trekløver<3 har fått 3.jenta Skrevet 19. juli 2008 #1 Del Skrevet 19. juli 2008 Hei igjen alle sammen! ) Det har seg slik at jeg plutselig bestemte meg for at tøybleier DET skal jeg bruke på nurket når hun kommer! I tillegg til alt skrytet det får, så synes jeg det virker litt hyggelig liksom..hehe ) Man tenker jo ut alt i kryss og tvers nå i denne ventetiden...... Ikke har jeg bare dilla på ostekake, neper og hjemmelaget jordbær syltetøy, jammen skal jeg tenke på alt mulig rart nå tre mnd. før fødselen i tillegg! Snedig hvordan man kan bli som gravid! ;o) HEHEHE.. Jaja... Det jeg skal frem til er som følger: Er det noen som har erfaring med tøybleier her til tidligere barn? Jeg brukte nemlig vanlige papirbleier til min forrige... Jeg har sett litt på div. sider, bleieboden.no, tettintil.no osv.. Jeg har foreløbig kommet frem til at jeg vil prøve formsydde bleier som Mother-ease onezizebleier m. innlegg... Disse er laget av bambus. I tillegg kan jeg bruke rispapir i bleiene som er greit senere når det blir mer bæsj. Papiret kaster man rett i do sammen med bæsjen.. Ellers så tenker jeg å kjøpe 2-4 bleiebuskser (som puster, men holder på fukten..) og Disana bleieullbukse fra barnashage.no. Jeg kommer nok til å kombinere med papirbleier når man skal ut på tur o.l... Får se når jeg får prøvd det. Noen synspunkter på dette... ? Noen anbefalninger?? Taes i mot med stor takk! ) Lenge til fødsel enda, men artig å ha noe å lære seg i mens...hehe ;O) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138268362-jajas%C3%A5-har-jeg-plutselig-bestemt-meg-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve-t%C3%B8ybleiertidlig-ut-med-den-avgj%C3%B8rlsen-gitthehe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya og Mini Skrevet 19. juli 2008 #2 Del Skrevet 19. juli 2008 Heihei! Jeg er en kjempefornøyd tøybleiebruker! Har to gutter og bare gode erfaringer. Det beste er ikke bare at man sparer miljøet, sparer penger og at det er såååå mye bedre for barnets helse, men begge mine blei også tidlig reisnlige! I forhold til papirbleier merker barna hva som skjer og får et forhold til prosessen tidligere, tror jeg.. Ok, anbefalinger.. Jeg brukte brettebleier i starten, de formsydde blei for store.. Når barnet kun får morsmelk er ikke innlegget nødvendig, all avføring vaskes lett bort. Brettebleiene er så supre, de blir lett reine, tørker fort, og når du først får teken på bretten er det moro! Jeg brukte brillebukser utenpå for å holde den på plass, og så ull ytterst. Jeg blei skikkelig ull-fan til sist! Plussidene er lette, men det er noen baksider du bør være obs på slik at du ikke gir opp.. :-) I perioder holder ikke tøybleiene like lenge som det en papirbleie kan. Jeg skifta derfor kanskje oftere enn papirbleiebrukere. Ok for meg, jeg synes liksom ikke barn skal gå så sinnsykt lenge med noe i bleia uansett, men av og til er det jo upraktisk. Så vær standhaftig og idealisisk, ja, men ikke overdriv. Til lange turer, festligheter der du ikke vil risikere lekasje på habbitten til lillemor osv: bare bruk en papirbleie. Tenk på det som med all annen engangs-stæsj: av og til er det ok å bruke papptallerkener, ikke sant? Noen reagerer også på lukta. Du sparer jo opp noen bleier før du vasker, så hva gjør du med de skitne imens? Her er det masse tips rundtomkring, jeg har ikke prøvd alt, bøtte med lokk holdt for meg, men jeg har tenkt å prøve en sånn vaskepose denne gangen. (Hadde ikke hørt om det tidligere) Da kan du visstnok bare legge bleiene i posen og aldri ta på de brukte bleiene igjen.. :-) Du vasker hele posen! Jeg kommer faktisk ikke på flere baksider.. :-) Jeg opplevde svært skjelden såre stumper, og det er jeg sikker på skyltes det faktum at tøybleiene jo puster! I begynnelsen når de er så små så små, syntes jeg det var fint å ha en stor rumpe å holde i, men noen synes jo ikke det er så fint. Med tøybleierumper, mener jeg.. Det er noe tull, synes jeg, da. Men hver sin smak. :-) Det er i alle fall ingen tvil om at jeg vil bruke tøybleier også på nestemann. Jeg skal prøve ut noen andre formsydde denne gangen, har bare brukt Nøstebarn de andre gangene. Håper du finner løsninger som virker for dere! Lykke, lykke til! Føl deg stolt! Og viktig! Det er en fin ting du gjør for barnet ditt sin helse og framtid.. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138268362-jajas%C3%A5-har-jeg-plutselig-bestemt-meg-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve-t%C3%B8ybleiertidlig-ut-med-den-avgj%C3%B8rlsen-gitthehe/#findComment-138270318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende85 Skrevet 19. juli 2008 #3 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har også veldig lyst til å bruke tøybleier etterhvert av 2 grunner: økonomi og tidligere renslig fordi det er mer ubehag for barnet med det i forhold til "superabsorberende og tørre" engangsbleier. Samboer ser for seg de gammeldagse brettebleiene og jeg hater jo egentlig klesvask, og er veldig skeptisk. Når det gjelder oppbevaring så har jeg lest mange steder om folk som har en bøtte eddikvann stående som de har bleiene i i løpet av dagen, før de vaskes. Fra før har jeg jo brukt eddik til mye rart, blant annet som luktfjerner, så jeg tviler ikke på at en bøtte eddikvann er et godt tips til oppbevaring! Jeg har ikke lyst til å bruke tøybleier i starten da, for det blir vel ganske mange skift den første tiden? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138268362-jajas%C3%A5-har-jeg-plutselig-bestemt-meg-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve-t%C3%B8ybleiertidlig-ut-med-den-avgj%C3%B8rlsen-gitthehe/#findComment-138271073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3110 Skrevet 21. juli 2008 #4 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei! Jeg har brukt tøybleier til min første, og har gode erfaringer. Likte brettebleiene og de selvstrikkede lanolinullsbuksene best. Jeg handlet alt jeg trengte hos nøstebarn. Synes jeg fikk god hjelp der. Ta en telefon til dem, du! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138268362-jajas%C3%A5-har-jeg-plutselig-bestemt-meg-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve-t%C3%B8ybleiertidlig-ut-med-den-avgj%C3%B8rlsen-gitthehe/#findComment-138282418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undrende85 Skrevet 21. juli 2008 #5 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg må bare si at jeg har ombestemt meg, og heller vil prøve tøybleier fra begynnelsen siden jeg uansett er helt uerfaren når det gjelder bleieskift. Tror at jeg kommer til å føle meg like klossete i begynnelsen uansett! Så jeg skal kjøpe sånne store gaskluter fra Jysk eller noe og bruke som brettebleier, og ha ullbukser utenpå. De klutene kan man jo bruke til utallige ting senere om man ikke vil ha dem som bleier mer, eller de blir vokst fra. Og så kan de selges også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138268362-jajas%C3%A5-har-jeg-plutselig-bestemt-meg-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve-t%C3%B8ybleiertidlig-ut-med-den-avgj%C3%B8rlsen-gitthehe/#findComment-138282573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå