Gå til innhold

Om jobbing snarlig etter fødsel

niania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg rekker (forhåpentligvis) akkurat å bli ferdig med utdannelsen min før fødselen! Det betyr at jeg ikke har noen andre rettigheter enn engangsstønaden og at jeg vil helst ut i jobb så fort som mulig etter fødsel. Vet ikke om dette er riktig forum å spørre i, men når kan man tidligst begynne å jobbe - og da tenker jeg i forhold til både babyen og meg selv. Hva er sunt for oss og hva er viktig å tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er amerikansk og vet at der borte så får de veldig dårlig med permisjon. Søsteren min måtte tilbake i jobb etter 5 uker fordi de klarte seg ikke lenger uten lønn. Mannen hennes var da hjemme med første barnet, de 2 neste var hjemme med besteforeldrene. Hun hadde en kraftig dobbel brystpumpe som hun pumpet ut brystmelk i 3-4 ganger i løpet av jobben som ble brukt neste dag til barna mens hun var bortreist.

Jeg tenker at hvis du er frisk etter barseltiden (6 uker etter fødselen), så er det greit å begynne å jobbe. Det er ikke lett å dra fra babyen da, men må du, så må du - akkurat som søsteren min måtte. Du bør enten kjøpe deg den beste pumpe du har råd til for å kunne pumpe noen ganger mens du er på jobb, eller så må du gi barnet morsmelkerstatning. Uansett må babyen lære å drikke fra flaske AV PAPPA eller den som skal ha babyen mens du er på jobb FØR du skal ut i jobb.

Kjenner en her i Norge som begynte å jobbe etter 3 måneder, og da var babyen hjemme med pappaen. Det gikk veldig bra, babyen får flaske mens mamma er på jobb, får pupp når mamma er hjemme.

Jeg tror ikke det er noe bra å begynne å jobbe så mye tidligere enn 5-6 uker etter fødselen, basert på mine egne erfaringer med fødsel da. Tar litt tid å komme seg etterpå og bli "normal" igjen.

Håper dette hjelper og at du finner en løsning som fungerer bra for deg og babyen. Skjønner godt at du vil ut i jobb igjen så fort som mulig - bare husk at du ikke er den eneste som må gjøre det, for det er vel ikke så vanlig i Norge, men du klarer det fint tenker jeg.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for et veldig informativt og ikke minst HYGGELIG og oppløftende svar! Hurra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...