Gå til innhold

Lille gutt er nå 6 dager gammel..så hærli er han oxo!!

Anbefalte innlegg

Mandag den 14 ble jeg innlagt for planlagt keisersnitt, var veldig nervøs!!Kom på sykhuset 07.35. og fikk beskjed om at vi måtte forte oss...jeg skulle nemlig være nede på operasjon 07.45!!Ble litt hektiskt da, men egentlig greit, slapp å sitte å vente å grue oss så mye!!

Da jeg kom ned på operasjonsrommet, ble jeg heilt rolig...d va så rart!!Hadde en sinnsykt indre ro..

Fødselen av lille gutt gikk raskt, var en grei opplevelse..gjennsyiingen tok litt tid, så da ble jeg veldig rastløs..egentli det som var et verste med hele inngrepet...så lyst å bevege på beina..men d gikk jo ikkje etter spinalbedøvelsen!!:)Litt kvalm når jeg fikk medisin for at livmora skulle trekke seg sammen, men fikk kvalmestillende for det..så da gikk d fort over.

Etter forrige fødsel og dette planlagte keisersnittet er jeg ikkje i tvil om at jeg gjorde det rette valget!!Hadde total ruptur sist og det tok veldig lang tid før jeg kom meg til hektene igjen...nå er det 6 dager siden jeg blr to barns mor..og jeg føler meg i skikklig god form!!Så klart litt redusert, men det er noe helt annet denne gangen!!

Men så klart, vi er jo ikkje alle lik....!

Lykke til alle sammen som skal få seg en baby

Fortsetter under...

Ja - de aller fleste innlegg ang KS - sier de var i mye bedre form raskere , etter KS oprasjon , enn etter sin første vaginale fødtsel !

Så leger og jordmødre liker å feilinformere oss ...og påstå KS er så mye verre enn naturlig fødtsel som virkelig kan forårsake mye større og mer alvorlige skader i ettertid hos mor .

Totalrupturer eller mildere grad rupturskader er ganske vanlig på førstegangsfødende -selvsagt går det da lang tid å komme seg i form igjen etter en slik alvorlig funksjonshemmende fødtselsskade som er fryktelig smertefullt også ....man sitter jo på området som er skadet ! Ved KS opr . er vondet på magen - og man kan i det minste greie å sitte normalt og GÅ ikke minst ...noe de som har født har for vondt til lenge etterpå ....Og mange får livsvarige plager etter totalruptur .

Hvor mange har fått livsvarige plager etter KS ??? Aldri hørt om faktisk ....kunn midlertidige plager som går over når allt er grodd .Og sexlivet blir som før - er i hvertfall ikke ødelagt pga nerveskader ved ruptur skader / strekk skader i muskulatur osv

Når vaginaen ikke er stor nok likevel hos de aller fleste førstegangsfødende til at et barn kan komme ut uten inngrep med saks , kniv , sugekopp , tang osv - uten store revningsskader / strekkskader og NERVESKADER eller det må foretas dype klipp for å få plass .....sier det seg selv at noe så utrolig STORT som et barn på størrelse med en melon - praktisk talt bør opereres ut ! For å unngå permanente skader hos mor eller på ungen og unngå unødvendige lidelser og psykiske traumer .Dyr får aldri totalrupturer under sine fødtsler da de har mye mindre fostre enn mennesket som har normalt kunn 1 foster m ed megadigre hoder f.eks og brede skuldre og alltfor høy fødtselsvekt i forhold til mor .Mennesker har de jævligste og mest risikofylte fødtsler av alle pattedyr på denne planeten .Rart det ikke tas hensyn til i 2008 - men alle kvinner i Norge skal tvinges til vaginal fødtsel og utsette seg for invalidiserende skader med totalruptur som følge og inkontinens både urin / avføring i verste tilfelle om en er riktig uheldig .Verden hadde blitt lettere og bedre for alle - om disse skader ble unngått ved å ta KS for å unngå fødtselsskader på mor & barn .Pluss samfunnet hadde " spart " mye penger - på at befolkningen var FRISK og arbeidsfør . Istede for syk og sykemeldt etter fødtselspermisjonen er over . Kjenner flere som er 100 % arbeidsufør pga fødtselsskader .....Hva koster ikke dette samfunnet ? I det lange løp må jo KS være rimligere for samfunnet ....om de unngår at folk blir arbeidsufør ....og unngår at barn påføres Selebral Parese / hjerneskader under vaginal fødtsel osv og må bo på off. institusjoner resten av livet , foreldre må kanskje slutte i jobben for å ta seg av sykt barn m.m ....Har ALDRI hørt om babyer som får hjerneskader ved KS ....Men mange som får hjerneskader ved vaginal fødtsel ....

