Gå til innhold

Lån og fødselsstipend.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen her kanskje kan hjelpe meg:)

Jeg har termin i oktober og for å kunne få fødselsstipend fra lånekassen så må jeg begynne ved skolestart og gå ut i permisjon i midten av september (dvs. 3 uker før termin) .

Nå har jeg altså søkt om lån siden man ikke kan søke om fødselsstipend før barnet er født og dette er innvilget. Og siden jeg skal ut i permisjon så trenger jeg ikke å betale semesteravgift for dette året og jeg bør jo heller ikke melde meg opp til eksamen - hvertfall ifølge skolen.

Men for å kunne få penger altså lånet allerede i august ( noe jeg virkelig trenger) så må jeg jo ha betalt semesteravgift og godkjent studieplanen osv., ellers vil ikke lånekassen utbetale noe penger.

Jeg kan ikke vente helt til oktober på å få pengene fra lånekassen, noen som vet hva jeg skal gjøre? Jeg trodde det var slik at jeg fikk lån som lån fra august av frem til oktober når barent blir født og da blir det jeg har fått tidligere også omgjort til lån... Eller fungerer det ikke slik?

Jeg kan vel ikke godkjenne studieplanen og betale semesteravgift når jeg skal ut i permisjon?

Håper noen kan hjelpe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei:)

Det er først for fra 3 uker før fødsel og i 10 mnd at det du får fra lånekasen er stipend... så det du får i august og september blir vel fortsatt lån... Og du får støtte i 10 mnd selv om noen av de mnd er på sommeren, som de vil bli for deg..

jeg er også student, men har termin 21 september, permisjon fra 1 september. Jeg betaler semesterav gift som vanlig i år, og møter opp på skolen som vanlig den første uken (veldig stort poeng). Godkjenner studieplan osv... Det må jeg jo gjøre for at jeg skal stå som registrertsom student 1 september. Elles kunne det bli kluss med lånekassen. Tar permisjon fra studiet også 1 september. Begynner ved semestersnart neste år, men slipper å betale semesteravgift da.. Det er sånn skolen min (Universitet i oslo) har sagt at de gjør det ihvertfall...

Skrevet

Ok tusen takk for svar:)

Så da betaler jeg altså semesteravgift og godkjenner studieplan og div. på vanlig måte, slik at lånekassen vil utbetale lån i august og september.. ?

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, og du må jo følge studieplanen frem til du går ut i permisjon også.

• 2 uker senere...
Skrevet

men om man godkjenner studieplan på nettet, trenger man vel ikke å stille opp resten av uke. Tenkte jeg skulle stille opp på onsdagen da det er studie start, men siden jeg bor 2, 1/2 time unna studie, så er det jo litt vanskelig???

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har betalt semesteravg. og skal godkjenne studieplanen. så møter jeg opp på skolen første dag for å være registrert. Klassen min skal ut i praksis allerede da, så jeg har ingen mulighet til å følge undervisningen, så tar derfor ut permisjon hos skolen allerede da, men sender ikke inn permisjonspapirene før ETTER 15.september, da jeg har lån og leilighet som må betales, og ikke kan gå uten penger frem til oktober! Elendig opplegg fra lånekassens side.. Spurte saksbehandleren over telefon om eneste måten for meg å få penger på var å være så slu og "misbruke" systemet, og fikk til svar at ja, det avr nok eneste løsning. Så da får jeg heller gjøre det!! Lykke til:)

Skrevet

skolen min skrev dette til meg:

Sidan du ikkje har tatt til på studiet, har du dessverre ikkje rett til å søke permisjon jf. forskriften vår. Det er mogleg å søke om å få reservert studieplassen til neste studieår, men dette er det i utgangspunktet berre søkere som har fått innkalling til militærteneste, er gravide eller har andre vektige grunnar som har rett til. Du står sjølvsagt fritt til å sende oss ein søknad om å få reservert studieplassen din til neste år, så vil vi behandle søknaden din. Søknadsfristen er tre veker etter at du har fått opptak.

Men om jeg har betalt semesteravgift og godkjendt studieplanen, men ikke møter opp på skolen. Kan jeg bli kastet ut, eller hvordan er det?

Tør liksom ikke spørre de på skolen, tilfelle jeg mister plassen før jeg har fått penger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...