Gjest Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Hei! Jeg har nettopp fått diagnosen diabetes. Jeg vet ikke ennå om det er 1 eller 2, men mest sannsynlig 2. Da jeg kom inn på sykehuset hadde jeg et gjn.snittlig blodsukker på 13,5, og har hatt verdier opp i 25. Min mann og jeg forsøker å bli gravid, og jeg venter mensen på mandag. Men nå er jeg ganske redd siden jeg har lest en del om høyt blodsukker og følger dette kan ha på fosteret, da særlig de 6 første ukene. Tenk om jeg nå er gravid og pga min uvettige mat og snopforbruk fører til at barnet får misdannelser.... Det er egentlig en ganske grusom tanke at jeg selv muligens er skylden til dette... Jeg har heldigvis begynt med insulin nå og mat/snopinntaktet er bedre, men likevel.... Med mitt første barn hadde jeg svangerskapsdiabetes som ble påvist i uke 27. Ho er frisk som en fisk, men da var ikkje blodsukkeret mitt så skyhøyt! Noen som har hatt diabetes lenge som har noen oppløftende ord, gode råd i tiden fremover etc?? takk!
MiLady Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har diabetes og er gravid med min første. Jeg kan si at jeg hadde en hba1c altså langtidsblosukkret mitt lå på 10-11% altså gjennomsnittet mitt på vanlig blodsukker lå mellom 12 og 20 på 3 mnd, før jeg ble gravid. Skjønner at du blir redd når det gjelder høyt blodsukker og det å bli gravid og følgene som medfører. Så lenge du får blodsukkret ditt under kontroll og får det ned så er det ikke falig. Jeg kan si at diabetesen min aldri har vært under 10% sia jeg fikk diabetes og det er 14 år sia. Snakk med legen din om at du og din mann ønsker dere barn og dere lure på hvordan dette blir i forhold til evt. graviditet. For det er veldig nøye dette med å planlegge gravitideten og få ned blodsukker osv osv... Håper dette kan roe deg ned litt, og du får bare unskylde meg at dette innlegge ble rotetet. Kanskje du får et annen som er bedre å forklare enn meg
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Det er veldig lite fornuftig å få barn nå man har så høyt langtidsblodsukker. Du bør helt klart legge prøvingen til side til du har fått kontroll på blodsukkeret, ellers medfører det store risiko både for deg og fosteret. Ja, du vil bli fulgt opp tett i svangerskapet, og klart det kan gå bra likevel, men det er ikke verdt å ta sjansen. Så mitt gode råd er rett og slett å passe på det du spiser og insulininntaket ditt og få ned langtidsblodsukkeret ditt med en gang. Det anbefalte er under 7. 10 er jo skyhøyt og jeg kan omtrent garantere blindhet innen få år, for ikke å snakke om alle mulige andre problemer. Diabetes er skummelt i så måte, fordi man sjelden merker så mye til høyt blodsukker i det daglige, man føler seg bra. Men det ødelegger kroppen sakte men sikkert. Vet jeg kommer med pekefingeren nå, men det er så unødvendig og så farlig å ha høyt blodsukker når man har en diagnostisert diabetes og tar insulin. Du vil garantert føle deg mye bedre og tryggere i svangerskapet hvis du vet du har skapt de beste forholdene for den lille. :-) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Kjenner at du som har svart over her provoserer meg veldig. Vet ikke hvor lenge du har hatt diabetes eller hvor du har kunnskapene dine fra. Jeg har hatt diabetes 1 i 21 år og har ikke en eneste sen-komplikasjon. Du skriver at du kan garantere ei som har hba1c på 10 å bli blind i løpet av få år. Hva er det å skrive?? -Ingen kan vite hvem som får sen komplikasjoner og ikke. Jeg har selv hatt perioder på flere år i ungdommstiden hvor jeg har brydd meg pent lite om blodsukkeret og hba1c har vært over 9, likevel har jeg ikke et eneste lite snev av sen-komplikasjoner. Diabetes spesialister mener dette har mye med gener å gjøre. Noen kan få komplikasjoner selv med svært bra blodsukkerverdier, mens andre slipper unna selv om de ikke har vært så nøye. Urettferdig ja!!! Ikke missforstå meg nå...jeg sier ikke at man ikke skal ta hensyn til blodsukkeret, det skal man selvfølgelig og iallefall under et svangerskap. Selv har jeg perfekt blodsukker nå i svangerskapet, men var ikke helt perfekt da jeg ble uplanlagt gravid og alt har gått helt fint med meg og barnet. Barnet har vært helt på gjennomsnittet på alle vekstmålinger og alle prøver av meg har vært helt perfekte. Ja, jeg synes du vifter vel mye med pekefingeren her!!! Selvfølgelig er det mest gunstig å starte en graviditet med bra blodsukker. Men hi skriver jo at hun kanskje allerede er gravid og hjelpe meg hvor du er oppmuntrende. Til hi....ja det er viktig å ha så tilnærmet normalt blodsukker som mulig i svangerskapet. Skulle du nå være gravid så går det helt sikkert kjempe fint med litt egeninsats fra deg selv og nøye oppfølging på sykehset. Hba1c eller langtidsblodsukker er en prøve som viser gjenomsnittet ditt de 2-3 siste mnd. Selv om du blir perfekt regulert fra i morgen av så vil det likevel ta tid før hba1c går ned siden "gammelt" blodsukker henger igjen. For deg nå er målingene dine fra og med nå og fremover det som er viktig!!! Kjempe masse lykke til....med blodsukker,graviditet eller kommende graviditet.
