Gå til innhold

Vondere å føde stor enn liten baby?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Smertene er nok like jævlige uansett ! Men klart et stort barn må jo selvfølgelig øke sjangsen for komplikasjoner slik at det må brukes tang / sugekopp for å trekke ut en unge som setter seg bom fast .

Og dette vet vi øker sjangsene for store rifter og totalruptur på mor .Kanskje også skader på barnet - om de må bokstavelig trekke det ut med KRAFT etter hodet . Leste om et tilfelle i avisen - hvor legen fikk panikk , dro for hardt i barnet - slik at allt i nakken røk tvert av og barnet døde - samt mor var påført betydelige skader .

Her burde det vært foretatt keisersnitt - da hadde ungen overlevd og mor ikke fått så store skader nedentil .Men men - alle skal jo på død og liv føde naturlig i Norge - så da kan det gå slik ...

Såklart et stort barn - er en større risiko ved å føde vaginalt enn et lite .

Rengner nok med at mødre som har født store barn ....er i dårligere form også etter å ha pådratt seg alvorlige rupturskader .Så mer smertefult i ettertid ....blir det i hvertfall med tot.rupturskader om barnet er for stort i forhold til mor .Det er jo logisk

Jeg har født en på 2,8 kg og en på 5,2 kg og nei det var ikke værre å føde han på 5,2. Hele fødselen tok tilsammen 90 minutter og jeg revnet ikke noe mer enn med hun på 2,8.

Tror det er mye annet som spiller inn på hvordan fødselen blir og hvor mye man revner enn størrelsen.

Annonse

Det er logisk å tro det, at jo større barnet er jo vondere gjør fødselen. Men det er nok ikke nødvendigvis slik. Jeg har født tre barn, første var 3480 gram, andre var 4120 gram og tredje var 4500 gram. Jeg vil uansett si at jeg husker den første fødselen som den aller vondeste uansett. Ikke minst fordi den varte så mye lenger enn de to andre fødslene. Så selv om nr. 2 og nr. 3 var store babyer, så syns jeg ikke de fødslene var vondere for det. Ikke fikk jeg store skader av de heller.

Så grusomt med den legen som rett og slett drepte barnet ved å røske det ut! Det er et eksempel på en som skulle blitt forløst med keisersnitt. Så forferdelig å bære frem et friskt barn, og så skal en legetabbe gjøre at et fullbåret barn rett og slett blir drept av legen på vei ut fødselskanalen! Den legen skulle hatt sparken for alltid, og en fengselstraff syns jeg. For en grusom opplevelse for den mora.

"Men klart et stort barn må jo selvfølgelig øke sjangsen for komplikasjoner slik at det må brukes tang / sugekopp for å trekke ut en unge som setter seg bom fast"

Nei, det er ikke klart at et stort barn må jo 'selvfølgelig' øke sjansen for komplikasjoner.

Det kan skje, men veldig mange klarer fint å føde et stort barn uten komplikasjoner.

Hva er egentlig vitsen med å skrive innlegg som dette??!! Legen fikk panikk og nakken røk tvert av?! Jeg må si jeg synes Anonym i dette tilfellet kunne spart seg disse opplysningene. De av oss som leser innleggene her skal straks føde. Personlig skal jeg føde gang nr. to - og måtte forløses med vakum sist gang. Barnet var stort, og hadde stor hodeomkrets - i tillegg hadde jeg fått epidural. Det gikk bra, men nå sitter jeg her - takket være anonym - med en opplysning jeg meget vel kunne greid meg uten og med en ny angst jeg ikke tidligere hadde. Greit at det er prisen for å lese forum som dette, men ærlig talt - litt fintfølelse må det da være mulig å bruke!

TIL ANONYM 10:46

Detter var et HELT UNØDVENDIG INNLEGG!!! Husk at mange her inne er førstegangs og kanskje redd nok som det er. Heldigvis er jeg 2. gangs og klarer å skille vrøvl fra alvor.

Du kan jammen ikke være riktig klok....

