Gå til innhold

bruker dere amming som prevensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygt å ha sex så lenge man fullammer? Jenta mi er bare 5 uker så vil ikke bli gravid enda! Hvis ikke, hvilke prevensjon anbefales?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei så uvitende er vi ikke.

Brukte kondom frem til jeg satte inn hormonspiral.

Skrevet

Nei aldri i verden. Tar ikke sjangsen på å bli gravid ennå. Har man sex uten prevensjon risikerer en å bli gravid, også når man ammer.

Skrevet

Man skal ikke stole på amming som prevensjon, trodde alle visste dette idag.. :o) Gå til legen og få resept på minipille, det er det letteste i første omgang, så kan du vurdere andre ting etterhvert, f.eks spiral.

Skrevet

Det har kommet en ny p-pille med like lite hormon som minipilla og like sikker som p-pilla. Cerazette eller noe. Hvis du tenker på å drøye det noen år med å blir gravid igjen kan jeg anbefale p-stav (implantat i armen som må byttes etter 3 år) eller hormonspiral, de har begge like lav dose med hormoner og det sikreste etter sterilisering. Kondom har faktisk bare 85 % sikkerhet(!).

Skrevet

Ha-ha... Uvitende meg da, som er sykepleier og allting..Men fastlegen min har faktisk sagt at så lenge jeg fullammer inkludert på natten var det like sikkert som minipille. P-stav fungerer sikkert som p-sprøyte (?), prøvde en gang og da fikk jeg mensen sammenhengende i 6 mnd. Uaktuelt! Får bli p-pille da.. Vil jo ikke bli gravid enda ;-)

Skrevet

Jeg skal ha kobberspiral. Vil ikke ha noe som har hormoner, så det er eneste alternativet bortsett fra kondom. For meg hadde det vært krise å bli gravid så fort igjen, samtidig som det er uaktuelt med abort, så jeg tør ikke stole på at fullammingen er prevensjon.

Skrevet

Jeg bruker amming som prevensjon..har funket så langt og gutten er 5 1/2 mnd. Fikk akkurat mensen igjen, så får se hva vi gjør:)

Skrevet

Her bruker vi også amming som prevensjon. Fullammer fortsatt og snuppa er 5,5 mnd. Enda ikke fått mensen. Men skal også si at vi har lyst på tette, så hvis jeg blir gravid nå, så gjør det ingenting. ;-)

Skrevet

Vi bruker amming som prevensjon. Tulla er fire mnd og jeg har ikke fått mensen enda. >Men vi ønsker også to tette, så det gjør ikke så mye om jeg blir gravid.

Skrevet

jeg begynte på cerazette 3 dager etter fødsel... er ppiller du kan bruke selv om du ammer... =o)

Skrevet

I spebarnsboken 2008-2009 som jeg fikk på sykehuset står det; "...sjansene for en ny graviditet er like liten som om du brukte spiral - forutsatt at barnet er yngre enn seks måneder, at du fullammer (barnet får kun brystmelk), at du også ammer om natten, og at du ikke har fått menstruasjonen tilbake. (Enhver blødning fra skjeden mer enn 14 dager etter renselsen tar slutt, regnes for en menstruasjon.) Straks en av disse forutsetningene forandres, er ammingen mer usikker som prevensjon."

Dette sa også min helsesøster, men vi bruker likevel annen prevensjon da min lille på 4 mnd har sovet noen netter gjennom uten mat. :-)

Skrevet

Foreløpig så gjør vi det ja.. Men vet ikke hvor lenge jeg "tør" satse, har ikke planer om en liten til så raskt. Skal tilbake på Cerazette snart tror jeg. Lillesnupp er snart 3 uker nå så...

Fullamming regnes som trygg prevensjon, hvis det også inkluderer nattamming. Ellers kan det være greit å bruke kondom i tillegg pga økt infeksjonsfare etter fødsel (første 6 uker), for dem som orker det...

Skrevet

ja..

men gjør ingenting om jeg blir gravid igjen=)

Martin er snart 4 mnd..

Skrevet

Amming er kun "sikkert" om man ammer 2-3hver time igjennom HELE døgnet!

Her så skal jeg starte på cerazette om et par uker! :)

Skrevet

For min del så håper jeg at det ikke funker som prevensjon, men ammer bare om natten, morningen og ettermiddagen nå så da kan jeg vel håpe at det ikke gjør det.

Vil nemlig ha mensen tilbake så vi kan planlegge neste om ikke så alt for lenge.

Brukte Cerazette noen måneder, men måtte bare slutte. Ble sint og irritert på alt mulig- ikke bra å være i hus med. Dessuten gjør det ikke noe, siden vi ønsker 2 tette. Jonas er 5 måneder nå.

Skrevet

Nei, det er ikke trygt. eggløsningen kommer jo før mensen, så man kan selvfølgelig bli gravid før man har fått mensen tilbake. Jeg fikk mensen igjen før datteren min var syv uker, til tross for at jeg fullammet, noe jeg forøvrig gjør enda, og gjerne 2 til 3 gnger om natten, så IKKE sats på det som prevensjon hvis det overhodet ikke er ønskelig med en liten en til..

Skrevet

Vi har kombinerte amming med avbrutt samleie. Men her har det ikke vært noen krise om jeg ble gravid igjen heller da. Etter mye syklus rot etter pilleslutt er ikke hormoner noe alternativ. Tok i bruk Pearly nå nettopp.

Eggløsning kommer normalt før mens, men leste en plass at hvis man får tilbake mensen veldig raskt etter fødsel er det ikke alltid at man har hatt eggløsning først. Jeg fikk tilbake mensen etter 10 mnd og hadde eggløsning i forkant (målte temperaturen). Fullammet i 5mnd og nattammet fram til 7,5-8mnd.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Er nok ingen prevansjon nei. Jenta mi er 9,5 uke og jeg har selvfølgelig fått mensen nå :-( Det er jo også et tegn på at eggløsningen er i gang så det er ikke trygt å bruke amming som prevansjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...