Gå til innhold

Fjelltur og sekk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planlagt en tur i fjellheimen første uka i august. Dette vil selvfølgelig medføre bæring av sekk med magebelte. Har begynt å tenke på om dette kan være til skade for fosteret. Da vi ikke har planer om å ha med telt + mat for hver dag, men heller overnatte i hytter, vil jo sekken bli en del lettere. Vi gikk tur forrige helg, og da bar jeg sekk på ca. 8 kilo og det gikk bra. Følte ikke noe press på magen i grunn. Men innen vi drar er jeg i begynnelsen av uke 15 (15+1). Noen som har erfaring med dette eller kjenner noe til advarsler e.l.? Vi bor jo i Norge så regner med det er en del som har vært i samme situasjon.

Kan forøvrig nevne at formen er helt topp, så den kommer ikke til å være til noen hindring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt, men jeg hadde ikke gjort det. Men jeg har slitt for denne spiren i over 11 år og 4 ivf forsøk, så her skal det ikke testes noe hehe.... selv om jeg jobber som instruktør og er i bra form, men allikevel så redd nå... men du kan jo høre med legen hva de mener...

Lykke til og god sommer :o)

Skrevet

Tenkte jeg skulle høre med legen jeg og. Jeg har sendt mail til Oslo Akutten og spurt om tidlig UL denne uken, så kan høre med de. Regner med jeg kan få et svar der. Evt så får sambo bære for begge, hehe :P

Skrevet

Ja det var lurt :o))

Skrevet

Kommer an på hvor tung sekken din kommer til å være... Men tviler på at det er noe farlig!

Er dessuten bedre å bære på ryggen enn i hendene - så kanskje få noen til å hjelpe deg på med sekken hvis den er tung? Magebeltet kan du jo bare feste under magen hvis du har fått mage enda...

Tror du bare kan tusle i vei jeg! :) Og kose deg!

Bare pass på at du får i deg nok mat og vann, ikke presser deg mer enn du orker - og tar pauser innimellom:)

Skrevet

Mage har jeg fra før av, uten å være gravid, hehe. Så den er tilstede. Er litt usikker på om jeg kjenner livmora ennå, men kjenner noe som er litt hardere helt nederst på magen, så er muligens den. Vanskelig å si.

Jeg har vel følelsen av at så lenge jeg ikke føler ubehag med sekken så skal det gå bra. Ta det med ro, spise og drikke gjør jeg på en vanlig fjelltur også, så det skal nok gå bra denne gangen. Det er genialt med Platypus eller Camelbak eller lignende. Du har vannsekken i sekken, og så stikker det en tube ut som du drikker av. Da slipper du å stoppe for å drikke.

Skal uansett høre med de på Oslo Akutten om det er noe fare forbundet med dette.

Skrevet

Jeg har akkurat vært på hytta og erfarte at det kan være lurt å ta det litt med ro. Vi har bare 600 meter og gå så jeg tenkte at det måtte gå fint. Jeg bar en ryggsekk på ca 8-10 kilo og en kjølebag. Kjente ingenting før etter jeg hadde sløvet på sofaen om kvelden. Da jeg skulle reise meg opp, hadde jeg veldig vondt nederst i korsryggen og gikk som en gammel, krokete kjerring i flere minutter til kroppen tøyde seg opp. Klarte rett og slett ikke å reise meg opp i ryggen. Dette var ganske plagsomt i over et døgn, lurer på om det er isjas-nerven som sitter der?

Hvilke farer er det egentlig med å bære for tungt? Kan det skade fosteret eller "bare" meg?

Skrevet

Jeg har nettopp vært på fjelltur, med sekk og det hele, og det medførte ingen problemer for min del. Er 12+6 i dag. Jeg bar ikke veldig tung sekk i forhold til hva jeg pleier, mellom 6 - 8 kg tenker jeg (min kjære tok selvfølgelig alt det tunge, hehe). Jeg merker selvfølgelig at formen ikke er på topp, men jeg bestemte tempo og pauser og strammet sekken slik at det ikke ble ubehagelig for meg. Tenkte faktisk ikke på om det kunne være farlig engang jeg, og det tror jeg heller ikke det er :) Frisk fjell luft og sprek mor er nok bare sunt for bebbisen :)

Skrevet

Så lenge du ikke har risikosvangerskap tror jeg ikke du trenger bekymre deg. Og så lenge du ikke har antydning til bekkenløsning så får du nok en flott tur. :)

Skrevet

Tror du trygt kan dra på tur om du ikke bærer altfor tungt, har begynt å kjenne noe bekkenplager eller er plaget med blødninger. Litt kjipt å få låsning i bekkenet midt uti hutiheita, langt fra folk og vei. En annen ting er at nå har du mye mer blod i kroppen og du vil kjenne at du blir fortere anpusten enn før, uansett om du er i knallform eller ikke. Kanskje vil du få småblødninger hvis det blir for tungt. Da må du bare roe helt ned og vurdere å snu.

Er du flink og passer på deg selv og lytter til kroppen, så tror jeg nok du kan gå på så mye tur du vil ut fra dine egne forutsetninger! Men kanskje det blir med småturer i stedenfor, at dere blir på ei hytte i stedenfor å gå fra hytte til hytte og heller går turer derfra, uten annet enn en lett dagstursekk?

Selv skulle jeg egentlig være med kjæresten og en kompis å gå tre-fire dager i rondane nå (er 22+6), men bekkenet har begynt å skrangle, pluss at jeg har hatt litt småblødninger. Så istedenfor fantastiske Rondane, blir det bare småturer i terrenget rundt her vi bor i Tromsø. Gutta er litt mer ambisiøse enn meg på tur, så derfor valgte jeg å bli hjemme denne gangen. Men Rondane blir jo heldigvis ikke borte, da! Neste sommer har vi kanskje med oss bæremeis i tillegg til tursekk og telt :-) Gleder meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...