Gå til innhold

Melodi og tekst til epler og pærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier at det ikke er melodi til, men mer som et rim. Og har hørt flere versjoner av denne sangen. Så jeg lurer på: Hvordan er egentlig epler og pærer?=) (for en ting å lure på en lørdagskveld=))

Skrevet

Samme melodi som nisser og dverger bygger i berget... mener jeg.

Epler og pærer henger i trærne når de er modne så faller de ned.

En to tre.

Fra internett:

Epler og pærer;

”Epler og pærer de henger på trærne, når de blir modne så faller de ned, en, to, tre”.

Her ønsker jeg at barna skal danne en ring sammen med en eller flere voksne. De barna som ikke vil eller kan stå på egen hånd kan sitte på armen. Barna skal bruke kroppen ved at de skal strekke seg opp for å illustrere at epler og pærer henger på trærne og når de blir modne og det har blitt telt til tre, skal alle sammen ”falle” ned på gulvet. Ved at barna sammen med personalet danner en ring vil fellesskapet og tilhørigheten bli styrket. Dette kan igjen føre til økt trivsel i barnegruppen. Gjennom reglen vil barna få stimulert sine språklige ferdigheter. Motorikken vil bli styrket ved at barna strekker seg opp etter eplene og pærene på trærne og ved at de faller ned som epler og pærer. Det musikalske vil barna få styrket ved rytmen som er i reglen.

Skrevet

Epler og pærer

de vokser på trærne,

og når de blir modne ,

så faller de ned.

Slik går det med meg,

slik går det med deg,

slik går det med alle

på livets vei.

(fra Den Store Dikt-og Regleboka)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...