Gå til innhold

Tourette syndrom..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver om dette her inne fordi tourette er ofte noe som kommer med adhd... har selv begge deler.

men finner lite om tourette på nettet...

vet noen av dere hvor tidlig tourette blir oppdaget?

har en gutt på 14 mnd, som jeg mistenker kan ha det..

kjenner igjen de ukontrollerte bevegelsene:/

Videoannonse
Annonse
Gjest Pusikatt
Skrevet

Det er veldig sjeldent at Tourettes Syndrom sønn oppdaget så tidlig. Det betyr jo ikke at han ikke kan ha det.

se www.touretteforeningen.no, der finnes mye informasjon.

Skrevet

Det heter vel egentlig Tourette's med ADHD;) Det er bare det at Tourette's'en som regel "oppdages" senere enn ADHD'en:)

Les litt på tourette's sin side på nettet, der finner du mye. Også "likemenn", som en kan ringe til og få litt ekstra info fra. De har erfaring.

Jeg har en med ADHD og Tourette's. Men ADHD-diagnosen kom først(7 år), med en "forsitig" tourette's-diagnose. Det var fordi han ikke hadde verbale tics da, det kom senere. Nå har han diagnosen på det også(13 år). Vi venter i tillegg nå på en mulig Aspergerslignende diagnose.

Vanligvis er det den blinkingen med øyner som kommer som "første" tics, men slik var det ikke her. Min hadde sammensatte tics helt fra starten. Det kan minne om tvangshandlinger, men er tics.

• 5 uker senere...
Skrevet

Min sønn på 14 år, har AdHd, tourettes og asperger....tourettes og adha diagnosen fikk han når han 5-6 år gammel, mens asperger fikk vi først stilt diagnosen på når han var 11-12 år.

Har du misstanker, så spør på helsestasjonen....det var der vi fikk hjelp. Bedre enn å gå å lure:)

Skrevet

Jeg har en sønn med Tourettes og har lest mye faglitteratur om temaet. Men det er min klare oppfatning (ps. jeg er IKKE pediater!) at tourettes først viser seg i 5-7 års alder.

Min sønn har fulgt "oppskriften" slavisk i fohold til utviklingen av symptomer og sykdomsbilde. Men nå skal det sies at Tourette er nytt i vår familie (ingen med diagnose fra før), og jeg/vi skjønte tegningen først etter et par år med tics og andre symptomer. Kan nok hende vi hadde vært mer observante på signaler hvis vi visste mer om sykdommen tidligere / at det var en økt risiko for at han hadde det,slik det vil være for deres del.

Men kan du svare meg på: Hvorsan har det vært å vokse opp med Tourette, tenker særlig på ungdomstiden?

Har du ogå OCD eller annen tvang?

Vi kjenner ingen andre med diagnosen, så det hadde vært hyggelig å kunne fortelle sønnen min at livet med Tourette ikke skiller seg halt fra livet uten... Han har tatt "diagnosen" svært tungt, og selve diagnosen har vært en ekstra belastning :-(

Skrevet

Jeg mener forresten at det IKKE heter Tourettes med ADHD. Man kan godt ha det ene uten det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...