junijente fikk julijente Skrevet 17. juli 2008 #1 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg har spurt på nav om reglene rundt foreldrepenger, men de klarer ikke å svare ordentlig, sier hun som kan det har ferie, men hun var heller ikke sikker sist jeg pratet med henne, så nå håper jeg noen her inne kan hjelpe litt... Her er situasjonen: jeg er student med deltidsjobb (tilkallingsvakt/ekstrahjelp), mannen min jobber full stilling i fast jobb. Vi har begge timelønn, altså ikke fast månedslønn. Planen er at jeg melder meg opp i et studium fra høsten av (er egentlig ferdig med bachelor'en nå), som jeg ikke tar, men tar ikke permisjon fra studiet, bare fra jobben. Permisjonen fra jobben består egentlig i at jeg sier jeg ikke er tilgjengelig for jobbing. Mannen min tar gradert permisjon, 1-2 dager i uka gjennom høsten/vinteren, slik at han ender med i alle fall de 30 dagene som normalt er fedrekvoten. Jeg skal ha foreldrepenger fra nav, ikke engangsstønad. Men så sier dama på nav (hun som egentlig ikke kan så mye om det, for hun andre er altså på ferie) at så lenge jeg er student er fedrekvoten 29 uker (evt 39 uker med 80% lønn), og at disse ukene begynner å løpe automatisk 12 uker etter fødselen. Altså må mannen min starte permisjonen sin senest 12 uker etter fødselen for å kunne utnytte ukene fullt ut, eller faller de bort etterhvert. Hun tror at han kan ta disse ukene gradert og dermed forlenge perioden. Men jeg mener bestemt at hun blander sammen dette med reglene for engangsstønad. Hun sa selv at hun hadde undersøkt dette for ei annen student, men denne studenten skulle ha engangsstønad. Jeg har oppfattet at så lenge jeg får foreldrepenger så er min permisjonstid 3 uker før termin og 6 uker etter, og at de gjenværende ukene deler vi fritt. Jeg har også oppfattet at om mannen min tar gradert permisjon, så reduseres foreldrepengene mine med hans permisjonsprosent (om han har f.eks 20 % permisjon får jeg utbetalt 80 % av foreldrepengene mine). Kan noen her si meg om jeg tar helt feil, eller om det er dama på nav som blander sammen to ulike problemstillinger? Jenta vår kom litt før planlagt, så vi fikk det plutselig travelt med å levere inn papirene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #2 Del Skrevet 18. juli 2008 Du må ha jobbet minst 50% for at faren skal få fedrekvoten på 6 uker. Så lenge du motar foreldrepenger kan ikke han få det. Hun på nav blandet nok sammen det at du kunne tatt engangsstønaden og fortsatt studiet, mens faren kunne tatt ut 29/39 uker permisjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138260392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #3 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei:) Riktig som hun skriver over her at du må ha jobbet minst 50% for at far skal ha rett på 6 uker permisjon hvis du tar ut permisjon. Har du ikke jobbet så mye som 50% er det kun du som får permisjon.. Om du begynner å studere mens du har permisjon må du si ifra til NAV, da blir fødselspengene redusert. Du er da deltidsstudent og ikke i full permisjon..begynner du å studere 50% får du kun 50% fødselspenger de mnd det gjelder, sa hun NAV dama jeg snakker med. Hun trodde at du da kunne forlenge permisjonen med tilsvarende etterpå. Har ikke noe å si at du ikke har noen fastarbeidsgiver. Du kan ikke studere eller jobbe mens du får foreldrepenger uten at disse blir redusert. Såvidt jeg kan skjønne er alternativene deres: at du tar engagnsstønad, ikke permisjon og studerer videre, da kan mannen din ta 29 uker eller hva det er med perm som er uanhengig av at du har jobbet 50%. At han får den permen er avhengig av at du studerer på heltid, jobber eller en kombinasjon av de som gir heltid. Om du jobber mindre enn 75% blir hans foreldrepenger redusert tilsvarende din reduksjon i stillingsdel.. Evt kan du ta engangsstønad, og støtte fra lånekassen, litt over 80 000 på 10mnd pluss evt forsørgertillegg hvis mannen din tjener under et visst beløp. Da kan du være hjemme i 10 mnd med totalt grei nok inntekt. Mannen din får da ingen perm.. At du får støte fra lånekassen er angengig av at du var student 3 uker før fødsel og har vært det 6 mnd før, og er student videre.. Når det er sagt er det skikkelig urettferdig at pappaperm er avhengig av at mor har jobbet 50%! Håper du blir litt klokere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138261527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #4 Del Skrevet 18. juli 2008 ps: du må være 100% student for å få litt over 80 000 fra lånekassen. er du 66% student får du litt over 60000, er du 50% student får du litt over 40000.. Mindre enn 50% student, ingenting... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138261542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
junijente fikk julijente Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 18. juli 2008 Blir gal av dette jeg, kan ikke nav i alle fall bli enige med seg selv om reglene sine?! Beskjeden jeg fikk forrige gang jeg spurte var nemlig at foreldrepengene ikke påvirkes av at jeg studerer, så lenge jeg har permisjon fra jobben. Det var i alle fall sånn jeg oppfattet det, og jeg har aldri hørt noe annet før nå. Angående permisjonen så er jeg klar over at mannen min ikke har noen fedrekvote så lenge jeg har jobbet mindre enn 50%, men da har de på nav sagt at vi fordeler alle ukene, bortsett fra de 9 før og etter fødsel, som vi vil. Blir altså ganske oppgitt og sint på nav jeg :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138263107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #6 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg er ganske sikker på at du kan ta permisjon kun fra jobben og ikke studiet og få foreldrepengene dine. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138268419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
junijente fikk julijente Skrevet 1. august 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 1. august 2008 Fant et rundskriv på nav.no som sier at man kan beholde permisjonspengene selv om man studerer, så da er vel den saken i boks i alle fall :-) Og far får krav på permisjon dersom mor er i aktivitet, altså studier eller jobb (evt kombinasjon av dette). Så nå har jeg sendt inn papirene og venter i halvspenning på svaret fra nav. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138255633-trenger-hjelp-ang%C3%A5ende-foreldrepenger-samme-som-skravle/#findComment-138351624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå