Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Jenta mi er 12 mnd. Hun har refluks. Her er vår historie: - fram til 2-3 mnd var hun fin. Da begynte hun å sove dårligere og sutre mer. Det ble verre og verre, og ved 4 mnd hadde vi ph-måling. Den var litt i grenseland, men vi fikk prøve losec. Det ga god effekt. - hun sto på losec i 3 mnd og var da fin. Så sluttet vi, og det gikk bra i over 1 mnd, så vi trodde hun var ferdig med det. Så begynte hun å sove dårligere, men det var litt annerledes enn før, så vi tenkte det var andre grunner. - etter to måneder med dårlig søvn, tenkte vi at noe ikke stemte. Hun hoster masse og har mye slim, så vi begynte med astmamedisin. Den hjalp på hosten, men søvnen var fortsatt dårlig. - nå, ved 12 mnd, har vi hatt ny ph-måling. Den viste refluks-indeks på 15 %. Hun begynte på losec igjen i går. Den MÅ virke fort... Jeg vet at det finnes langt verre ting små barn kan ha, men jeg likevel så lei meg for dette! Både fordi hun ikke har det bra, og fordi det sliter så veldig på oss voksne (vi sover dårlig og krangler masse osv). Det ble rett og slett ikke helt sånn jeg hadde tenkt det skulle bli å få barn! Men jeg trøster meg med at hun leker fint på dagen, spiser veldig bra og utvikler seg som hun skal. Ønsker kontakt med andre som har refluks-barn for trøst/oppmuntring/råd. Er for eksempel veldig bekymret for hvordan det skal gå når hun begynner i barnehage i august. De kan jo ikke ta henne opp og trøste henne slik jeg gjør, og heller ikke trille henne når hun ikke får sove i vogna si... Men kanskje har losecen begynt å virke da. Et spørsmål jeg har, er for eksempel: hvor mye losec får barna deres? Jenta mi er 12 mnd, veier 11 kg og får 10 mg daglig. Jeg frykter at det er for lite...
Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Hei! Vi er jo som du vet, i noen lunde samme båt, så jeg tenkte jeg skulle berolige deg litt med tanke på søvn i barnehagen. Leander våknet ca hver halvtime på dagtid mens jeg var hjemme med han i permisjonen. Dette førte til at jeg la meg med han hver formiddag når han skulle sove, slik at jeg kunne roe han ned og få han til å sove videre med en gang han våknet. Gruet meg veldig til han skulle begynne i barnehagen, for der måtte alle sove ute i vognene sine. Men det har gått over all forventning. Når de små skal sove, har en av de voksne "sovevakt". Da vugger/trille de i søvn de barna som trenger det, og er like i nærheten mens de sover, slik at hvis noen våkner "før tiden", kan de vugge/trille/trøste dem i søvn igjen. Leander sover med ryggen på vognen litt oppreist, slik at det ikke skal bli for ubehagelig med tanke på evt sure oppstøt. Snakk med de ansatte i barnehagen om søvnen på tilvenningsdagene dere skal ha, så skal du se at de har en fin løsning på det der også :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå