Gå til innhold

Er så i tvil! Keisersnitt/Ikke keisersnitt..

Anbefalte innlegg

Har født to barn fra før, ene fødsel endte i akutt keisersnitt, andre endte med store rifter. Ble rådet av en av sykehusets overleger til å vurdere keisersnitt dersom jeg skulle ha flere barn.

Jeg er nå gravid igjen, og venter barn om 9 uker. Har akkurat vært til samtale for å få innvilget keisersnitt, men der fikk jeg beskjed om at det beste ville være om jeg fødte normalt!! Ettersom min største frykt ikke er selve fødselen, men frykten for å få like store rifter som forrige gang, beroliget legen meg med at det slett ikke var vanlig å få like store rifter andre gang... men hvordan kan han garantere det? Jeg er kjemperedd og veldig forvirra.

Tviler også litt på sykehusets troverdighet når de kan gi så totalt forskjellige vurderinger.

Det hører også med til historien at flere jordmødre har lovt meg at jeg skal få ligge på et lite rom og ha det roligst mulig. Dette pga. fødselsdepresjon forrige gang, og at jeg dermed bør ha mulighet for mye ro etter denne fødselen for å forebygge best mulig. Men nå lurer jeg jo selvfølgelig på om de kommer til å endre på denne meningen også...

Det jeg trenger litt synspunkter på er dermed:

Keisersnitt eller ikke keisersnitt?

Og burde jeg vurdere et annet sykehus som er mindre i størrelse der jeg vet at det er roligere forhold??

Takker for alle innspill....

Fortsetter under...

Det er ikke lett dette her..Jeg fikk keisersnitt nå - etter et hastesnitt med den første. Hun satt fast i bekkenet, jeg fikk et arr lang opp på magen - og ble fryktelig stygt sydd. Når dette arret skulle korrigeres - fant de ut at magemusklene ikke hadde grodd - og jeg måtte inn på perasjonsbordet igjen.. Jeg håper derfor at musklene gror tilbake denne gangen - og krysser fingre også siden baby nå blir tatt to uker før termin. Jeg er liten - og får store barn. Det var ingen lett avgjørelse å velge snitt, men det hjalp meg litt da overlegen mente at med mitt fødselsforløp var dessverre tendensen snitt igjen..Uansett - det høres litt ut på meg som om du ikke er helt rolig med avgjørelsen - og da burde du ta kontakt med noen igjen - enten en ny lege - en ny jordmor - noen du kan prate med igjen. Ja, man blir forvirret av alle meninger - men forhåpentlig har du en liten følelse inni deg - og når du snakker med den rette - så løser dette seg. Masse lykke til!!! Risiko? Vel - det er nok av risiko uansett hvilken vei man føder.

Klem fra meg;)

Tror ikke jeg ville vurdert et annet sykehus - tipper det kan være ulike meninger hos div helsepersonell selv innen et sykehus..? Virker ihvertfall slik. Men hvis du bestemmer deg for ks og møter sterk motstand og mye mas ville jeg nok vurdert annet sykehus, da.

Jeg har selv fått store rifter etter en fødsel, og valgte etter mye tankearbeid å ta ks. Det angrer jeg ikke på!! Jeg syntes ikke det var enkelt eller gøy å ta avgjørelsen, men fikk heldigvis høre fra leger/gynekologer på sykehuset at det var mer og mer vanlig å anbefale ks etter store rifter, særlig for dem som har problemer med det etter fødselen. En gynekolog sa "så du fikk en slik rift - ja da var det nok greiest med ks ja!". Osv osv. Så tror ikke du er helt på jordet med tanker om ks :)

Jeg hadde ikke lyst til å gamble med underlivet, jeg var som du redd for nye skader. Men er jo veldig klar over at en vanlig fødsel kunne ha gått veldig greit. Så det er ikke så lett det der..

Ble litt rotete dette... :) Men når du spør "ks eller ikke" er ikke JEG i tvil om at jeg ville sagt KS! Det blir definitivt det på meg neste gang også.

Masse lykke til uansett hva det blir!

Hei!

Hva med å prøve å forebygge rifter så godt som mulig?

Jeg fikk selv akutt ks ved full åpning fordi babyen hadde dreiet seg rundt og satt fast...

Går nå for normal fødsel (håper desperat at alt går greit denne gangen,for jeg ønsker så INDERLIG å oppleve å føde vaginalt!!!!) men er noe urolig for å få rifter,ettersom det ev. blir første gangen ut "den" veien.

Derfor tenkte jeg det kan være greit å forebygge:

1)Smører/masserer underlivet med olje hver dag.

2)Trener på Lamaze-pusteøvelser,som hovedsakelig skal hindre smerter og rifter.

3)Har kjøpt en Epi No (bestilte fra Australia)

Håper dette kan bidra til å forebygge noe,om ikke annet gjør det at jeg føler meg tryggere og mer forberedt;)

Bare et tips:)

Hei. Er i akkurat samme situasjon som deg. Hadde totalruptur ved forrige fødsel for nesten 7 år siden. Tenkte med meg selv at sånt skjer vel ikke 2 ganger, men sist jeg var hos gynekologen (2 uker siden), sier han at han ville ha meg inn til ny ultralyd på sykehuset den 19.08. (Har termin 02.09), for å vurdere KS. Ble tatt fullstendig på senga, for jeg har også hørt at man ikke har større sjans enn andre til å få det igjen, men legen sa at slik var det altså ikke. I tillegg er det enda større fare for komplikasjoner etterpå (vanskelig for å holde på luft og avføring) dersom arrvevet fra forrige gang skulle sprekke opp igjen. Dette vevet er visst sterkere, men har dårligere evne til å gro.

Er utrolig i tvil om hva jeg skal gjøre. Har lest masse om KS, og er veldig OBS på evt komplikasjoner der også, men evnen til å holde på promp og bærsj er meg ganske kjær:) Samtidig er det liksom en helt spesiell opplevelse å føde da... så er det ikke samme pappa denne gangen, og jeg har jo lyst til at han skal få oppleve dette også selv om han sier at pappa blir han jo uansett hva jeg måtte velge...

Men er det virkelig opp til oss og velge dette, eller er det legenes avgjørelse bare at våre "meninger" kanskje blir tatt hensyn til?

Annonse

Takk for alle innspill!!

Nå har jeg vært til kontroll på sykehuset igjen, og møtt på en utrolig koselig og forståelsesfull lege. Ettersom jeg har vært igjennom både akutt keisersnitt og vanlig fødsel før mente han at det ikke var noe i veien for at jeg skulle få planlagt keisersnitt dersom jeg ville det. Dette pga. store rifter etter forrige fødsel, men også pga. at jeg er så utrygg og redd for at dette skal skje igjen.

Så da blir det altså keisersnitt på meg, og jeg må bare si at det føltest som om jeg var ti kilo lettere da jeg gikk ut av sykehuset etter kontrollen!! Jeg er også veldig glad for at jeg har opplevd å føde vanlig, men ettersom det gikk som det gikk forrige gang så er det en stor lettelse å vite at jeg ikke risikerer dette denne gang. Nå går jeg de siste ukene i møte med en større ro :) Endelig :)

HI

Du har gjort et klokt valg, som jeg tviler på at du kommer til å angre på! :-)

Utrolig at leger kan anbefale vanlig fødsel til kvinner som allerede har fått store rifter i underlivet. Blir skremt jeg! Hvorfor skal man sette helse og livskvalitet som innsats for at man på død og liv skal føde gjennom skjeden? Planlagte KS er jo tryggere, med tanke på alvorighetsgraden av komplikasjoner) enn en vaginal fødsel både for mor og for barn.

Håper ud får en fantastisk fødselsopplevelse denne gangen og kan "nyte" resten av svangerskapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...