Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en datter som nettopp ble tre år. Hun har pratet veldig bra og mye lenge nå, men for en uke siden begynte hun plutselig å stamme. Det er ofte i begynnelsen av setninger at hun stammer. Noen ganger er det som hun ikke kommer videre, og så er det som hun gir opp, og vil ikke si noe mere. Er det noen som har erfaring med egne barn, og om dette bare er forbigående? Jeg prøver å late som ingenting, vil ikke stresse henne opp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gullgutten min ble akkurat to. Snakker mye og lange setninger. Begynte plutselig å stamme her, han også, over natta.... Vi bar overså det, og det ga seg av seg selv etter 2-3 uker. Tror han bare hadde for mye å si på en gang?!? I BH sa de at det var vanlig.

Skrevet

Jeg synes ikke dette høres så alvorlig ut, jeg.

Du gjør helt rett: lat som ingen ting, og ikke lag noe stort nummer ut av det Sannsynligvis går det over av seg selv. Og dessuten: det er veldig vanlig med litt stotring / stamming hos småbarn i perioder!. For øvrig er(varig) stamming vanligere hos gutter enn hos jenter.

------------------------ sitat-----------------------

Hva er stotring?

- Barn i førskolealder er i sterk vekst og språkutviklingen går raskt fra enkle ord til lange ord og setninger. I denne utviklingsfasen er det vanlig med talebrudd eller gjentagelser. Det kan være gjentakelser av hele ord: ”Jeg jeg jeg vil ha en kake.” Eller deler av setningen: ”Jeg vil ha jeg vil ha jeg vil ha kake. Det er disse gjentakelsene av hele ord eller deler av setningen, som foregår i en jevn rytme, og med lette og løse brudd som kalles småbarnstotring. At barnet tar en pause når det forsøker å finne riktige ord for tankene sine, er altså helt vanlig.

- Hvordan høres stamming ut?

- Stamming kalles det når barnet begynner å kjempe med ordene. Det kan være brudd inne i et ord: ”Bi bi bi bilen min”, forlengelse av lyd: ”Biiiiii len min” eller blokkering av lyd: ”Bi……..len min”. Tegn på stamming er det også når barnet begynner å bytte ut ord, eller når det unngår ord og talesituasjoner. Dette er enkle signaler som foreldre kan lære seg å kjenne igjen. Tror du barnet ditt stammer, så søk hjelp straks.

------------------------ sitat slutt-----------------------

Nyttige nettsteder du kanskje kan lese litt mer:

www.stamming.no (nettstedet for norsk interesseforening for stamming)

http://www.helsenytt.no/artikler/stamming_hjelp.htm

http://www.doktoronline.no/articles/children/stamming_barn.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...