Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg har fått brystbetennelse... Det svir og brenner/stikker i brystet når småen skal "bite" fast, og litt når han suger. Noe jeg kan gjøreselv for å bli kvitt dette? Kan man kjøpe noe reseptfritt på apoteket? Eller må man til legen? Håper på snarlig svar, da jeg kvir meg til hver amming nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gå inn på ammehjelpen.no der står alle gode råd. men kom deg også til lege asap, må du behandles med antibiotika er det best å starte tidlig. lykke til, vet hvor fælt det er:(

Skrevet

vanligvis så gjør brystbet. vondt nesten hele tiden, det føles ømt i hele eller deler av puppen, akkurat som et stort blåmerke.

hvis det "bare" gjør vondt når du ammer, kan det ev være såre brystvorter?

men alle er forskjellige, altså, så det kan jo være betennelse.

da må du passe på å tømme brystet annenhver time, etter amming og pumping, må du håndmelke ut siste skvett. da er det lettest å ga i dusjen, og gjøre det der.

(også om natta!!)

gjør du dette, går det som regel over av seg selv.

du kan ev ringe legen for å få denne nesesprayen som hjelper utdrivningsrefleksen, så puppen tømmes lettere.

du trenger egentlig ikke oppsøke legen, men får du rødlig utslett, må du ta kontakt. (skjer det i dag, drar du på legevakta)

for da trenger du antibiotika og legetilsyn!

har litt erfaring i dette, for å si det sånn!! nå bruker jeg et homeopatmiddel som heter belladonna når jeg kjenner det gjør litt vondt, og har ikke hatt betennelse siden!

god bedring!

Skrevet

Hei =) æ har nettopp hatt det,det begynnte med influensalignede symptomer på mæ,frøs vondt i leddene,feber osv.. Så kom verket i puppen,den ble rød,dro te legen å fikk penicillin å nesespray med en gang,etter to-tre daga va det bedre =) æ dro te ei i ammehjelpen å fikk lån ei elektrisk brystpumpe,viktig å få tømt puppen hver andre-tredje time,eller amme ofte,mini ville ikke ha den puppen pga betennelsen.. Pumpa ofte dag å natt i tre daga,etter det kom melka for fullt å verket ble borte.. Huff,vet kordan du har det nu,e helt grusomt vondt :-( dra fort te legen,så slipp du kanskje at det blir skikkelig betennelse =) god bedring =)

Skrevet

hva slags bh bruker du??jeg kjenner at når jeg bruker spile-bh får jeg betennelseslignende vondt i puppen...jeg har også litt svie mens han suger,men dette tror jeg er den konstante pågangen av ny melk,leste om dette her inne en plass...men prøv å masser brystene lett i varm dusj og la de henge fritt en dag eller noe,det pleier å hjelpe til meg...

Skrevet

Jeg er ganske uenig i noe av det de andre skriver her, men selvfølgelig, det bygger på erfaringer, og det samme gjør mitt svar..

Hvis det svir når han biter seg fast suger, så tror jeg det kan være soppinfeksjon hvis det ikke er såre brystvorter..

Se etter om han har belegg i munnen (trøske).

Hvis du har begynnende betennelse, evt tilstoppede melkeganger, så kan du klare å gjøre noe selv.. Da må du massere å melke/pumpe ofte, og amme ofte.. Det vil også kjennes litt som melkespreng.

Brystbetennelse gjør jævlig (!) vondt! Det begynner med sykdomsubehag, og du vil raskt få høy feber.. Du vil ha et vanvittig melkespreng og brystet vil bli rødflammende der betennelsen sitter..

Hvis du rekker å utvikle betennelse før du får gjort noe, så må du til legen, for da må det antibiotika til, og det umiddelbart..

Det kan være farlig å gå for lenge med brystbetennelse!

En liten blodprøve hos legen/legevakten sier om du har infeksjon i kroppen eller ikke..

God bedring og lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...