Er jo risiko - sport å få unger med vaginal fødtsler .....en frisk unge kan lett bli " grønnsak " under en vaginal fødtsel ...-spesielt tang & sugekopp forløsninger ...er jo livsfarlig for barnet . Fort gjord å sitte bom fast - når fødtselsveiene hos mennesket er så trange .Herregud - hvordan kan noen tullinger mene fortsatt at vaginal fødtsel er bedre og tryggere for barnet enn KS ? Amerikanske fødtsels- experter mener KS er mye tryggere for barnet faktisk - lest flere moderne NYE forskningsrapporter på engelsk om temaet ! Hvorfor skal kvinner nektes KS når det i tillegg er tryggere for barnet hun bærer ? Sykehuset kunne jo bare innført en litt høyere egenandel - på de som velger KS ....Siden KS er dyrere enn vanlig fødtsel .Enhvers mareritt vil jeg tro - er å få et funksjonshemmet hjerneskadet barn ...!

Du prøver å gi inntrykk av at du vet hva du snakker om, noe du tydeligvis ikke gjør. Keisersnitt er nødvendig for noen, men i de fleste tilfellene er det verken det letteste for mor eller beste for barnet. Jeg synes du skal slutte å spre din skremselspropaganda på denne måten - enten lyver du eller så vet du ikke bedre. Ett av to. Hva er det??

Det er IKKE slik at de fleste rifter er "funksjonshemmende". Noen få prosent får store rifter, og noen få prosent av disse igjen har problemer i ettertid. Og det er ikke uvanlig at keisersnitt, selv planlagte, har varige plager i flere år etterpå.

Keisersnitt er noe sykehusene tjener bra på, og planlagte keisersnitt kan gjøre hverdagen mye lettere å organisere, så ditt økonomiske argument holder ikke.

Amerikanske fødselseksperter? USA har den dårligste statistikken når det gjelder spebarns-dødlighet sammenlignet med andre i-land. Og der blir nesten 1 av 3 forløst med keisersnitt. Denne triste trenden skyldes mye at leger vil tjene penger, og forsikringsbransjen som er helt vill. Skal dette virkelig få styre kvinners måte å føde på?

Når det gjelder Cerebral Parese skyldes de aller aller fleste tilfeller skader oppstått i svangerskapet, og har ikke noe med fødselen å gjøre. For noen er det den beste løsningen med en operasjon. Men det er det definitivt ikke for alle.

Det er tydelig du er i en konflikt med helsevesenet, men ikke la ditt forhold til dem ødelegge andres møte med helsevesenet!

Du verden du verden hvor du hisser deg opp og påstår cerebral pårese kunn opstår under selve svangerskapet og forsvarer vaginal fødtsel og bortforklarer en rekke alvorlige risikoer ved det og skader .....og påstår ikke har noe med fødtselen å gjøre .Du jobber sikkert som " jordmor " he he !..Det er jo feil ! Lest flere erstatningssaker mot sykehus ..som nevner at barnet ble påført hjerneskade og serebral parese ...under fødtselen forde ingen grep inn tidligere med KS ...men ventet for lenge .Og surstoffmangel er vanlig ....og kan forårsake død eller hjerneskade på barnet - da handler det om å få ungen fortest mulig ut ....før det kveles og påføres permanente skader .

