Gå til innhold

Feilernært barn - hva gjør man...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et kinkig problem. Har en god venninne som har en sønn på 6 år, og han er fullstendig feilernært. Jeg har en baby og har på ingen måte tenkt å være hysterisk når han begynner med vanlig mat, men litt sunt folkevett er det jo lov til å ha...

 

Kostholdet til ungen hennes er sånn:

Frokost (hvis de har tid til det...): ristet brød eller knekkebrød med nugatti (HVER dag, aldri annet pålegg)

Middag: Grandiosa (4-5 ganger i uka og "de røde bitene" må plukkes av for de er stygge...) evt pølse og chips (2-3 ganger i uka)

Kvelds: 1 stor hvetebolle (sånn som man kjøper på Shell) delt i 2 med smør og sukker på

I tillegg drikker han sukkerholdig brus, ca 1,5 liter pr dag. Dersom han drikker noe annet er det alltid med sukker i, saft e.l. Drikker ikke vann eller melk eller juice. En annen ting er at han HVER DAG blir satt foran tv'n med godteri (klubber, potetgull o.l) og brus så mora kan få sove noen timer.

 

Mammaen har bestemt seg for at hun ike liker grønnsaker og har overbevist ungen om at det er bare tull. De har heller aldri frukt hjemme men det tror jeg han får i barnehagen. Men nå begynner han jo på skolen til høsten så da får de vel ikke sånt? I tillegg har hun overbevist han om at alt som har sukker i er bedre enn alt som ikke har det, og selv om jeg ikke har tro på alle E-stoffene i light produkter trenger man jo ikke å dytte sukker i ungen heller...

 

Nå har ungen spist sånn siden han begynte med vanlig mat, og dere lurer sikkert på hvordan han kan se ut etter ca 4 år med sukker døgnet rundt og aldri en vitamin(hun gir nemlig ikke det til han heller). Problemet er at han er helt nydelig! Sunne friske tenner og tynn som en stilk (18 kg og 6 år...). Han veier jo sikkert så lite pga at han rett og slett er underernært (hvis han får chips til middag spiser han ca 10 stykker så er han mett) og ikke får byggestoffer til kroppen, men hadde han i det minste vært overvektig og med hull i tennene hadde hun kanskje skjønt at noe var galt....

 

Det nytter ikke ta det opp med henne, hun fnyser av det og sier at HUN vet best hva som er bra for HENNES unge! Og dessuten har han ikke tatt noe skade av det mener hun. Hva vet vel hun om det? Ungen tør ikke nærme seg fremmed mat (som f.eks grønnsaker), for mora gjør jo et stort nummer av at hun ikke spiser sånt! Vi (jeg og en felles venninne) har vurdert barnevernet (hun har barnevakt HVER barnehelg hun har for å dra til en elsker, og får hun ikke barnevakt forlater hun gjerne ungen om natta for å hente elskeren som jo selvfølgelig har et alkoholproblem og er drita full, "det tar jo bare en times tid og ungen HAR jo mobiltelefon hvis han våkner mens jeg er borte".) men vi får liksom ikke det til heller, ungen forguder mammaen sin og de har det veldig fint sammen når de først er sammen (han er jo ikke førsteprioritet i livet hennes akkurat...), vi har også vurdert familien hennes men det som da skjer er at hun kommer til å snu ryggen til både oss og familien sin, og ungen har det likedan bare at han da plutselig ikke har søskenbarn, tanter, onkler og besteforeldre å leke med, dvs hele hans sosiale nettverk blir borte...

Han er utrolig intelligent, ligger langt foran i utviklingen og oppdrar seg selv. Så hva gjør jeg...? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dette høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Dette med kostholdet kunne du jo tatt opp med helsestasjonen, tipset dem liksom. Men når du nevner dette med morens oppførsel i tillegg, synes jeg det var mer en sak for barnevernet.

 

Men før du går der, ville jeg snakket med noen som moren har tillitt til. Du har jo tydeligvis prøv selv uten å nå gjennom, dessverre. Hva med moren hennes eller denne " elskeren"? Tenk om du kan komme på en persom som moren hører på/stoler på. Ta opp problemene med denne personen og hør om h*n kan snakke med moren om dette.

 

Det er jo drastisk å gå til bv, men du trenger ikke anmelde henne. Diskuter med dem hva de mener. Du tenker jo bare på barnets beste, men det forstår nok ikke moren.

 

Vet ikke om dette var til noen hjelp, men ønsker deg uansett lykke til videre med denne "kinkige" saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...