Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv tourette, men finner lite om dette på nettet...

så jeg lurer på om noen vet hvor tidlig dette kan oppdages?

min gutt på 14 mnd, tror jeg kan ha noen tics... :/

Jeg som håpet han ikke ville få dette:((

flere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en veldig fin bok om dette som heter "kan de ikke bare ta seg sammen?" (eller noe i den duren) som tar for seg Tourette og AD/HD. Jeg skrev oppgave om Tourette på studiet mitt og leste veldig mye om emnet + hadde en forelesning på 6 timer om dette og det jeg lærte da er at diagnosen omtrent aldri blir fastslått før tidligst ved 2-3 års alder, ofte ikke før skolealder. Små barn kan ha "symptomer" på både Torette og AD/HD uten å faktisk ha dette, studer viste at bare ca 50-60% av de barna hvor foreldrene trodde barnet måtte ha dette når barnet var 2-3 år faktisk hadde det. Nå er både Tourette og AD/HD arvelig, så derfor har nok barnet ditt en økt risiko. Har du ren Tourette eller kombinert med AD/HD? Og hvilke tics mener du at barnet ditt har?

Skrevet

Hm, den boka tror jeg at jeg skal få tak på:)

Om den er kombinert eller ikke vet jeg faktisk ikke.

jeg fikk diagnosen tourette ved 9-10 års alder og adhd ved 13 års alder..

har også slitt mye med dette og ble veldig trist når jeg ble redd for at gutten min også fikk dette..

jeg har merker ukontrollert kasting på hodet (har hatt akkurat samme ticset)

grunnen til at jeg tror det er ukotrollert er fordi det kom i en sammenheng hvor han konsenterte seg om noe, og plutselig kaster han på hodet sitt, fra side til side...

han stopper på en måte opp i det han driver med, får tics og fortsetter igjen....

Skrevet

Det er mulig at han har dette så klart, men så små barn kan også ha rykinger ol som minner om tics uten at de er dette, men det er vanskelig å si. Hvordan sover han? Barn med dette sover ofte svært urolig og lite, mange spiser dårlig og er gjerne svært agressive når de er stresset og/eller lett engstelig. Dette gjelder ikke alle, men mange.

Du har kombinert Tourette og AD/HD dersom du har begge diagnosene og dette er veldig vanlig, Tourette kommer svært sjeldent alene.

Skrevet

Fan litteraturlisten fra oppgaven min, så her er boken:

Rønhovde, Lisbeth I. 2004. "Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom". Oslo: Gylendal Norsk Forlag AS

Skrevet

Han sover egentlig veldig bra, våkner kanskje en gang eller to iløpet av natten for å bli breet over seg igjen:)

Syns også han spiser bra, men kan bli fort sur hvis han ikke får viljen sin. men det gjelder alle barn i den alderen vil jeg tro...

syns du ikke at jeg han grunn til å beskymre meg?

håper virkelig ikke at han har arvet dette:/

Skrevet

da var jeg ikke anonym lenger:)

Skrevet

Det er størst sjangse for at han er normal da :-)

At han sover bra er i hvertfall et enormt pluss! Veldig, veldig ofte sover barn med en elelr begge av disse diagnosne dårlig, men så klart ingen regel uten unntak. Og å bli sint når de ikke får viljen sin er i hvertfall normalt ja, hehe... Vi har en slik selv på 1 år som klikker i vinkel flere ganger daglig når han ikke får viljen sin..

Om han så har arvet dette så er det i hvertfall mye hjelp å få nå, man finner stadig ut flere ting som kan være til hjelp og skolene blir flinker eog flinkere til å integrere og tilrettelegge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...