Gå til innhold

Startpakke med tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker endel på å prøve tøybleier til babyen når den kommer, og sniker endel inne på dette forumet. Men hver gang jeg leser virker det som det er så utrolig mange forskjellige typer bleier og mange navn, så jeg klarer ikke helt å sette meg inn i dette. Sambo er ikke helt med på dette med tøybleier enda, da vi ikke har noen erfaring fra tøybleier fra før. Alle nieser, nevøer og venners barn bruker papirbleier, så for oss er det papirbleier som er det "normale".

Greier ikke helt å legge fra meg lysten til å prøve tøybleier, så det hadde vært utrolig snilt om noen kunne gitt meg en link til en nettside med en bra "startpakke for nyfødte" med tøybleier, så jeg kan prøve å få sambo med på å prøve tøybleier...

Og en annen ting, dere som har brukt tøybleier fra dag 1, ga dere beskjed om dette på føden slik at dere begynte rett på tøybleier? Eller brukte dere papirbleier mens dere var på sykehuset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikkje erfaring sjølv med tøybleier (men har plane om å bruke det). Det av forskjellege "pakkeløysinga" eg har funne på nett, er i allefall på bleieboden.no og nostebarn.no.

Har linkane her, men om dei ikkje skulle fungere, så finne du nok fram ved å gå inn på hovudsida.

Lykke til med å får sambuaren din med på det med tøybleier!:)

https://nostebarn.no/sites/webbutikk/Enterprise%20Portal/CITP_WebProductCatalogGroup.aspx?WTID=7e5427bc94b4268ec8be3b3481a86f8f6e55204814da96a7&WREC=a5e2de67b17762fd109f325613c3b7a9cc8318eeddb62bcca1c6fe9e3ea0e67e&WKEY=bd2e8855b7b63dddec9fa497682dcb49d79e16384110a5ee337f206602a7bec445ac6873f285612a4d7e2026784131f4764dc947caeaebcf85ac560b08b5b889&WCIV=128610347211260988

http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=24

Ang det å bruke tøybleier frå dag 1, så lurer eg på å ta med tøybleie på sjukehuset, slik at når vi skal stelle ungen, så blir det tøybleier. Men, trur ikkje eg vil stresse meir enn nødvendig med det. Ein dag eller to med papirbleier trur eg ungen skal klare, uten å bli forvirra når den kjem heim.

Skal og høyre på sjukehuset kva dei er vande med der.

Skrevet

jeg mener grønn hverdag har ei oversikt over de kommunene som sponer tøybleiebruk. kanskje bleieboden og/eller kenguruloftet har ei oversikt..? viss du bor i en slik kommune fåpr du jo uansett refundert ett vist beløp, så da kan du jo mikse din egen prøvepakke uten at det koster deg noe som helst.

min neste skal ikke ha på seg en plastbleie i det heletatt.. kun tøy, så viss jeg må opp for å ta på allerførst bleia, selv om jeg må sy, skal eg det.. men det problemet kommer bare opp viss det ikke blir hjemmefødsel.

Skrevet

Hei! Tusen takk for svar begge to! Fant mye informasjon inne på de linkene, og da jeg viste det til sambo virket han ikke så negativ. Sikkert lett å være negativ til noe man ikke vet noe om, men når han fikk se bilder og alt så var det verd et forsøk ;) Må si at jeg og ble positivt overrasket, veldig lurt med slike bildeserier som viser hvordan tøybleier fungerer. Så langt har jeg skjønt at alle de fancye ordene (Fuzzy Bunz og Bum Genius osv) er bare ulike produsenter som Libero og Pampers.... Eller er jeg heeelt på jordet her? Hehe...

Sjekket grønn hverdag sin hjemmeside, og der fant jeg ut at min kommune ikke har en slik tøybleie ordning. Nabokommunene (annet renovasjonsselskap) har selvfølgelig en slik ordning, så tror jammen jeg skal skrive mail til vårt renovasjonsselskap og klage! Regner med at engangsbleier går rett på dynga her, siden vi kaster de i hvit pose med restavfall. Hvis de og hadde hatt en tøybleie ordning, så kanskje det hadde blitt mindre søppel...

Skrevet

Tøybleier for dummies:

(skrevet av en nybegynner, mini er ennå i magen, så håper den ikke innholder feil...)

Du har helt rett når du sier at f.eks.Fuzzy Bunz og Bum Genius er ulike type merker akuratt som libero og pampers....

Du har noen hovedtyper tøybleier:

- Alt I Ett (AIO -all in one): Dette er som navnet sier en "fullstendig" bleie, bare sett på ungen som en vanlig papirbleie, men må vaskes etter bruk da ;-) Fordeler er at det er utrolig enkelt, men tar tydligvis mye tid å tørke.

- Lommebleier. Bleier som har et sperrelag og et lag som transporterer fukt bort fra huden. Mellom disse to lagene er en lomme der man putter et absorberende lag. NB. ikke alle lommebleier leveres MED dette innlegget, men dette kan lages av f.eks. håndklær i bomull eller hamp. Lommebleiene er enkle i bruk (virker som de fleste "stapper" de når de legger dem sammen etter tørk), tørker mye raskere enn alt i ett bleiene

- Formsydde bleier ser også ut som vanlige bleier som de over, men "innholder" kun den absorberendene delen av bleia. Disse MÅ ha et sperrelag for fukt slik at tøyet nærmest bleia ikke blir fuktige. Fordelen med disse bleiene er at man selv kan velge sperrelag, men de tørker nok noe saktere enn lommebleier.

- Brettebleier er flate tøybleier (kalles gjerne gulpekluter ol). Kommer gjerne i gas eller flanell. Brettebleier kan brettes i ulik tykkelse og former slik at den passer akuratt "ditt" behov. -Brettinga læres er ikke så vanskelig og det finnes masse video på nettet, -når du kan det går det relativt fort. Du fester gjerne brettebleia med en "snappi", og eller en brillbukse (en truse). Fordeler er at de er veldig billige i innkjøp (et par hundre kroner for alle bleiene du trenger!), de tørker veldig fort og de kan brukes til alt! Utenpå brettebleier må ha et sperrelag.

- Prefolds. En avansert "brettebleie" der bleia er sydd slik at du mye enklere kan brette bleia. Tørker noe senere, naturlig nok, litt dyrere enn brettebleier, men enklere. Trenger også sperrelag.

-----------------------

Sperrelag: Finnes i ull eller i PUL. Ull kan man enten strikke små bukser selv, og sette inn med lanolin. Ellers finnes det "formsydde" bleiebukser (som ser ut som vanlige bleier) laget av ull. PUL er et plastaktig materiale som vistnok puster, det er dog tettere enn ull og slipper derfor mindre luft inn til rompa. Alle "alt i ett bleier" og lommebleier har PUL som sperrelag. -Det ser ut som mange forretrekker ull pga pusteegenskapene, men det gir også en større bleiebak. Man trenger ikke å vaske sperrelagene etter hvert skift (kun når de er tilgriset), det skal vistnok holde med 3-5sperrelag til fulltidsbruk.

Ellers trenger du uavhening av bleieløsning du velger noe å oppbevare brukte bleier i. Ser endel har store bøtter som de putter bleiene i (noen tørt og andre i eddikvann). Selv har jeg et lite bad og kommer til å basere meg på bleieposer/wetbag (disse er vanntette og kommer med glidelås eller snor). Har to store og en litt midre til å ha med.

-------------------

Vask. Alle nye bleier må vaskes FØR bruk, gjerne 3-5ganger (de må tørke mellom hver vask). Vanlig vask: bleiene bør ha en kald skylling før de vaskes på 60grader. Bruk mindre såpe en vanlig, og ALDRI tøymykner (det ødelegger absoberingseffekten i bleiene).

Sikkert mye mer som er praktisk å vite, men kommer ikke på mer nå...Lykke til med valget. -Jeg har forresten valgt å starte med prefold, men har bare 12 stk. Har også kjøpt 3 ulike lommebleier, og 1 formsydd, og supplerer resten med brettebleier. Har sperrelag både i PUL og i ull (tenkte ull om natta iallefall). På denne måten får jeg se litt hva jeg liker og velger å kjøpe mer av. De har forresten testpakker på kenguruloftet.no Tenker ellers å bruke papir på sykehuset, som førstegang regner jeg med at jeg har nok å lære og holde på med den første uka...

Skrevet

Haha så bra skrevet!!! Dette skulle vært i en egen tråd som hele tiden ligger på 1. siden... Slik tråd som alle forkortelser er forklart på Bli Gravid, 1. trimester, 2. trimester osv...

