Gå til innhold

Hvitt belegg på tungen, noen andre??

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har det samme som meg?

Jeg har de siste 2 mnd hatt ett hvitt belegg på tungen, som gjør at jeg blir fryktelig tørst. Blir nesten litt klaustrofobisk fordi selv om jeg drikker hjelper det ikke.

Legen sier at dette vil gå over av seg selv, men det er jo tydelig at det ikke gjør ettersom jeg har hatt det så lenge. Jeg pusser tungen hver kveld med corsodyl og engangstannbørste, og på denne måten klarer jeg å "leve" med det. Får da rensket opp fremre del av tungen, men det er alltid hvitt belegg lenger bak. Om jeg ikke pusser jevnlig på tungen, kommer belegget igjen og den grusomme tørsten også.

Er det noen som har hatt noe lignende, og hva har dere evt gjort for å få det bort? Holder på å bli sprø av dette.

Fortsetter under...

Det er det jeg også tror, men de påstår hardnakket at det ikke er sopp og at den ikke ser slik ut. Men når eg leser rundt omkring virker det veldig som sopp spør du meg. Men de vil ikke gi meg noe for det.

Skal til legen igjen på ny kontroll på tirsdag, og da får de jammen meg ta meg alvorlig. Kan ikke gå sånn hele svangerskapet heller.

Men rart det bare er jeg som har sånt dersom det er vanlig å ha det i svangerskapet...burde vel være noen andre som har vært borti det samme?? Har aldri hatt noe lignende før, og det kom i de tider da kvalmen og uggenheten satt inn.

"Sopp kan enkelt behandles med soppdrepende skyllevæske. Ellers kan du prøve å pusse tungen. Rikelig c-vitaminer ( opptil 1 g per døgn ) kan hjelpe noen."

Prøv en liten "overdose" C-vitaminer?

"Det hvite belegget består ofte av bakterier og avstøtte slimhinneceller, men kan også representere en soppinfeksjon. Uansett årsak vil belegget i de fleste tilfeller gå bort av seg selv, når man ellers friskner til."

Er du dårlig pga svangerskapet? Kanskje du bare må vente litt da..

"Et generelt hvitlig belegg på tunga er veldig vanlig. Jeg tror ikke at det er dette som gir deg dårlig ånde. Belegget på tunga kan være en lett soppinfeksjon. Det kommer gjerne etter man har brukt antibiotika. Dette er som regel litt ømt eller oppleves som svie i tunga. Dersom du plages mye av dette kan du be tannlegen eller en tannpleier om å se på det."

"Belegget på tunga er avfallsstoffer kroppen skiller seg med når du sover. Å skylle dette belegget ned i magen igjen med morgenkaffeen er uheldig"

Det kan også tyde på at du er tett i nesa og puster mye med munnen. Hvis du er det burde du bruke nesespray eller iallefall saltvannsoppløsning.

Kutt ut alt av sukker en periode, soppen livnærer seg av sukker og enkle karbohydrater. Hvis det er sopp, vil du klare å sulte den bort i løpet av 1-2 uker, bare ved å kutte ut sukker og enkle karbo. Det er lurt å erstatte evnt. mye frukt med grønnsaker, grønnsaker inneholder ikke så mye sukker som frukt. Belegget vil i hvertfall bli betraktelig mindre. Det kan og være en kjempeide å ta gode tarmbakterier en periode nå.

Lykke til

Annonse

Heisann. Har same problemet her. Hvitt beleg på tunga, å striper med hvitt på tungespissen. Var til legen å fikk høre at det var sopp. Fikk medisin for det som jeg har tatt i 14 dager nå, men ingen forandring ! Så tror ikke det er sopp. Legen tok ikke noen prøver av tunga heller, så bare på den ! Så skal tilbake å bli tatt mer seriøst!

Er forresten også veldig tørst....

Men det er sikkert fordi jeg har sv.diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...