Gå til innhold

Trenger råd ang. Nutriletdrikker o.l., må få i meg næring (ekstrem svangerskapskvalme)

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg sliter med ekstrem svangerskapskvalme og får i meg svært lite mat... Legen min mener jeg trenger mer næring, og foreslo slike Nutrilet drikkegreier og "bars".

Hva er best i smak og hvilke merker er best?! Har bare hørt om Nutrilet, men det er kanskje kommet noe bedre på markedet?

Sjokolade og jordbær som de har på vanlige dagligvarebutikker ser ikke fristende ut.... Finnes det andre smaker?

Vet noen om det finnes nettbutikker for sånt?!

Fortsetter under...

Morn, ta deg en tur på apoteket er min anbefaling. Nutrilettshakes er til for å slanke seg, mens næringsdrikker er for å hjelpe folk med for lavt kaloriintak.

Finnes melkebaserte og saftbaserte næringsdrikker. Fortell apoteket at det er avklart med lege og at du er gravid og kvalm. Da vil de nok hjelpe deg med å finne en god løsning for deg. Ville muligens anbefale deg en saftbasert, litt syrlig drikk i første omgang siden du er kvalm- selv om melkebaserte gir mer fullverdig næring. De melkebaserte er også høyere på fiberinnhld, noe som er viktig når man er gravid. Vær flink med å ta vitamintilskudd (inkl folat) og omega3 i denne perioden du spiser lite, da du neppe får alt du trenger igjennom kosten.

Det finnes mange smaker, frukt/bær, appelsin, pære, eple, tropisk, jordbær, banan, sjokolade/kakao, skogsbær mm.

Hei :)

Jeg gikk på Nutrilett i noen få uker rett før jeg giftet meg for et par mnd siden. Jeg ble veldig glad i den med sjokoladesmak. Bruker du iiiiskaldt vann og rister shaken i en shaker (en får kjøpt slike for en slikk og ingenting, og Nutrilett har også sine egne - du finner dem sikkert i nærheten av shakene), blir shaken rett og slett ganske tykk og god :) Men, NB! Husk at hver shake bare inneholder ca. 110 kcal! Du bør m.a.o. få i deg en del av disse i løpet av en dag for å få inn nok næring. Barene er det også flere av. Selv likte jeg best dem som en kjøper enkeltvis, de med sjokolade og karamell. Husk at Fedon og Atkins også har slike barer. Nutrilettshaker fås vanligvis bare i sjokolade i vanlige matvarebutikker, men jeg fant både jordbær- og skogsbærsmak på SmartClub i Oslo. Det finnes forøvrig mer info på http://www.nutrilett.no/. Lykke til og god bedring!

Må si meg enig med Suski22.12.08 over her - gå på apoteket og fortell de hva du trenger. Om de ikke har det inne kan de bestille det til deg. Vet flere med ekstrem svangerskapskvalme som omtrent har levd på de næringsdrikkene de første mnd av graviditeten etter samråd med lege.

God bedring. :)

Annonse

Når du allerede må kjempe i deg næring, vil det jo være idiotisk å drikke nutrilett, som gir så lite energi... Merkelig forslag av legen. Gå på apoteket. Lykke til!

Hei alle sammen og takk for gode svar! Nå ble jeg litt lettet, for jeg leste jo på Nutrilett sine sider at det ikke er anbefalt for gravide og ammende... Ikke ser de så fristende ut heller...Sånne syrlige saftdrikker hørtes fine ut, tykke melkedrikker frister ikke mye. Kort sagt får jeg i meg to-tre epler og et par knekkebrød til dagen, så alt mer enn det hjelper. Hvis det vedvarer og selv etter noen nye medisiner jeg har fått, så må jeg nok inn på sykehuset, men jeg ville veldig gjerne ha klart dette og vært hjemme (har en datter på 3 år)...

Jeg skal rett bort på apoteket nå!!

På kvelden er jeg best, selv om jeg ikke eier matlyst så klarer jeg å få i meg bittelitt næringsrik mat da. Da passer jeg på å ta folat og omega3 og vitamintilskuddene, og noe kjøtt eller fisk, men det er ikke mye jeg orker og jeg må ligge helt stille for at ikke det skal komme opp igjen...

Gå på apoteket og spør etter næringsdrikk.. de har to forskjellig smaker og de er gode.. jeg har selv drukket mange.. og fikk også disse når jeg lå på sykehuset når jeg ikke klarte å spise på egenhånd.. en slik er som et måltid .o) og gode også men litt rar ettersmak.. men det gikk veldig fint..

Lykke til :o))

Næringsdrikker:

Nutridrink = fullverdig næring, innholder alt en trenger, og må drikke ca 4 om dagen for å få nok kalorier. Melkebasert, og fås med og uten fiber.

Fortimel = melkebasert, ekstra proteinholdig.

Fortifresh = Yoghurtaktig drikk

Ensini = Saftbasert

Finnes andre sorter også, og pudding og pulver for å berike kosten med ekstra næring.

Nutridrink er det stikk motsatte, nemlig slankemiddel! Og er man gravid, skal man ikke slanke seg, og man gjør det vel 1000 ganger verre å bruke denne ved hyperemesis....

Håper du finner en næringsdrikk å styrke deg på, som har behagelig smak for deg. Lykke til!

Her gikk det litt for fort. La meg rette siste avsnitt!!!

Nutrilett (altså NUTRILETT) er det stikk motsatte, nemlig slankemiddel! Og er man gravid, skal man ikke slanke seg, og man gjør det vel 1000 ganger verre å bruke denne ved hyperemesis....

Sånn, nå ble det riktig!

Som sagt, lykke til!

Enig med de over at du skal ha næringsdrikker, ikke nutrilett (el). Har ikke prøvd nutrilett, men når jeg trener mye drikker jeg proteinshake (blandes med melk9. -Er ganske sikker på at den fint hadde kommet opp igjen når jeg sleit med sv.kvalmen... -Det finnes tydligvis saftbaserte drikker, -ville nok ha satset på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...