein og en lang hals som gjør at de kan strekke hodet helt ned til bakken for å spise. De kan trekke alle kroppsdeler inn i skallet. Skilpadder er trege landdyr, men de kan sette opp en imponerende fart når de blir skremt.

Det finnes mange typer skilpadder, fra kjempeskilpadder på flere hundre kilo til små størrelser på noen hundre gram. Skilpadder deles i tre hovedgrupper: Landskilpaddene, vannskilpaddene og havskilpaddene. I Europa er det landskilpaddene som er vanligst, og her i Norge er det middelhavsskilpaddene i slekten Testudo som er vanligst holdt i fangenskap.

Skilpadder er territorielle og solitære dyr. Dette betyr at en skilpadde vil lage seg et territorium som den forsvarer mot inntrengere. Å holde flere skilpadder sammen kan føre til aggresjon, stress og sykdom med mindre man har et tilstrekkelig stort areal til at alle kan opprettholde sitt territorium. Hvis man skal ha flere skilpadder i samme terrarium må de være av samme art. Man må ikke holde flere hanner sammen. Hunner og hanner bør også holdes adskilt unntatt i korte perioder for å pare seg.

Noen arter vil gå i dvale (hibernere). Det er viktig å lese inngående om dvale og konsultere en veterinær for helsesjekk før man nedkjøler skilpadden for vinteren. Skilpadder som er syke, tynne eller har mye parasitter bør ikke gå i dvale.

Hva du bør tenke over – før du skaffer deg skilpadde

Skilpadder er vekselvarme dyr som er tilpasset et varmt klima. Med bakgrunn i dyrevernlovgivningen har derfor innførsel, hold og salg av skilpadder og andre herptiler vært forbudt i Norge siden 1976. Forbudet håndteres strengt, og dyr som oppdages ulovlig holdt blir beslaglagt. Dersom du ønsker å innføre og holde en skilpadde i Norge eller overta en allerede innført skilpadde, forutsetter dette at du søker Mattilsynet om dispensasjon fra forbudet. For landskilpadder av typen Testudo og Geochelone har det vært gitt dispensasjon fra forbudet for personer med helseplager som gjør det umulig å holde andre typer kjæledyr, for eksempel allergi mot dyrehår.

Innførsel av herptiler er også regulert av viltloven og av Washingtonkonvensjonen som regulerer den internasjonale handelen med truede arter (The Convention on International Trade in Endangered Species – CITES). Det må søkes om innførselstillatelse for slike dyr hos Direktoratet for naturforvaltning. Unntak gjelder for landskilpadder av typen nevnt over, hvor Mattilsynet kan behandle søknad om innførsel/hold uten at innførselstillatelse fra Direktoratet for naturforvaltning medfølger. Det er likevel krav om CITES sertifisering i form av eksporttillatelse fra avsenderlandet.

I naturen lever landskilpaddene normalt i over 50 år. Å holde et slikt dyr i fangenskap medfører derfor et betydelig ansvar. Man skal passe på et dyr i over 50 år og skape forhold som gjør at skilpadden vil vokse, trives og bedrive samme atferd som den ville ha gjort i naturen. Tenk derfor nøye gjennom om du er forberedt på å ta deg av et dyr i så mange år fremover før du anskaffer deg en skilpadde.

fra: http://www.nzb.no/maindesign.asp?aid=17783&gid=8313

Skrevet

Men unnskyld meg for at jeg spør; Hvordan mister du en skilpadde?? Går ikke den sånn ca en halvmeter i timen? Og hvis den er så liten og "ny innkjøpt" klarer jeg ikke helt å skjønne hvordan noen klarer å miste den..

Kanskje noen har lagt den der med vilje? fordi de ikke vil ha den..?

og tror det bare er allergikere som har "lov" til å ha skilpadder.. husker vi fikk tilbud om det da jeg var liten pga jeg har astma..

Annonse

Skrevet

Takk for nyttig informasjon! jeg tror nok noen har mistet den, så vi får nok prøve å finne eieren. Ikke godt å si hva slags art det er.Jeg har ikke peiling på skilpadder

Skrevet

Hehe.. jeg har tenkt det samme. Hvordan i all verden kan man miste en skilpadde. Denne her går nok ikke langt i timen. Vi bor i en veldig trafikert gate, med noen blokkleiligheter 60 meter unna. Alikevel, er det rart at noen ikke har savnet den før den har kommet så langt som til oss.

Skrevet

den har nok klart å rømme fra eieren sin (kjente en som opplevde nettopp dette, at skilpadda klarte å komme over inngjerdina, og ble borte en uke, før noen snille naboer kom med han.

pass på at den får vann, så ringer du reptilparken i oslo, og hører med de hva du skal gi av mat.

eieren dukker nok opp snart!

heng opp lapp på butikken, og følg med i lokalavisa!

Skrevet

Fort går de ikke, nei, men om de har "stukket av" (feks funnet en åpning i noe bur) tidlig på morran, kan de nok komme et stykke sånn litt utpå dagen som nå :o) Mens eiern er på jobb feks. Henge opp lapp i blokka?

Skrevet

Jeg hadde 3 skilpadder som var ute å koste seg litt i hagen, plutselig var de vekke:P fant de igjen dagen etter;)

Skrevet

Slipp den hverfall ikke ut i ett vann.Den er ikke en naturlig del av den norske naturen så den vil ikke overleve.

Har du søkt på nett etter bilder?Det kan hjelpe deg med å finne ut hva slags type det er.

Er den f.eks rød ved ørene?-Tenker på rødøret terrapin.

Skilapadder er bærer av salmonellabakterie,så vask fingrene etter å ha holdt på med den.

De kan også bite så pass fingrene.Men hvis den er liten så spørs det hvor stor munn den har :P

Hun dyrlegen som pleier å være på god morgen norge har god greie på eksotiske dyr så kanskje du kunne ringt henne.

Tror hun heter monica ett eller annet.Heggelund?

Mener hun jobber sammen men trude mostue.

Lykke til

Skrevet

oi, da må du få den inn!!! en vennine av meg har det og begynner den å fryse blir den forskjøla og da risikerer den å dø!!!! og tåler heller ikke bakterier så godt.. den har ikke lenge igjen om ingen hjelper den.... .-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...