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Da slo testen ut på gravid og det er jeg veldig glad for. ' Innlegget litt over skremmer meg ikke i det hele tatt. Jeg har en bror med diabetes 1, samt ei som jeg er tante for, og selv om de til tider har hatt veldig høyt bloddsukker så er de ennå ikke blinde... Jeg er fullt klar over hva som kan skje dersom en går med høgt blodsukker over lengre tid, og heldigvis så har jeg hatt eget måleinstrument som har ført til at jeg muligens har oppdaget en diabetes 1 lenge før den har fått herje i kroppen min. tok en test på ketoner og den viste 0,0.... da er vel ingen skade gjort?? 14 dg blodsukkeret mitt er nå nede i 7,9 og jeg jobber med saken. Dette skal gå så bra!! Foreløpig termin er 30.mars 2009
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Vel, det er jo rimelig uansvarlig å planlegge graviditet når man har ukontrollert diabetes, så jeg tror ikke dere trenger å bli så veldig provosert av det innlegget. Eller kanskje det traff et sårt punkt? Er man kronisk syk tar man ansvar for sykdommen, og man har ikke tatt ansvar når langtidsblodsukker er så høyt som det snakkes om i denne tråden, så enkelt er det i grunn.
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Jeg fikk diagnosen for 1 uke siden.....og hadde jeg visst at jeg var kronisk syk så hadde jeg søkt hjelp ang dette for lenge siden. Men slik er det vel for mange som får diabetes - en går rundt med sykdommen uten å vite det. Tallene på diabetes.no sier at ca 100 000 nordmenn går rundt med denne diagnosen (diabetes 1 eller2) uten å vite det. Jeg er ikke provosert av noen ting. Skal litt mer til!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Jeg skjønner det. Og for deg handler det jo om å gjøre det beste ut av en situasjon som ikke er optimal. Jeg er i grunnen sjokkert over at enkelte brukere her virker som om det å gå med høyt blodsukker er fullstendig problemfritt, men det er heldigvis ikke meg som skal leve med skyhøy risiko for diverse sykdommer. Som jeg skrev i innlegget mitt vil du uansett bli fulgt tett opp. Med litt egeninnsats bør det ikke være noe problem for deg å få ned blodsukkeret på et akseptabelt nivå. Så det er bra du ikke ble provosert. Jeg mente ikke å provosere heller, bare understreke at diabetes ikke er en sykdom man skal leke med. Lykke til, og selvsagt gratulerer med en liten i magen. :-)
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Jeg er allerede på god vei, og skal på ny diabeteskontroll førstkommende fredag. Det "positive" med å ha diabetes under svangerskapet er den fantastiske oppfølgingen en får, iallefall her jeg bor! En gang i uken på kontroll første trimester, deretter hver fjortende dag i andre trimester, og til slutt hver uke i tredje trimester. Det at jeg ble gravid nå gir meg bare en enda bedre grunn til å passe meg
mosegrisen Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Gratulerer Kimaru:) Når du har klart å få ned langtidsblodsukkeret ditt så mye så fort så skal du nok fint klare en graviditet, om du får det ned i under 6 så kan du være rimelig sikker på at du ikke vil påføre barnet ditt noe særlig skade i forhold til det. Er det type 2 du har fått så er det faktisk også noen som klarer å slutte med insulin behandling etter en stund, men streng diettkontroll og vektreduksjon om man bærer på litt for mye. Type 1 og 2 er to veldig forskjellige sykdommer. Selv har jeg type 1 diabetes og jeg ville nok aldri ha planlagt graviditet nå uten å ha nøye blodsukker kontroll samt inntak av litt ekstra vitaminer i månedene før prøving da studier viser at mengden misdannelser går veldig ned blant diabetikere med litt ekstra inntak. Det krever litt mer av oss diabetikere å få barn enn av friske og det kan også være litt slitsomt for mange med alt styret og kontrollene, men det er jo en "billig" investering i at barna får det beste utgangspunkt. Det er synd man skal få sånne svar som over her når man stiller et seriøst spørsmål. Lykke til med graviditet og blodsukker:).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå