NinaCath Skrevet 20. juli 2008 #1 Skrevet 20. juli 2008 Selv om jeg burde være erfaren på området, så må jeg bare spørre: Hvem bestemte om besteforeldrene skulle kalles farmor/ farfar, mormor/ morfar eller bestemor/ bestefar? Jeg har nettopp fått mitt 4. barn, men med en "ny" mann som nå har fått sitt første barn. Han er også enebarn, så foreldrene hans er ikke besteforeldre fra før. Siden jeg har 3 barn fra før som har både farfar/bestemor og mormor/bestefar, så ville jeg mene at det var naturlig at disse nye besteforeldrene ble farmor og farfar. Men nei da, det vil ikke svigermor. De skal "hete" bestemor og bestefar... Øh...det blir så rart synes jeg, men hvem bestemmer egentlig i slike spørsmål? Bestemmer de det, eller er det vi som bør bestemme? Hva har dere andre gjort?
Isilra Skrevet 20. juli 2008 #2 Skrevet 20. juli 2008 Her så har besteforeldrene fått bestemme det selv. Synes det er det mest naturlige.. og koseligste
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Litt sammen, men mest meg. Sambos foreldre blir farmor og farfar, de er enda gift og har bare sønner så vil aldri bli annet enn farmor og farfar. Min mor og far er skilt, og min far ønsket ikke å bli kalt bestefar da han synes det hørtes så gammelt ut. Holder på ungdommen, blir 60 i sommer- men er bare i 50 årene enda sier han. Da synes jeg ikke det blir rett at min mor blir bestemor, selv om hun synes det høres så koselig ut. Jeg kalte min mormor for bestemor når jeg var liten og synes derfor det er greit å skille på mors og fars side. Bestemor blir jo litt sann på begge sider, synes jeg da.
de tre bukkenebruse Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 vi diskuterte egentlig ikke det,ble bare naturlig for oss begge og foreldrene våre og si mormor og bestefar (stefaren min) morfar , farmor og farfar=) men hva skal dine tidlige barn kalle foreldrene til din nye mann? foreldrene til stefaren min kaller vi bare med navn og av og til (siden stefaren min er svensk) så sier vi plast farfar og plast farmor hehe...det var viss noe de pleide å si i sverige når det ikke var "de" som var de ordentlige farmor og farfar hehe
Katharina88*Angelica08 Skrevet 20. juli 2008 #5 Skrevet 20. juli 2008 Du veit jo åssen det ligger ann her mamma! Her vil farmor og farfar som jeg sier også hete bestemor og bestefar. Men det blir feil for på min side sier vi jo mormor og bestefar. Hun kan da ikke ha 2 bestefar!
*smula* Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Det gjorde de selv. Svigers er farmor og farfar Mine foreldre er mormor og bestefar
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Dette fikk de bestemme selv. Spiller ikke så mye rolle for oss hva de kalles.. Så her kaller de seg bestemor og bestefar på begge sider. Synes verken det blir rart, forvirrende eller dumt. Regner med snuppa kommer opp med egne kallenavn på de etterhvert som hun vokser til..
Gjest Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Mine foreldre var veldig bestemte på hva de skulle kalles mens svigers var mer avslappet så der er det vel samboer'n min som har bestemt. Så nå er vi spente på å høre hva småtten bestemmer seg for å kalle oss alle sammen
Gjest mphs Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Jeg og mannen ville at mine foreldre skulle hete bestemor og bestefar siden de allerede ble kalt det og at han foreldre skulle være farmor og farfar. Det er slik det har vært for både meg og mannen min da vi var små(morsiden kalles bestemor og bestefar og farsiden kalles farmor og farfar). Men hans foreldre ville ikke godta det de skulle også hete bestemor og bestefar. Så nå har vi to sett med samme navn. Kan ikke forstå hvorfor de ikke kunne hete farmor og farfar når de selv hadde hadde det slik til sine barn. Noe som irriterer oss begge litt enda.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Her var det jeg som bestemte på en måte Mamma og pappa har barnebarn fra før av så de navnene er tatt. så svigers er farmor og farfar. Det hadde blitt for dumt om det skulle vært flere med samme navn..
NinaCath Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. juli 2008 Takk for så mange fine svar :-) Ser at det er omtrent like jevnt hvem som bestemmer, og det ser ut som om hva vi er vant til selv å kalle våre besteforeldre som går igjen som valg. Datteren min har også svart her, ser jeg og jeg er jo mormor :-) Det er klart, og min mann er bestefar, da han ikke er min datters biologiske far. Det er pussig at farmor og farfar hos oss begge ikke vil bli kalt det. Er det helt "ut"?? Jeg kommer til å si farmor og farfar uansett her. Det er jo det de er, og det er for oss helt naturlig.
NinaCath Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. juli 2008 Nemlig, det er det jeg føler også. De kom sent ut, og inn i en fiks ferdig familie, så da er de andre navnen brukt opp :-)
NinaCath Skrevet 20. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. juli 2008 Er helt enig med deg, jeg. Hvorfor er svigerforeldre (les: svigermødre) så "rare"....hmmmm Hilsen mormora til Angelica :-)
mammaTilLinnea Skrevet 20. juli 2008 #14 Skrevet 20. juli 2008 her er min mor mormor, og stefaren min bestefar. og sambos foreldre, som er skilt og har nye partnere... de kaller seg alle bestemor og bestefar... syns det blir mange bestemødre/fedre, men gidder rett og slett ikke å krangle med de. får se hva lillemor finner på etterhvert da:)
2 hjertegull :) Skrevet 20. juli 2008 #15 Skrevet 20. juli 2008 jeg og min bror kalte besteforeldrene på begge sider for bestemor og bestefar..(bestemor og bestefar i -stedsnavn/gatenavn-) Ser ikke at det skal være forvirrende eller dumt eller noe som helst.. Det de blir kalt er jo det naturlige for barna når de vokser opp.. De kaller besteforeldrene for det dere kaller dem for, og tenker vel ikke når de begynner å prate at "nei, jeg vil si noe annet".. min svigermor vil helst bli kalt Besta, og blir kalt det av sine 22 andre barnebarn før Mia, men jeg vil ikke det.. Jeg vil at de skal hete bestemor og bestefar på begge sider, og da blir det slik!! Jada, dere tenker vel "for en sta kjerring", men jeg er litt sta, og jeg vil ha det slik! Kaller jeg henne bestemor, så vil jo Mia også det.. Da jeg var liten begynte jeg plutselig å kalle min far ved navn, nettopp fordi min mor kalte han ved navn.. Hun måtte begynne å kalle han pappa for å få meg til å si det...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. juli 2008 #16 Skrevet 20. juli 2008 Vi bestemte det egentlig vi to, mamma skulle uansett være mormor mente jeg, er det jeg er mest vant med! tenkte at foreldrene hans skulle være bestemor og bestefar og det syntes hun var greitt, men nå så tittulerer de seg som farmor og farfar!
Venter og venter... Skrevet 20. juli 2008 #17 Skrevet 20. juli 2008 Hos oss blir min mor kalt mommo og min far kalt bestefar. De er skilt, og deres nye samboere blir kalt ved navn. Min samboers foreldre blir kalt mor og far, ettersom de har flere barnebarn som kaller dem d. Min mor bestemte selv at hun skulle kalles mommo, å d var helt greit for meg og sambo. Jeg kalte min mormor for mommo, så d var egentlig en selvfølge at d ble slik her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå