Gå til innhold

Elendig kondisjon og dagsform

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan.! Er i uke 20 og i over en uke nå så har formen vært ganske elendig. Jeg har ikke vært super-dyktig på treningen siste året, men har gått og rørt meg mye. Nå blir jeg anpusten bare jeg går opp en bitteliten bakke og får av og til svimmelhetsfølelse. Orker absolutt ingenting. Veldig rart, for har følt meg så pigg fram til nå.

Hører om så mange som trener kondis og er veldig dyktige under graviditeten, men fortsetter det sånn her så vet jeg virkelig ikke helt hvordan jeg skal orke å gå opp trappene til leiligheten en gang......

Andre som føler på samme måte? Er det normalt? Går det over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har elendig kondis om dagen. Er i uke 18 nå. Men hos meg kommer det nok av at jeg har vært mye dårlig, og i to mnd lå rett ut på sofaen når jeg ikke var på jobb.

Skrevet

Da er det flere av oss. Jeg beveget meg nesten ikke på to måneder i malaysia, og jeg merker det virkelig godt nok. Gå opp trappene er kjempetungt. Helt patetisk. Jeg er nødt til å komme meg tilbake på trening før fødsel, hvis ikke blir det tungt!

Skrevet

Jeg er i mye dårligere form enn før. Har vært usikker på om det er pga graviditeten eller pga at jeg ikke fikk trent noe særlig den siste måneden før jeg ble gravid, og heller ikke de første 12 ukene pga trøtthet, kvalme osv. Er vel en kombinasjon.

Men en ting til : helt siden jeg ble gravid har jeg blitt så mye mer andpusten enn før også. Leste et sted at det kan skyldes progesteron. Jeg tror virkelig det må være noe ekstra med graviditeten som gjør meg så anpusten, for så dårlig kondis som jeg har nå tror jeg aldri jeg har hatt, selv i perioder jeg ikke får trent! Orker ikke å trene så hardt lenger /(før trente jeg ganske mye spinning/aerobics) , men var på lang fjelltur i helgen, og prøver ellers å gå og svømme litt i løpet av uken + gjøre litt yoga. Alle monner drar håper jeg :-) Jeg er 19+6 forresten.

Skrevet

:-) Jeg snakket med jordmoren min om dette som sa følgende: "Du tror kanskje du har kjempedårlig kondis, for det er det mange som sier. Men det har du ikke! Hjertet ditt jobber dobbelt så tungt som før og pumper nesten dobbelt så mye blod rundt i kroppen din. Du puster også annerledes ettersom livmoren presser andre organer opp mot lungene dine og derfor reduserer lungevolumet ditt. Faktum er at du faktisk blir i bedre form enn normalt om du opprettholder ditt normale, eller litt under ditt normale aktivitetsnivå, fordi kroppen din må jobbe dobbelt så tungt. Du har ikke dårlig kondis; du jobber på toppidrettsutøvernivå!"

Hehe, så det trøster jeg meg med når jeg mister pusten av å gå opp trappene til jobben ;-)

Skrevet

Oj tusen takk for den infoen Anais_natal!! Haha, var vel et sånt svar jeg håpet på :). Da satser jeg på å ikke få angst av å ikke klare å trene som før, klarer man bare litt så burde man ifølge jordmoren din kunne være i ganske god form gjennom/etter fødsel.

SaltogPepper, jeg deler din lidenskap for fjellet og reiser idag opp for å traske rundt litt :)

Skrevet

Haha - JIPPI - jeg har ikke dårlig kondis! Må si jeg ble litt psyket ned på helgens fjelltur da min venninne (som forøvrig er supertrent) bare fløy oppover bakkene mens jeg prustet og peste i bakgrunnen med hjerte som en trommestikke. Men fra nå av skal jeg være ved godt mot :-)

Har vært litt ubekvem med tanke på min "dårlige kondis" ettersom jeg har lest at en fødsel kan sammenlignes med å gå fem-mila på ski - vil gjerne være i form til det :-)

Skrevet

"Mange kvinner opplever at de blir andpustne i slutten av 1. trimester, dette symptomet kan fortsette gjennom hele svangerskapet. De store forandringene som har gått for seg i hjertet og blodårene, betyr at organene i kroppen din arbeider hardere og derfor trenger mer oksygen. Oksygenbehovet øker med 15-20 prosent i svangerskapet. Halvparten av dette er det den voksende livmoren, morkaken og babyen som trenger. Den andre halvparten trengs for at hjertet og nyrene skal fungere, og noe av det går til musklene i åndedrettssystemet, brystene og huden."

Fra Lesley "Regan Svangerskapet", som forsåvidt gir gode forklaringer på de fleste fysiske forandringer i graviditeten.

Skrevet

En ting jeg opplever som jeg egentlig tillegger stor inaktivitet i 2 måneder er at beina mine føles så utrolig tunge. Som blylodd egentlig.

Er det bare meg, eller er det noen andre som har det sånn?

Jeg tror personlig det er av å ha beveget meg latterlig lite på 2 mnd, men kanskje det har med graviditeten å gjøre og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...