For det andre - tjener ikke et norsk sykehus bra på å utføre ks i Norge - det koster MERE penger og resurssbruk for et sykehus i Norge å utføre KS enn å la kvinnfolk trøkke ut ungen selv nærmest uansett vekt på ungen - ja til og med 4 - 5 kg unger skal de tvinge folk til å føde normalt MOT SIN EGEN VILJE !!! Herregud ! Er forbudt i USA å føde vaginalt dersom ungen er 4 kg !!! Ingen lege der ville tatt ansvaret for det !!! .... .Så det du påstår er FEIL ! Men - i utlandet tjener de masse penger på å utføre KS ...ja det er rett !

Fordi det er økonomisparende og lønnsomt for privatklinikkene å forløse pasientene på 2 timer med KS ....fremfor å følge opp en vaginal fødtsel mellom 15 timer til 3 døgn ....TID er også penger ! Og slik REKKER de over flere " kunder "

De kan rekker da å forløse mange fler pasienter og få betalt .....enn om de skulle født vaginalt som tar SINNSYKT LANG TID .....blir ikke mye peng av det .....for privatklinikkene : )

Pluss amerikanske leger eller i utlandet generelt - er sinnsykt redd for å bli saksøkt av sine pasienter pga fødtselsskader på mor eller barn ....- derfor er de meget velvillige til å ta KS ..selv uten medisinske grunner .For å unngå at fødtselsskader oppstår og at de dermed blir personlig saksøkt som lege ! Mens ...i Norge er ikke legene redde for dette i det hele tatt .- så de tør ta store sjangser med kvinners og uføde barns helse / liv ...for her er de så utrolig godt beskyttet og umulig nærmest å ansvarliggjøre dem om de feilbehandler .Her i Norge har vi bare pasientskadenemd - som desverre AVVISER de fleste klager .Skal være særdeles grove ting ....før en får noe medhold der som pasient ....Så kan bli en " kamp " å bli hørt eller få medhold der desverre .Meget vanskelig å få erstatning - det har vi alle lest om i div . norske aviser om folk som har kjempet mot sykehus for å få erstatning ......og følt seg helt utslitt og nærmest mistet motet til å fortsette - forde det er meget vanskelig å få erstatning .Sykehus / leger innrømmer vell sjelden at de har feilbehandlet noen .son uten vidre ...skal mye til i hvertfall og gode BEVIS før slikt innrømmes motvillig .

Jeg er ikke i konflikt med helsevesnet ....jeg bare sammenligner vårt helsesystem med div . utenlandske ....Og må bare si at jeg føler pasienter blir mye bedre ivaretatt på privat helsevesen - enn off. gratis helsevesen her hjemme .

Forde - pasientene får bestemme da behandling selv om det er mulig ....Ingen tvinger i hvertfall pasientene sine der til å føde vaginalt i seteleie , store unger på langt over 4 kg , tvillinger , folk med fødtselsangst , dødføftsler osv - slik som de som oftest desverre gjør i Norge som kunn har offentlig helsetilbud - hvor knappe resurser skal rekke til flest mulig .Dermed blir det sjelden og vanskelig å få noen som helst medbestemmelse i om en ønsker KS eller vaginal fødtsel .Syns enhver kvinne burde få bestemme dette selv .....også i Norge !

Ellers er jo norge helt " tilbakestående " i forhold til privat helsevesen utenlands ...Norge - som liker å skryte av at de er best i verden på alt nærmest !

Og patriotene som blindt tror det også he he !

Det å ha 0 medbestemmelsesrett over egen kropp i Norge som kvinner - kan gi angst og føles traumatisk .Jeg misunner utenlanske kvinner som lett bare kan bestille KS uten spørsmål eller medisinske grunner - og som har slikt tilbud i sitt eget land .Noe vi ikke har i Norge desverre . Her må vi " flykte " utenlands for å få selvbestemt KS ...eller grine og gråte i 9 mnd og mase ....og kanskje likevell bli nektet her i Norge ...! Er jo bare latterlig - hele fødtselshjelpen i Norge ... ! Voksne kvinner behandles som umyndige - over egen kropp og fødtsel faktisk - når de blir nektet et sterkt ØNSKET KS i Norge .