JA, slike ulykker skjer sikkert, men sannsynligheten for det er MINIMAL! Norsk sykehuspersonale er stort sett meget kyndige på å håndtere fødsler og naturen går stort sett sin gode gang uansett.

Forøvrig så er det slik at det er hodeomkretsen som har betydning for ruptur eller ei. Svært sjelden sitter skuldrene fast - les: svært sjelden - og da er personalet flink til å håndtere dette og!

Skremselspropaganda som du kommer med buirde vært slettet herfra!

Var bare av ren nysgjerrighet å kikket innom på gamle trakter. Jeg har født 5 kg unge (førstegangsfødende) Babyen var 38 cm rundt hodet, altså svær unge.

Jeg visste at babyen var stor og ba om lav terskel for å bli klippet i og det ble jeg. Brukte kun lystgass og sitter igjen med en god opplevelse selv om det både var vondt og langvarig.

Jeg tror alle fødsler liten eller stor unge er smertefullt, men det er en del av det å få barn. Lykken over den lille og opplevelsen av hva vi er istand til er større og overgår det meste.

• 2 uker senere...

man kan like godt revne masse med liten bebis som en stor, fødte ei jente på 2820 gr og fikk rift grad 3a, er en ganske stor rift, fra skjedeåpning og helt bak til endatarmen og inni endetarmen, det ahr noe å si med hvodan fødselen går, jenta måtte fort ut da hun hadde bæsja i fostervannet og da revna jeg siden de ikke ville holde henne igjen.

Annonse

Jeg har født to barn vaginalt. Den første på 3,3 kg, og den siste på 4 kg.. Synes absolutt den på 3,3 kg var værst. Fødselen var myyyye lengre, veene mye vondere + at jeg måtte sy litt etterpå. Hodeomkretsen var 32 cm.

Sist nå da jeg fødte var ungen 4 kg. Fødselen gikk mye bedre, var ikke i det hele tatt så vondt som forrige, slapp også å sy denne gangen..

Hodeomkretsen på denne karen var 33,5 cm. Formen var også helt tipp topp med det samme etterpå:) Hadde også sex kun 14 dager etterpå. Knirkefritt:) ( bare for å nevne, hehe...Første gang venta vi lengre ja)

• 2 uker senere...

hvor blåst går det egentlig an å bli??

er veldig sjeldent at sånne ting skjer og det er helt unødvendig å legge ut et sånt innlegg her hvor det er folk som fatisk er litt skeptiske til å føde, du kunne spart deg for denne!!

de sier at hvis de misstenker at barnet har en fødselsvekt på 5kg eller over så skal man få tilbud om keisersnitt...men hva er egentlig et stort barn da dere?

for meg er et stort barn over 4kg. jenta mi var 2900 og det er jo ikke så mye. og som en av dere andre sier så er det jo ikke størrelsen men hodet det kommer an på. hun var 33 rundt hodet, ikke noe problem å føde henne. første mann og knall fin og lett fødsel;)

blir spennende å se hvor stor denne jeg bærer på nå er;)

men det er jo også andre ting som spiller inn som blandt annet om det er en tørr fødsel, da er det jo også vondere!

så ikke bekymre dere jenter. dette kommer til å gå så fint atte....

fødselen går sin gang uansett...

• 4 uker senere...

Jeg har født 3 store barn, alle over 4 kg.

Nr. 2 var 4990 gr, og 38 cm i hodeomkrets. Han kom ut med panna opp, og ene hånda på hodet.

Dette var min beste fødsel. Kjappest og lettest.

Jeg var i stor form etter fødsel, og dro hjem fra sykehuset 10 timer etter jeg hadde født :-)

Nr.1 og nr. 3 var fødsler som ble satt igang, og varte mye lengre og var mye vondere. (4320 gr og 4540 gr)

Men alle 3 har jeg brukt max 5 minutter på å presse ut, og har revnet litt med alle 3, men ikke mer enn at noen få sting var nødvendig etterpå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...