Vanskelig å vite hvor mye man skal kjøpe av hver til babyen kommer, for er vanskelig å vite hva som passer best for oss og babyen nå... Er jo veldig lurt at man kan selge det som ikke passer oss på finn.no og sånne sider.

En annen ting... Min mor forteller stadig om da hun ventet sitt første barn på 70-tallet og skulle bruke tøybleier. Babyen tålte visstnok ikke tøybleier, så de kunne ikke bruke de på han... Tøybleier har nok utvilket seg litt siden 70-tallet regner jeg med, men går det an at babyer ikke tåler tøybleier i dag?? For meg er den aller største grunnen til at jeg vil prøve tøybleier at jeg ikke vil ha engangsbleier med kjemikalier på stumpen til babyen. For å unngå sår stump og bleieallergi osv...

Skrevet

kjempe fin liste Makko, men kommer med noen kommentarer;)

vet ikke om man får kjøpt hamphånduker. det hørses ganske stivt ut, men bambushånduker er lette å oppdrive;) fantastisk gode er de også, så her har vi noen som venter på å bli innlegg/bleier. kanskje..

prefold kommer også med forskjellige "mixer". bambus/hamp/bomull.. det er da som oftest de innerste lagene som er av bambus/hamp.

man får også kjøpt ferdigstrikkede ullbukser og sydde ullbukser (eller hva jeg skal kalle det.) slik som nøstebarna sine bla. www.krusedull.net har noen av favorittene våre. HH sine.

ikke alle AIO/lommebleier har PUL som sperrelag. det finnes noen også med ull. dessuten så får du også fleece og minkee som sperrelag.

minkee:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=225#

fleece:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=94

ull:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=96&kategori=4

og siden jeg er i slaget, PUL;) :

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=99&kategori=3

vask: man trenger ikke å vaske bleiene så mange ganger før bruk. en gang holder, men da bør man være obs på å skifte oftere siden bleien ikke har nådd full oppsugningsevne.

hamp må vasker alene 3 ganger siden fibrene i ny hamp inneholder naturlige oljer, noe som kan være med på å ødelegge absorpsjonen i andre bleier. de må lufttørkes/tromles før neste vask. disse kan man bare vaske med andre klær da slikt ikke trenger å absorbere slik som bleiene skal.

PULtrekket vårt vasker jeg etter hver bleie. ull derimot, henges opp til lufting og når den er tørr er den så god som ny:)

man bør bruke flytende vaskemiddel da det sliter mindre på bleiene, og man slipper at såperester tetter bleiene.

da bør man også vurdere om man vil gå over til å kun bruke slik som blenda sensitive på alle klær og slutte med tøymykner. både vaskepulver og tøymykner sitter igjen i maskina.

her bruker vi en liten dæsj med eddik for å myke opp når det trengs og noen dråper med eteriske oljer (vi bruker lavendel) i tøymyknerkammeret.

vi setter på ei kald skylling (30 grader er ikke kald), 60 grader, ekstra skylling, så er bleiene klare til å henges opp.

skitne bleier hiver vi i en pail liner som vi har over ei bøtte på badet.

slik:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=22#

men wheatbags er også gode å ha. spessielt på tur. de kommer i mange forskjellige farger(pail linerne også) og mønster.

sånn som dette feks:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=257#

Skrevet

Lucy T:

noen barn har reagert på tøybleier, men da er som oftest hovedgrunnen slett vasking og oppbevaring pluss at da hadde de plastsnippen som gjorde hele bleia rimelig tett..

nå har man mange slags stoffer både i og uten på bleia som man kan teste ut.

viss ditt barn reagerer f.eksempel på Bum Genius sine, som har suedeclouth, kan du prøve en annen type. happy heiny's feks.

noen barn kan reagere på syntetiske stoffer, men man får også lommebleier i naturlig materiale.

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=212&kategori=3

man må bare prøve seg fram, for ingen barn er like.. noe passer for min som ikke passer for din;)

husk at bambus er bakteriedrepende og suger opptil 40% mer enn bomull, så det er virkelig en anbefaling.

her bruker vi for det meste formsydde med ull, eller brettiser med ull.

sambo foretrekker lommebleier med PUL, men vet at ull er best så da er de som oftest ute-bleiene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...