Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Vi har nettopp begynt å gi smaksprøver på grøt til jenta vår på snart 6 måneder. Vi begynte igår ved formiddagsmaten, og har gjentatt det idag. Nå kan jeg ikke si at det var veldig enkelt, tunga er jo i veien, og det tar sin tid...tror ikke hun fikk i seg en teskje engang.. Nå lurte jeg på om noen kan hjelpe meg med følgende.. - hvor lenge holder man på med smaksprøver før man gir et fullverdig måltid? - holder man seg til én type smak om gangen, eller prøver man litt forskjellig? Vi kjøpte to forskjellige grøter, men har brukt den samme begge gangene. - normalt får hun pupp fra begge brystene. Nå som vi begynte med smaksprøven ga jeg først én pupp, så tok vi smaksprøve, så fikk hun den andre puppen etterpå. Er det hensiktsmessig, eller er det like greit at hun blir mett på pupp først (har lest at man bør starte med pupp for å holde melkeproduksjonen ved like, men hun bør vel være litt sulten når hun skal smake også ... ?).
Gjest mphs Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Du holder på med smaksprøver til ungen har lær hvordan den skal få den inn i munnen og svelge(lære å bruke tungen rett, noe som kan være vannskelig for noen). Når den kan det øker du på mengden til full porjon. Ungen sier nok i fra selv om hvor mye den vil ha. Ville prøvd noen flere dager med samme grøt før jeg hadde prøvd den andre smaken. Jeg synes det høres lurt ut å først gi ett bryst slik at ungen ikke er veldig sulten, men fortsatt sulten og så gi det andre brystet etter grøten. Med første ungen gå jeg først bryst så grøt og etter hvert byttet jeg på det slik at det ble først grøt og så bryst. de skal jo lære å spise mer og mer mat etter hvert, men da må de lære å drikke vann også.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2008 Tusen takk for svar. Synes det er litt vanskelig, for hun har tungen i veien hele tiden. Hvor lenge prøver man under ett måltid før man stopper for den gangen? Vet ikke hvor lenge vi holdt på, men det føltes veldig lenge... Prøvde du ved flere måltider i begynnelsen, eller bare vet ett måltid slik som vi har gjort nå? Brukte du en bestemt teknikk (trykket skjeen inn over tunga, eller bare tilby forsiktig)? Jeg prøvde å si aaaaah og åpne munnen min slik at hun skulle herme, men det funket ikke helt det heller :-) Føler at det kan gå veeeeldig mange dager før hun får teken om hun ikke får "trent" endel.
Gjest mphs Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Hei. Jeg prøvde bare en gang for dag og da prøvde jeg å lirke inn skjeen med bare litt på. Prøvde med noen skjeer til jeg så hun ble lei og da ventet jeg til neste dag. Jenta mi brukte flere uker på å forstå hvordan hun skulle bruke tungen til å skyve maten inn i munnen og bak til svelget slik at hun kunne svalge den ned. Hun var ikke noe glad i nestle sin grøt, men hipp, holle og semper(svensk grøt) likte hun. Jeg forsto henne godt siden nestles grøt smakte papp og lim og babyene er vant til den søte gode melken. Må bare skrive at når vi skulle venne henne til vann brukte hun 2 mnd før hun begynte å like det så hun brukte lang tid der også. Nå er hun en livlig jente på snart 3 år som liker stort sett allt av mat:o) Og nå er det bare max 2,5 mnd før lillesøster skal begyne med grøt , det blir spennende:o)
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2008 Hei, takk igjen for svar :-) Vi har begynt med Nestle sin, men har også Hipp, så kanskje vi skal prøve den istedet. Den høres ihvertfall bedre ut, for den er med banan og fersken. Startet med Nestle sin for jeg tenkte at det var greit å begynne nøytralt. Vel, vi får smøre oss med tålmodighet, og håpe at det ikke vil ta altfor lang tid før hun får teken med tunga )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå