Gå til innhold

hvor ofte kontroll?

Mango78

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg var på tidlig UL pga hormonkur i veke 9. Så var eg på første svangerskapskontroll da eg var 12 veker på vei. Hadde ordinær UL da eg var 18/19 veker på vei, og siden det har eg gått kvar fjerde veke.

Er i veke 27 no, så rekner med det blir hyppigere kontroller mot slutten!

På kontrollane måler dei magen min, sjekker urinprøve, sjekker om eg har ødem, måler blodtrykk og snakker om korleis eg har det. Forrige gang var første gang dei sjekka hjertelyden til babyane, det var litt interessant!

Dette er det jordmor som har gjort med meg.

Etter at eg er ferdig der går eg inn til legen som tar UL. Da sjekker dei størrelsen og veksten på babyene, om dei er jevne og etter normalen.

No veit ikkje eg om dette er akkurat det samme som dei gjer på helsestasjon. Eg går på sjukehuset på Kvinneklinikken, siden eg gjekk her for å få hjelp til å bli gravid.

Føler meg i alle fall veldig godt ivaretatt! :)

Jeg var på ordinær UL i uke 18, og da vi fant ut at vi skulle ha tvillinger, fikk jeg ny time etter ca. 1 mnd. Deretter har jeg fått time annenhver uke. Jeg ble fortalt at etter uke 30 skal jeg på kontroll hver uke. Er i uke 27 nå, skal på ny kontroll neste uke.

De måler ungene og ser hvordan de vokser. De sjekker også om hjertet banker slik som det skal. Legen har sjekket hjertet til ungene siden 2.gangen jeg var på UL, og jeg har vært på UL 3 ganger.

Lykke til!

hei, jeg har fått mine to, men tenkte jeg skulle fortelle hvor ofte mine kontroller var.

hadde kontroll 2 ganger i måneden, ene kontrollen var UL 1 gang i måneden på sykehuset jeg hafde fødeplass, og fastlege eller JM 14 dager etter frem til uke 24.

så annenhver uke med UL frem til uke 32 eller noe, etter uke 32 hadde jeg kontroll hver uke med UL på sykehuset frem til jeg fødte.

Jeg ble sattigang fordi tv1 ikke vokste lenger, mens tv2 vokste fortsatt, så siste uken hadde jeg UL og second opinion UL samt enda en UL for å sjekke at alt fortsatt var bra.

På sykehuset var det både samtale med JM, levering av Urinprøve, vekt. Og så ultralyd med lege-gynekolog-fødselslege hvor de målte hode,mage,gjennomstrømning i navlestrenene osv. og noenganger fikk vi se litt ekstra, en hånd som vinket, kjønn, hvordan de lå i magen og sånn. :):):):)

Lykke til, Kos dere med magene, tiden går fort:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...