Gå til innhold

tospråklig (norsk/engelsk) Normalutvikling av språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt blir tospråklig (norsk og engelsk). Hva bør jeg forvente av språkutvikling? Har hørt at det er vanlig at tospråklige begynner senere å snakke, men hva regnes som normalt?

Noen andre med tospråklige barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hallo der :)

Ja, det er vanlig at de begynner å snakke litt senere, men det trenger ikke nødvendigvis å stemme. De kan til å begynne med færre norske ord (om dere bor i Norge) enn andre barn på samme alder, men kan like mange ord totalt om du tar i betraktning begge språkene.

Det er vanskelig å si hva du kan forvente da jeg ikke aner hvordan dere vektlegger språkene hos dere :)

Jeg ville anbefalt deg å lese noen bøker om emnet slik at du ikke blir bekymret. F.eks. kodeveksling/blanding av ordene er helt vanlig og ansees ofte for å være en del av språklæringsprosessen. Også at barnet kan bli "stum" er også vanlig, men dette er ting som ikke nødvendigvis har noe med at barnet er forvirret/sen/unormal.

Tenker masse på dette selv. Har studert tospråklighet før jeg fikk barn, men jeg har aldri blitt prøvd i praksis =) spennende.

Skrevet

Min gutt på 22 måneder er forhåpentligvis i ferd med å bli tospråklig. Far snakker engelsk med ham, men er noe mindre sammen med ham enn meg. Jeg snakker mest norsk, men leser av og til bøker på engelsk.

Han er mye tregere enn søsteren (som ble "oppdratt" på norsk) var, men er enn helt annen type, mer fysisk aktiv. Han hermer masse etter oss, forstår mye og kan en del ord, men bruker kanskje 20 ord aktivt (de engelske er: car, boy, poo, bye-bye og bird). Unntaksvis setter han sammen 2 ord.

Vi har også lest at det går tregere med tospråklige barn, men tror kanskje at det i dette tilfellet går mest på personlighet. Han elsker å lese bøker, men har ikke ro i rumpa til å se på en side lenge, for ikke å snakke om å lese historier (som jeg hører andre med barn på samme alder gjør).

Uansett er det jo ikke så farlig om det går raskere eller tregere, to språk er jo en kjempefordel!

Skrevet

Jeg har hoert det kan ta lengre tid aa laere aa snakke, paa den annen side har jeg venninner med tospraaklige (t.o.m trespraaklig!!) som snakker like mye som andre barn.

Jenta mi blir tospraaklig, jeg snakker mest norsk til henne (hender jeg glemmer meg, eller naar vi f.eks er hos besteforeldre i England), pappa mest engelsk. Hun er ett aar og sier allerede noen ord (mamma, pappa, hadet, natta, der, nei) og jeg kjenner mange "hel-norske" med like gamle barn som ikke gjoer dette. Saa blir spennende og se fremover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...