Gå til innhold

hun ruller så med øynene 3 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren vår på 3 uker ruller ofte med øynene sine de forsvinner nesten bak i hodet på henne for så å hente seg inn igjen syns dette er skikkelig ubehagelig å se på. husker ikke om storesøster gjorde det samme. hun holder på med dette før hun sovner hvor hun samtidig ser ut som hun smiler. noen ganger sovner hun rett etterpå andere ganger våkner hun veldig brått etterpå griner ikke eller noe sånt. men er usikker på om dette er normalt? hun fester jo ikke blikket så lenge av gangen ennå så de kan jo se litt "gale" ut til tider på denne alderen. andre med babyer som gjør dette. skjer ganske ofte når hun ligger på fanget mitt å koser seg blir liksom helt borte i sin egen verden noen ganger så syns jeg det blir såpass ubehagelig å se på å da prater jeg til henne å da henter hun seg inn igjen. andre med babyer som gjør dette? bekymrer jeg meg unødig. tenker jo på ting som epilepsi og lignende.

en annen ting hun lager så masse rare lyder når hun sover. akkurat som hun noen ganger hviner i pusten hvis dere skjønner for så å puste normalt igjen også puster hun plutselig veldig fort for så å puste vanlig igjen. også huver hun etter pusten igjen og jeg skvetter til. men virker som hun sover godt sover både 4 og 5 timer i strekk på natta når hun sover veldig tungt kommer ikke disse lydene. er det i den såkalte drømmesøvnen at de driver med slike lyder? andre babyer som gjør dette?

litt merkelig med første mann bekymret jeg meg ikke over slike ting, men med nummer to nå så bekymrer jeg meg om alt. er jo ei nydelig perfekt jente vi har fått:-) men likevel bekymrer jeg meg hele tiden for at noe skalmvære galt med henne

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror det med øynene er at hun prøver å få øyekontakt,men klarer ikke feste blikket enda. Øynene bare ruller rundt,og de er som regel mer lukket enn åpne den første tiden.

Når det gjelder pusten,hadde jeg det på samme måte som deg..

Jeg fikk flere barneleger å sjekke det på barsel. Det henger sammen med at de tar seg små pauser,og de kan vare opp til 15 sekunder og det er helt normalt. De skal trekke pusten cirka 60 ganger pr minutt, og så lenge de gjør det kan de fordele pustingen som de selv ønsker. Om hun da velger å puste hurtig 20 ganger også ta en pause for å ta 5 kjappe er helt normalt!! Men ta en tur på helsestasjonen om du er redd.. Det gjorde jeg.. Det med pusten og det at hun satt all drikk i halsen plaget meg veldig den første tiden..

Skrevet

Er vel ikke annet enn helt normalt å bekymre seg for det meste når det gjelder barna våre:)

Min lille har rulla med øynene slik du beskriver siden fødselen. Han gjør det hver dag enda, er nå 3,5 mnd. Han gjør det når jeg ammer, har derfor tolket det dithen at det er noe som skjer når han koser seg:) men vet ikke jeg, kan værtfall ikke tenke meg at det er noe å bekymre seg for.... Kjenner mange andre med babyer som gjør akkurat dette med øynene:)

Det med pusten har jeg ingen lik erfaring med. Kansje noen andre her kan hjelpe, ellers får du sikkert svar på det på HS kansje.... :)

Skrevet

Dette med øynene hold jr på med når han var liten og. Jeg har jobbet i mange å på bolig innen PU og var veldig var på alle "tegn" på at noe var "annerledes" (hadde ingen barn fra før av så annerledes i forhold til hva...??) men uansett - jeg tenkte også veldig i retning av epilepsi, da jeg har vært endel sammen med barn som har lignende anfall , men det gikk over etterhvert som han vokste til. Det samme med alle lydene når han sov - de tok meg skikkelig på sengen. Vet ikke vha jeg hadde forventet jeg, men det var veldig mange rare lyder i perioder. Nå er han straks ett år og det kommer fortsatt noen lyder i blandt, men nå merker jeg veldig tydelig at han drømmer ;)

Skrevet

Og ja også dette med pusten. husker jeg spurte om det på hs og de sa det var helt normalt;)

Skrevet

Jeg har lest at dette er fordi hun sovner...

"I REM- eller drømmefasen beveger gjerne øynene på den sovende seg bak (halv)lukkede, glippende øyelokk. Barnet er ofte urolig, skjærer grimaser, smiler eller lager sugebevelegelser med munnen".

Vår frøken gjør nettopp dette - lager smil og himler med øynene.

Og jeg er glad jeg hadde lest dette før jeg så det første gangen. ;)

(Barn og søvn av Andrea Schmidt-Forth)

Annonse

Skrevet

takk for svar folkens. føler meg roligere nå. siden eldste jenta mi ble født har jeg begynt i jobb som støttepedagog i barnehage og jobber da med barn med spesielle behov og mange av disse barna har epilepsi og driver med slik rulling med øynene er vel grunnen til at jeg stadig ser etter slike tegn. med eldste jenta var jeg helt uerfaren og visste ikke helt hva som var normalt og ikke.

som dere sier man bekymrer seg for det meste med disse små. nå bare gleder jeg meg til det første sosiale smilet med god blikk kontakt med mamma:-) håper det kommer snart

Skrevet

Rulling med øynene og smiling kjenner jeg igjen ja. Jenta mi gjør det ofte når hun sovner på armen min. Ofte kommer det lyder som ligner latter også. Ganske creepy å se på, men nå har jeg jo fått bekreftet i tråden her at det er normalt. Har egentlig alltid antatt at det ikke er noe farlig, men en refleks eller noe som kommer i begynnelsen av søvnen hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...