Sykt !!! Hvorfor er det lov å operere inn silikon uten medisinske grunner og psykologattest m.m ...men ikke kunne ta selvbestemt KS i Norge ?

Silikon opr. er da og risikoer ved .Ja allt av opr. er risikoer ved ...men også vaginal fødtsel ikke minst . La voksne folk selv få bestemme hvilken risikoer de ønsker utsette seg for FRIVILLIG - mener jeg ! Istede for å utsette alle for tvang her .Er jo det de i realiteten gjør på norske føydalistiske fødestuer over hele dette landet ....

Det var da voldsomt til syting. Tenk å legge ut på denne måten som svar til noen som bare skulle fortelle om en fin opplevelse.

Du leser i media, sier du. Vel, svært selektivt i såfall, og media er jo i utgangspunktet selektive, skriver ut i fra hva som selger.

Cerebral Parese og fødsler? Les http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/06/21/apgar-treffer-i-kjempestudi/index.xml.

Bruk tiden din på andre ting enn å sitte her og gjøre folk redde - må da ta tid å skrive så lange innlegg?? Kos deg med barna dine isteden, du - hvis du har noen, da.

Helt enig med POM, hærregud for no skremselspropaganda, lite vett har du, og lite kunnskap, som sprer slike løgner, JA, for det er løgn, å i tillegg er du ANONYM, skulle vært ulovlig med slike skremselsspredere som deg.....

Annonse

Hva syns dere da om " skremselspropagandaen " vi får høre av andre uvitende folk generelt eller helsepersonell når vi ytrer ønske øm KS istede for vaginal fødtsel ? Blir nektet KS og manipulert / tvingt til vaginal fødtsel .

Mange som har tatt KS eller ønsker KS eller som må ta KS blir møtt med masse skremselspropaganda også .Da er det ingen som " reagerer " ! Det skal den gruppen måtte tåle ? Masse kritikk for valget sitt og manipulering til vaginal fødtsel av " alle " . Herregud sier jeg skulle vært ulovlig ! Vaginal fødtsel derimot er tydeligvis en " hellig ku " i Norge som er forbudt å påpeke risikoer ved eller fortelle om skadene det kan påføre mor & barn - enda det er fakta ....like mye det som risiko ved KS . Rart hvordan dere kritikere til mine innlegg - selekterer ut informasjonen og påstår info om vaginal fødtsels risikoer er løgn , tull , uvitenhet ..

Noen få prosent får plager sier dere ....det er i hvertfall løgn .

Det normale er at alle får plager ....mer eller mindre etter vaginal fødtsel med undelivet sitt . Les TEMA - mors kropp og helse etter fødtselen .Gå inn på " mammas kropp " og les om plagene de har - som legene / helsepersonell sier er helt normalt og forventelig etter en fødtsel .Men det er likefullt veldig plagsomt for dem - uansett hvordan vaginal fødtsel romantiseres ! Slike plager må da være valgfritt om en vil påføre seg selv eller ikke . Derfor bør valget med å ta KS være like mye valgfritt .Men det er det desverre ikke .Er kjempevanskelig å få uten medisinske grunner i Norge .

En må nok belage seg på å fly utenlands og betale oprasjon selv på privatklinikk om en skal ha mulighet å få selvbestemt KS som norsk kvinne . Mens de heldige som bor i utlandet - de kan bare bestille - enkelt å greit .Selv uten medisinske grunner .Er vanvittig mange som vil ha KS uten medisinske grunner i dag faktisk ! Og det skjønner man godt !

Særlig når man hører om plagene vaginal fødtsel kan gi i ettertid med underlivet f.eks på forumet " mammas kropp " Ikke morsom lesing i det hele tatt " Stakkars folk ...sier jeg bare ! .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...