Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at stikking/brenning i brystet kan skyldes sopp. Noen som vet om farris hjelper mot det? Eller har andre råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener du sure oppstøt?

det skyldes at magesyren "kryper" oppover i spiserøret, og at lukkemuskelen er litt sløv oppi der. ikke sopp, nei..

men det stemmer at mye problemer med fordøyelsen er candida (sopp) men da er det helt andre symptomer, og ofte sopp andre steder også itillegg!

hvis det er sure oppstøt du har, kan du prøve å unngå de sure matvarene som forårsaker det, feks kaffe.

både helsekost og apotek har middler du kan tygge når det oppstår, feks helsekosten har et middel som er basisk, og inneholder fiber, som holder syren på plass. mener å huske at det heter frutin (?)

Skrevet

Stikking og brenning i brystet kan være sopp ja, vet ikke om farris funker på brystet,men tipset legen gav meg var å smøre babyen sin munn med farris når det vises at han har sopp.. For da får de hvite blemmer i munnen som du skal smøre farris på..:) Men kansje det fungerer å smøre på brystvorten også, det er i allefall ikke farlig å smøre det på..!!

Er du i tvil oppsøk helsestasjonen, jeg gikk for lenge med sopp og fikk betennelse, og det er hverken godt eller nødvendig. For det finnes salve som er effektiv mot det, men da må du ha resept..:)

lykke til!

Skrevet

åå..mente du babyen?

trodde du mente deg selv! ;)

Skrevet

Jeg har sopp på brystvortene nå, og det er mer kløe jeg føler... :S Holder på å bli gaaaaal.... :P

Farris kan visst hjelpe på deg også, men jeg har det dessverre kronisk, så helsesøsteren min anbefalte å bruke soppkrem (Canesten/Pevaryl) på brystvortene etter hver amming og at man bytter ut innlegg samtidig. (Altså rent innlegg etter hver amming!)

I munnen på ungen bør du forsøke med farris først, hvis ikke det hjelper fikk jeg tips om:

Cotsodyl munnvan/gel - pensle 2 ganger daglig

Mycostatin mix (reseptbelagt)

Skrevet

mente sopp på brystene, det stikker og svir ved amming. ser ikke noe i barnet sin munn.

Skrevet

Jeg fikk også det samme rådet av en lege på legevakta. Da var han i tvil om det var sopp eller ikke. (hadde også brystbetennelse)

Dagen etter hadde jeg time på barsel poliklinikk, der jeg traff ei jordmor som er kjent for å ha skikkelig peiling på amming osv. (Hun underviser fastleger i dette.) Hun sa at det bare var TULL med farris. For hvis det var sopp, hjalp IKKE farris. Dette var hun veldig klar på! Det var et gammelt kjerringråd, som ikke hjelper. Hun fortalte også at hvis du eller babyen har sopp som ikke gir plager trenger den ikke behandling, det kan gå over av seg selv. Ellers så er det Mycostantin som gjelder.

Skrevet

hvordan vet jeg om jeg har sopp på brystene?? babyen min har tykt hvitt belegg på tungen som jeg tror er sopp?! men jeg hverken ser el merker noe spesielt på brystene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...