Gå til innhold

Jeg har ikke tatt tran... Er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 uker. :-) Vi satt på jobb og pratet, og så spurte en kollega om jeg tar tran, siden jeg er gravid... Jeg sa nei... Og hun fikk det da til å høres som verdens undergang at jeg ikke hadde tatt det! Hverken jordmor eller lege har snakka noe om kosthold og tilskudd, så jeg har liksom ikke trodd at det var såååviktig... Jeg har selvsagt tatt folat. :-) Er det bare meg som ikke tar tran? Er det såå viktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei tar ikke tran, men sånne omega3 kapsler...ikke for sent å begynne da og ikke noe krise, men skal være bra å ta da:)garantert ikke bare deg som ikke tar det;)

Skrevet

Jeg har ikke tatt noe til nå. Jeg mener jeg har lest noe om at det er bra for utviklingen av hjernen til fosteret litt uti svangerskapet.

Jeg tåler ikke tran eller liknende fiskeoljer så da har det vært vanskelig å få i meg omega 3 osv.

Men jeg har funnet noe nå som heter Acai som er omega 3 fra et bær dyrket ved amazonas elven. Må bare lese litt mer om det før jeg begynner å ta det så jeg ser at det ikke er noe farlig der. Da kan jo kanskje jeg og få i meg omega 3 etterhvert:)

Skrevet

jeps, babyen har veldig godt av det - og det har vi og. hjelper på hjertet, huden og håret. har tatt tran fra ca uke 12 (glemte det først) og har ikke fått et eneste strekkmerke! huden blir veldig elastisk og har hørt (men skal ikke tro alt man hører og leser) at det forebygger strekkmerker og revning fordi som sagt huden blir mer elastisk. så vi får se:)

Skrevet

jeg har ikke tatt tran på 20 år, ikke siden jeg ble tvunget til det som barn. Er du flink til å spise fisk, så skal det ikke være nødvendig å ta tran, fikk jeg beskjed om... var noe med at det kan bli for mye av det gode også..

=)

Skrevet

Jeg gikk til innkjøp av tran daget etter at jeg fikk vite jeg var gravid, men i og med at jeg tok folat-omega 3 tabletter avventet jeg tran bruken..da dagen kom til at jeg skulle begynne med det trodde jeg at jeg skulle kaste opp, den ekle smaken å konsistensen satt i HELE dagen..fysj!:P

Takler det bare ikke, så det ble med den ene skjeen!*he he*

Er som noen sier ikke for sent ennå så jeg bør vel kansje gå til innkjøp av kapsler eller lignende!Er veldig gla i fisk forresten så får i meg litt der da:)

Men det va godt å høre at det ikke bare er meg som ikke tar tran..:D

Skrevet

Du kan ta Udo's choice, det er vegetabilsk omega 3(av linfrø). Den inneholder også omega 6 og 9. Fås på helsekost.

Acai har jeg også sjekket ut, og fant så forskjellig anbefalt ang graviditet, så jeg holder meg unna den.

Skrevet

Babyønske!

Hva har du lest om om Acai? Hva er det som er skadelig der? Er det fordi det ikke er gjort noen undersøkelser på det eller?

Er litt nysgjerrig på det.. Må vel begynne å google det og lese litt. Jeg tar uansett ikke noe hvis jeg ikke er sikker på at det er godkjent for gravide.

Jeg mener at Udo`s ikke kan taes av de med cøliaki. mener å ha lest det engang..

Skrevet

Tar møllers omega 3 og folat.

Begynte med multivitaminer etter en sjekk hos legen før jeg ble gravid så da går jeg på de å...

Fant ut at jeg var gravid ca 4 1/2 uke på vei, tatt tilskuddet siden da...

Står om viktigheten i mor/far boka som du får hos legen ved 1 sjekken...

Snik titta litt i søs sin jeg. .

Skrevet

Nå har jeg søkt litt mer ang acai, og er som sagt veldig mye forskjellig å finne. Men ser ikke ut som den inneholder omega 3, men derimot omega 6 og 9. Anbefaler deg å google litt selv og lese, jeg bruker søkeordene acai pregnancy eller acai pregnant

Ang Udo's choice så skal den være glutenfri. Stod hvertfall det på siden til norsk cøliakiforening.

http://forum.ncf.no/viewtopic.php?t=7209417&sid=b036ee9e24fe3e4684bc7eb35d72ad0d

Skrevet

Ok! takk for svar Babyønske..

Skrevet

Tar multivitaminer og omega-3 kapsler. Bruker omega-3 til vanlig også da, siden jeg ikke er noe glad i fisk.

Skrevet

Jeg fikser overhodet ikke hverken smaken, konsistensen eller ettersmaken (gulpingen) av tran, men det går helt greit å ta en omega-kapsel om kvelden før jeg legger meg så det gjør jeg.

Det er bra for utviklingen av spesielt hjernen til ungen, i tillegg til at det er bra for huden til oss gravide, blir mindre tørr i huden, mindre kløe i huden og mange påstår det er bra for elastiteten i huden så det blir mindre strekkmerker.

Skrevet

jeg tar omega3 fordi JM sa ungen ble mere inteligent visst man tok det.

Men jeg begynte ikke før jeg var 30uker da.

Men med mine to første barn tok jeg ikke noe sånt.

Skrevet

tilføye at jeg har ikke strekkkmerker etter mine to første barn, og da tok jeg ikke omega3 :) Trur det er mere genetisk jeg da.

Skrevet

Råler ikke fisk eller omega 3, så her spiser jeg ikke slikt kan man si...

Og ikke noe i vegen med mine to første barns utvikling..snarere tvert i mot:o)

Skrevet

Er så allergisk mot fisk og skalldyr at jeg får ikke i meg noe av alt dette sunne............er frisk selv og fikk ei fin og frisk jente i 06, så virket ikke som det er verdens undergang.Spurte selv jm da jeg ventet nr 1, å hun sa som sant, at før i tiden visst ikke folk om alle disse vitaminer og mineraler, men det ble ikke født flere syke barn av den grunn.Roet meg godt ned da;) Bli jo litt tankfull når man leser om ting og tang som skal være så bra!

Skrevet

Off... Får litt dårlig samvittighet jeg! Jeg spiser ikke fisk heller, kan ikke fordra det! :-( Og tran har jeg kun tatt en gang da jeg var liten, og jeg husker ennå hvor grusomt det smakte.. Men siden dere sier at det ikke er for seint å begynne nå, så får jeg se om jeg klarer å tvinge det i meg! Vil jo ha en smart unge :-) Hehe :-) Men det er godt å se at det ikke bare er meg som "synder"! :-)

Skrevet

Jeg må si at jeg synder så det jomer etter. Ikke tar jeg tran og ikke tar jeg folat... Synes det blir for mye mas om at det er så bra og dit og dat. Har fisk i fryseren, så får heller spise mye fisk i stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...