Gå til innhold

Føde stilling....

Anbefalte innlegg

Jeg har født en gang sittende på senge kanten..... da kom bebisen så fort og trykket gjorde at jeg revnet godt. :(

Og så har jeg født en gang halvt liggende/ sittende pga. uopdaget setefødsel. Ingen rift men følte meg fanget siden jeg lå på rygg.

Noen som har gode fødestillings erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138266286-f%C3%B8de-stilling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født to ganger før

1.gang sittende/liggende i fødesenga med beina i støttene - og det var ikke så behagelig + at jeg måtte presse i 45 min før hun kom...

2. gang sto jeg på kne og hang over ryggen på senga (som var heist opp) og da kom tyngdekrafta bra med, og jeg pressa i 7-8 min før babyen var ute...

Det var myyye bedre for bekkenet og halebeinet å stå på kne, og hvis jeg får mulighet så vil jeg gjerne gjøre det denne gangen også...

Kommer i allefall ALDRI til å godta å måtte ligge...

(men det er jo bare min erfaring - vet mange som synes det er bra å ligge)

Kunne ikke vært mer enig med deg lillos.

1. fødsel sto jeg på kne over sakkosekk i sengen, hun kom ut på 15 min

2. fødsel ble jeg liggende på rygg, uutholdelig, så til slutt ble det på siden. Hadde pressrier og holdt på i 2 timer med å få henne ut

Denne gangen blir det stående, hengende i en eller annen variant.

• 2 uker senere...

Helt enig. Sist gang, første fødsel, stod jeg på alle fire i senga og hang på en måte over sengeryggen som var helt hevet. Det fungerte kjempebra. Jenta kom på 5-6 pressrier og jeg fikk bare 4 små pyntesting til sammen.

Kommer til å satse på samme stilling denne gangen.

Annonse

Jeg har bare føda en gang og da lå jeg på ryggen i senga, helt sånn standar måte. Fungerte ganske greit bortsett fra at jeg lå og pressa i 45 min. og det blir man sliten av!! revna bittelitt, sydde et par sting. men neste gang tror jeg jeg vil prøve å ligge på alle fire eller no kankskje

Jeg har bare født én gang - og da stående på kne over puta i sengen. Var helt suverent, følte jeg hadde god kontroll og mye krefter.

Jordmor foreslo at jeg skulle ligge på rygg, men jeg sto på mitt og ville bestemme stilling selv, det er jeg veldig godt fornøyd med. Hadde en rask fødsel da, men i den stillingen følte jeg det var lettere å holde igjen i sluttfasen ifht revning.

• 4 uker senere...

Jeg har født to ganger, 1 gangen liggende på rygg i den berømte senga med beina i bøyler - sikkert veldig greit for jordmødrene, men IKKE for meg! Det tok skrekkelig med tid og krefter! Aldri mer.

2 gangen hengende over en prekestol og det var fantastisk kjapt gjort! Den skal jeg prøve igjen om jeg får, om ikke blir det iallefall mest mulig stående!

har født to ganger og bare ligga på ryggen jeg da.har liksom bare blitt sånn.ikke tørt noe annet og kke hatt tia til å teste noe ut,men de har jo komme ut hver gang,så det blir vist det denne ganga også kan jeg tenke meg.du får jo bare prøve deg fram,vis du rekker det.hva som er best for deg derogda.det kan vel vær forskjellig

jeg har født en gang tidligere og da ble jeg liggene mye under hele fødselen. uttrykkingsfasen var jeg også liggende på ryggen med bena i støttene.....det tok ca 2 timer... denne gangen skal jeg komme meg mere opp og få hjelp av tyngdekraften hele veien, tror det er mye hjelp å få av den!!!

Har født to ganger. Første gang likkende i sengen med beina i bøyle og det var veldig tungt og slitsomt. Anre gang med hengende på en saco sekk i sengen og for meg er det riktig. Må være foroverlent for å få best plass. Nummer to gikk raskt, men hadde det tatt lang tid måtte jeg nok hengt over noe annet en en saco sekk for å få bedre støtte. Begynner denne fødselen med saco sekk så får jeg ta det etter hvordan det utvikler seg.

Det finnes ingen tvil, utnytt tyngdekraften!!!

Har født en gang i den berømmelige senga til jm store glede og min enorme fortvilelse, men som 1gangs stiller en ikke mange spørsmål

Nr 2 fødte jeg stående hengende over prekestolen og det var heeeeelt fantastisk! Det er planen å gjøre denne gangen også, enten med prekestol eller hengende over saccosekken!

• 3 uker senere...

Annonse

Begge gangene lå jeg i den klassiske fødestillingen i senga... Var liksom ikke noen andre alternativer følte jeg... Andre fødsel gikk uansett veldig greit. Tror kanskje ikke jeg hadde orka å stå oppe, hvordan får man slappa skikkelig av i pausene da???

Ellers høres det jo fiktig ut å utnytte tyngdekraften, kanskje jeg bør prøve det denne gangen..?

To ganger på rygg og en gang hengende over sengekanten... har ikke egentlig tenkt på at fødestilling er noe man "velger", det går bare som det går. Jeg har i alle fall aldri hatt hodet nok på plass til å aktivt velge fødestilling, og har aldri fått noen råd om det heller, fra jordmor.

• 2 uker senere...

Jeg klarte å stå i ca 15 minutter av hele fødselen. Det ble prøvd både sakkosekk og akupunktur men det var så vondt HELE tiden at jeg klarte bare å ligge. Klarte ikke å stå på føttene. Men jeg synte også det var tungt å presse mens jeg lå på rygg. De heiste meg jo opp slik at jeg satt liksom i sengen.

det blir ikke noe neste gang på meg!

• 4 uker senere...

har født en gang i 2007, og da sto jeg på knærne i senga og hang over sengegavlen (?). fungerte rimelig godt. fødestua ble ordnet klart litt over 19.00 og 22.35 var lillemann ute :) pressfasen var over på 15 min, og rett i vaktskifte! hu jordmora som hadde passet på meg hele dagen, skulle bare gi rapport. når hu kom tilbake var babyen født. hu holdt på å begynne å grine for at hu gikk glipp av øyeblikket :)

revnet vel like mye som andre mødre. en overfladisk rift og en litt dyp en innover. hadde ikke mistanker om revninger før jeg fikk vite det, og kan ikke si at jeg bekymrer meg over det når jeg skal føde i april 2009 :)

Jeg vil også anbefale saccosekkstillinga der du utnytter tyngdekraften og kan holde i sengegavlen for å hente krefter. Jeg revna ikke og følte at jeg hadde god kontroll! Jeg tenker også litt på å føde i vann, kanskje det hadde vært noe?der kan du jo henge delvis over badekarkanten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...