Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Vår lille gutt er til utredning fordi legene mener han har tegn til muskelslapphet. De sier det er et veldig tvilstilfelle men at de ønsker å følge det opp. Han er 4 uker. Vi hadde et normalt svangerskap og et planlagt KS uten dramatikk. Han har tatt en mengde prøver, bl.a. MR og EEG av hjernen og ingenting viser noe unormalt. Ingen har sagt til meg at det kan være cp, men det er det eneste jeg forbinder med muskelslapphet... så jeg er veldig engstelig. Er noen uker til vi får snakke med lege igjen pga sommerferie, så jeg går rundt og grubler... Noen som kan si noe om hva man evt kan se hos så små barn i.f.t cp? Burde MR etc fanget opp hvis det var noe galt? Hvordan fikk dere diagnosen? På forhånd tusen takk for svar
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 Jeg har en gutt som har cp. Vi merket at det var noe som ikke stemmte med han da han var ca 3-4 mnd gammel. Han hadde venstre hånd konstant knyttet å brukte ikke armen. Vi så også forskjell at venstre fot var i "mindre aktivitet" enn høyre. Fikk ikke diagnose før han var 14 mnd faktisk. Ting tar tid i helse norge! Vi fikk hjelp av fysioterapaut fra han var 6 mnd da. Diagnosen ble stilt av en lege og fysioterapaut som så på han og kjennte på musklene og leddene hans. Men min gutt har det motsatt som evt. din gutt. Min har ikke slappe muskler, men helt stive/spastiske. Det er jo kjempe bra at de tar dere alvorlig å at han allerede har hatt MR og EEG. Vi får ikke tilbud om det, fordi de vet hva det vil vise allikevel. Jeg tror dersom det er CP så hadde de sett det på de prøvene. Bildene av hjernen til barn som har CP viser et området i hjernen som er "svart/mørkt"- Fordi det er et område som er blitt ødelagt, av som regel en hjerneblødning. Det har vi fått beskjed om i alle fall. Håper dere snart får et svar, og at gutten deres er helt frisk! Masse lykke til!
milde Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Vår sønn har på en måte hatt diagnosen siden han ble født. Pga fødselskomplikasjoner fikk han for lite oksygen og lå i kramper etter fødselen. Skriver ikke mye om det her, men har skrevet lange innlegg her om det tidligere. MR viste at deler av hjernen var "død" og dermed stor sannsynlighet for at han hadde cp. Så vidt jeg vet så kan det være mange andre tilstander /diagnoser som også kan gi muskelslapphet. Tror de ville ha sett det på MR hvis det var cp. Skjønner at dere går og lurer og tenker, så håper dere får svar snart. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå